  • 1. Data: 2007-01-30 15:55:02
    Temat: Wprowadzenie samochodu małżonki na firmę
    Od: s...@g...com

    Samochód kupiłem 3 lata temu, 1,5 roku temu podarowałem żonie
    ( darowizna,nie ma odrębności majątkowej), w chwili obecnej założyłem
    DG i chciałbym go wprowadzić jako srodek trwały aby nie pisać
    kilometrówki. Czy muszę zakupić samochód od małżonki czy też komis,
    czy jest inna metoda, z góry dziękuje za jakieś wskazówki i pomoc

    sylwester

  • 2. Data: 2007-02-01 00:04:22
    Temat: Re: Wprowadzenie samochodu małżonki na firmę
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Jan 2007, s...@g...com wrote:

    > Samochód kupiłem 3 lata temu, 1,5 roku temu podarowałem żonie
    > ( darowizna,nie ma odrębności majątkowej)

    A ten samochód był "z własnosci odrębnej"?
    Znaczy czy są dowody (że nie był współwlasnością).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-02-02 02:22:07
    Od: "s...@g...com" <s...@g...com>

    On 1 Lut, 01:04, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > A ten samochód był "z własnosci odrębnej"?
    > Znaczy czy są dowody (że nie był współwlasnością).
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Nie,
    Samochód kupiłem 3 lata temu jako osoba fiz na fakture w komisie, 1,5
    roku podarowałem go małzonce, aby nie utraciła zniżek, wszystkie te
    operacje były w trakcie małżeństwa, nie przychodza mi do głowy
    sytuacje aby mogły sie pojawić dowody że nie był współwłasnością,
    darowizna zmieniła tylko sposób naliczania zniżek przez
    ubezpieczyciela i osobe w dowodzie rejstracyjnym, dzis Pani w US
    stwierdziła ( w informacji) że jesli kilometrówka to wprowadzam
    samochód na firme, pisze kilometry i zbieram faktury, jeśli samochód
    jako środek trwały to żona pisze oświadczenie ( tylko dla mnie, bez
    potrzeby rejstracji w US) , tresć oświadczenia mówi o tym że żona nie
    będzie korzystać z samochodu, ale nie mogę tego nigdzie w przepisach
    potwierdzić

  • 4. Data: 2007-02-02 10:08:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Feb 2007, s...@g...com wrote:

    > Nie,
    > Samochód kupiłem 3 lata temu jako osoba fiz na fakture w komisie, 1,5
    > roku podarowałