  • 1. Data: 2006-05-07 22:52:26
    Temat: Wynajem mieszkania w PL bedac w UK
    Od: "jamaciek" <maccich[cut_it]@wp.pl>

    Witam:

    1. Mam w Polsce (puste) mieszkanie i chcialbym je wynajac - czy jest mozliwe
    zrobienie tego legalnie?
    Chcialbym placic podatek od wynajmu, ale przenioslem "centrum interesow
    zyciowych" do Anglii. Boje sie miec jakikolwiek dochod w Polsce zeby nie
    musiec dzielic sie z fiskusem pieniedzmi zarobionymi w Anglii (od ktorych
    juz place podatek) - jak to zrobic?
    Jesli bede musial dodac do tego dodatkowo procent od zarobkow, to bedzie
    taniej trzymac mieszkanie puste.

    2. Ciekawe jak robia obywatele innych krajow (np Niemcy) majacy domy/ziemie
    w Naszym Kochanym Kraju - moze ktos slyszal o takim przypadku?

    3. Rozliczajac sie w UK pytaja sie o nieruchomosci posiadane za granicami
    krolestwa - moze jest mozliwosc rozliczenia sie z dochodow z mieszkania w
    Polsce tutaj?

    4. Czy jest mozliwosc na uzyczenie mieszkania rodzinie i oni beda sie z tego
    rozliczac?

    5. Moze lepsze od uzyczenia jest podarowanie mieszkania czlonkowi rodziny
    (ale nie wiem jak jest z podatkiem od darowizny)

    Wdzieczny za kazda odpowiedz
    Maciek

    (ja niestety jestem lajkonikiem w tej dziedzinie, ale cos widze ze bede
    musial sie troche w tym zorientowac)

  • 2. Data: 2006-05-08 05:40:50
    Temat: Re: Wynajem mieszkania w PL bedac w UK
    Od: "Michał T" <l...@N...pl>

> [...]

    > 5. Moze lepsze od uzyczenia jest podarowanie mieszkania czlonkowi rodziny
    > (ale nie wiem jak jest z podatkiem od darowizny)

    Moja siostra siedzi w UK i po konsultacjach z doradcą trzeba rozważyć
    pozbycie się mieszkania w Polsce. Jeśli masz mieszkanie tutaj to znaczy,że
    wciąż żyjesz w Polsce. Tak to sobie US tłumaczy.Sprawdź to, bo okaże się,że
    musisz oddać kolejne 20%....

  • 3. Data: 2006-05-08 08:20:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 7 May 2006, it was written:

    > 4. Czy jest mozliwosc na uzyczenie mieszkania rodzinie i oni beda sie z tego
    > rozliczac?

    IMVHO - tak (doradcą nie jestem). Jak się to ma do rezydencji nie
    wiem, ale IMHO użyczenie sugeruje że NIE korzysta się z danej
    rzeczy (tu: nieruchomości)
    Przepis:
    +++
    Art. 16.
    1. Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości
    lub w części do używania innym osobom [...]
    2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby lub
    potrzeby członków rodziny albo oddał bezpłatnie nieruchomość lub jej
    część do użytku na cele działalności naukowej, [...] nie ustala się
    wartości czynszowej tej nieruchomości lub jej części, a wydatki
    związane z nieruchomością nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.
    ---

    IMO warto akcentować ostatnie zdanie - byłoby głupotą jakby taki
    członek rodziny wynajmując później nieruchomość zastosował inne
    rozliczenie niż ryczałtem...
    I w *tym* przepisie ustawodawca wyjątkowo nie sprecyzował co rozumieć
    przez "rodzinę" - bo w innych miejscach dokładnie pracyzuje "małżonek
    i dzieci pozostający na utrzymaniu", "osoby I grupy podatkowej
    w rozumieniu ustawy o podatku od spadkow i darowizn" - a tu bęc,
    "rodzina"... W rozumieniu KRiO, czyli "małżonkowie i dzieci koniec
    listy", czy szerszym - słownikowym? - ja nie wiem, korzystając
    z okazja jak ktoś wie niech poświeci :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)