  • 1. Data: 2004-09-09 12:24:14
    Temat: Wspolne gospodarstwo domowe - kto zna definicje ??
    Od: "Wojtas" <w...@i...pl>

    Witam!!

    Jak w temacie.
    Maz nie moze w swojej DG zatrudnic zony, chyba ze nie pozostaje z nim we
    wspolnym gospodarstwie domowym.

    Moze mi ktos wytlumaczyc kiedy zona nie pozostaje we wspolnym gospodarstwie
    domowym ??

    Pozdro, Wojtas

  • 2. Data: 2004-09-09 21:42:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Sep 2004, Wojtas wrote:

> [...]
    >+ Jak w temacie.
    >+ Maz nie moze w swojej DG zatrudnic zony, chyba ze nie pozostaje z nim we

    Tak poza konkursem: z czego wywiodłeś zakaz ?
    Bo dotąd nikomu się nie udało takiego "zakazu zatrudnienia" znaleźć !
    IMO łamałby Konstytucję :]

    To czy trzeba później zapłacić 2 razy podatek czy ZUS to odrębna
    sprawa i sam z chęcią poczytam definicji :)

    >+ Moze mi ktos wytlumaczyc kiedy zona nie pozostaje we wspolnym gospodarstwie
    >+ domowym ??

    Mi się nasuwają tylko przypadki "skrajnie oczywiste":
    - wyjechała na kwartał za granicę
    - poszła siedzieć za przestępstwo
    - wspominana już separacja....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-09-10 05:45:23
    Od: "Wojtas" <w...@i...pl>

    > Tak poza konkursem: z czego wywiodłeś zakaz ?
    > Bo dotąd nikomu się nie udało takiego "zakazu zatrudnienia" znaleźć !
    > IMO łamałby Konstytucję :]

    Przeczytalem tutaj:
    http://www.zus.pl/ref_99/porad4/default.asp?rozdz=ro
    zdz1

    Cytat (skrocony):
    Osoba współpracująca
    Osobą współpracującą z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność - w
    rozumieniu przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych - jest
    małżonek jeżeli pozostaje z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność we
    wspólnym gospodarstwie domowym i współpracuje przy prowadzeniu działalności.
    Jeżeli powyższe kryteria spełnia pracownik, to dla celów ubezpieczeń
    społecznych traktowany jest jak osoba współpracująca.

    Koniec cytatu.

    Jest tam tam wyraznie napisane zona pozostajaca w jednym gospodarstwie
    domowym jest wspolpracownikiem a nie pracownikiem!!
    Czy mozna byc wspolpracownikiem na np. 1/2 etatu ?? (chyba bez sensu....)

    > Mi się nasuwają tylko przypadki "skrajnie oczywiste":
    > - wyjechała na kwartał za granicę
    > - poszła siedzieć za przestępstwo
    > - wspominana już separacja....

    Jesli sie nie myle, to w ekonomicznej definicji gospodarstwa domowego to
    osoby zamieszkujace pod jednym dachem (oczywiscie po jednym dachem moze byc
    wiele gospodarstw).
    Ale moge sie mylic :-)

    Pozdro, Wojtas

  • 4. Data: 2004-09-10 07:21:33
    Od: "Wojtas" <w...@i...pl>

    > Maz nie moze w swojej DG zatrudnic zony, chyba ze nie pozostaje z nim we
    > wspolnym gospodarstwie domowym.

    Pod adresem:
    http://www.twoja-firma.pl/slownik/gospodarstwo-domow
    e.html
    znalazlem taka definicje:

    GOSPODARSTWO DOMOWE
    grupa ludzi, wspólnie zamieszkujących i podejmujących decyzje dotyczące
    rozdysponowania posiadanych środków; przynajmniej jedna z osób musi
    prowadzić działalność zarobkową.

    Rozumiem przez to, ze jezeli moja zona nie bedzie mieszkac ze mna (a bedzie
    w innym miescie), to nie musi byc moim wspolpracownikiem :-)

    Pozdro, Wojtas

  • 5. Data: 2004-09-10 08:54:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Sep 2004, Wojtas wrote:

> [...]
    >+ > Tak poza konkursem: z czego wywiodłeś zakaz ?
    >+ > Bo dotąd nikomu się nie udało takiego "zakazu zatrudnienia" znaleźć !
    [...]
> [...]
    >+ Koniec cytatu.
    >+
    >+ Jest tam tam wyraznie napisane zona pozostajaca w jednym gospodarstwie

    Ależ oczywiście.
    Z tego IMHO NIE wynika:

    >+ a nie pracownikiem!!

    ... iż żony zatrudnić NIE można.
    Można.
    Tak samo z podatkami: jest "osobą współpracującą" i już. Niezależnie
    od tego że otrzymuje wynagrodzenie - ale MOŻE je otrzymywać.

    Wygląda na to że na jedno z moich pytań ("czy trzeba 2 razy płacić
    podatek i ZUS") odpowiedź w interpretacji ZUS jest negatywna:
    natomiast czy NA PEWNO nie zmienią zdania jak napotkają "in
    real life" kogoś kto zatrudnił żonę (i nie zażądają opłat
    zarówno "od współpracy" jak i "od pensji") to by się dopiero
    okazało.
    Sądzę iż sam autor strony miał *raczej* na myśli wniosek taki
    że "zawarcie umowy o pracę nie wyłącza płacenia składki od
    osoby współpracujące" (wniosek oczywiście prawdziwy), a jedynie
    przez nieuwagę zapisał go tak że można domniemywać iż "u osoby
    współpracującej nie pobiera się składki od umowy o pracę".
    Ale może tak ma być :)
    Niemniej... nie napisano że "nie wolno zatrudnić żony" :)

    Widzę iż trudno ci pojąć że tak może być:
    - WOLNO ci zatrudnić żonę
    - ona NIEZALEŻNIE od umowy o pracę jest "przymusowo" osobą współpracującą
    - z tego powodu że jest twoim pracownikiem trzeba od jej dochodu
    zapłacić podatek ("u niej") a ponieważ jest *jednocześnie* osobą
    współpracującą (bo jest z mocy ustawy) to ów dochód liczy się
    do podatku DRUGI RAZ. U ciebie. Bo nie jest kosztem uzyskania.

    Wywodzisz IMHO błędny wniosek z faktu że jeśli żona MUSI być osobą
    współpracującą - to NIE MOŻE być pracownikiem. Jak na mój gust
    nieprawda ! - osobą współpracującą jest z mocy przepisów, a jak
    chcesz równocześnie zawrzeć umowę o pracę to nikt ci nie zabrania
    płacenia podatków drugi raz !

    To mniej więcej tak, jak np. z osobą mianowaną lyb "powoływaną
    w drodze wyboru" na jakieś stanowisko: to że jest "powoływana"
    nie powoduje iż nie może być *jednocześnie* pracownikiem :)
    Tyle że "powołanie" jest traktowane jako równoważne umowie
    o pracę (co po przewróceniu iluś stron kolejnych aktów prawnych
    skutkuje oczywistym wnioskiem iz podatek od jej pensji
    należy się raz :)) zaś "współpracowanie" - niestety nie (i dopiero
    po przewróceniu iluś stron aktów zauważa się haczyk - że owszem,
    można taką osobę jednocześnie zatrudnić - ale podatek będzie
    należny dwa razy !).

    >+ Czy mozna byc wspolpracownikiem na np. 1/2 etatu ?? (chyba bez sensu....)

    Nie, bo to nie umowa o pracę.
    Pisałeś że chcesz żeby żona u ciebie "pracowała na umowę".
    I IMO NIKT ci nie zabroni zatrudnienia jej na 1/4 etatu
    z dowolną pensją, od np. 250 zł do 2000 zł (tj. w skali 8000
    zł za cały etat :)) NIEZALEŻNIE że jest "osobą współpracującą".
    Tyle, że ZUS "minimalny dla osób współpracujących" czyli
    od podstawy 1300 (+coś tam) zapłacić i tak trzeba, a czy
    "od etatu też" to nie wiem (literalnie wg strony ZUS
    chyba nie, ale... :>) - za to podatki na pewno :]

    >+ Jesli sie nie myle, to w ekonomicznej definicji gospodarstwa domowego to
    >+ osoby zamieszkujace pod jednym dachem (oczywiscie po jednym dachem moze byc
    >+ wiele gospodarstw).

    No to byś sobie odpowiedział :)
    Tyle że trzeba by znaleźć gdzie ta definicja jest....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-09-10 09:00:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Sep 2004, Wojtas wrote:
    [...]
    >+ Rozumiem przez to, ze jezeli moja zona nie bedzie mieszkac ze mna (a bedzie
    >+ w innym miescie), to nie musi byc moim wspolpracownikiem :-)

    No to ZUS miałbyś z głowy (zeznaję że przekonany jestem umiarkowanie :)).
    Ale USu nie:
    ++++
    Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    [...]
    10) wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka
    i małoletnich dzieci [...]
    ----

    Niemniej... jak rozumiem pensję żonie chcesz wyznaczyć niską ?
    (jak tak można... ;)!) :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-09-10 09:41:57
    Od: "Wojtas" <w...@i...pl>

    > No to ZUS miałbyś z głowy (zeznaję że przekonany jestem umiarkowanie :)).
    > Ale USu nie:

    No a mi przede wszystkim chodzilo o ZUS :-)
    Czyli widac da sie :-)

    Pozdro, Wojtas

  • 8. Data: 2005-03-07 23:26:07
    Od: "Michal" <f...@r...pl>

    >Jest tam tam wyraznie napisane zona pozostajaca w jednym gospodarstwie
    >domowym jest wspolpracownikiem a nie pracownikiem!!
    - jest mowa o WSPOLNYM GOSPODARSTWIE DOMOWYM

    >Jesli sie nie myle, to w ekonomicznej definicji gospodarstwa domowego to
    >osoby zamieszkujace pod jednym dachem
    - ale te osoby nie musza prowadzic wspolnego gospodarstwa. Jezeli matka
    mieszka z corka, a corka okupuje z mezem i dzieckiem jeden pokoj (czyli
    prowadzi wlasne gospodarstwo) to co, nie moze byc zatrudniona u matki jako
    pracownik? BZDURA.
    Corka jest z matka w jedym gospodarstwie domowym ale nie prowadzi z nia
    wspolnego gospodarstwa bo jest na oddzielnym rozrachunku - to jest pewne.
    Jezeli natomiast corka przyzna sie ze prowadzi z matka wspolne gospodarstwo,
    to placi jak wspolpracujaca. To jest pewne.

    Nie jestem jednak pewien czy malzonkowie moga prwadzic rozdzielne gospodarstwo
    domowe.

    pozdr

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 9. Data: 2005-03-08 00:38:10
    Od: "Dariusz Stefan" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Michal" <f...@r...pl> napisał w wiadomości
    > Nie jestem jednak pewien czy malzonkowie moga prwadzic rozdzielne
    > gospodarstwo
    > domowe.

    nie widzę postów poprzedzających ? (pewnie pisane na jakiś ?
    portalach,
    ich problem...)

    ależ oczywiście że mogą prowadzić w momencie orzeczenia
    odrębności majątkowej...

    pozdr. Darek SP2BZW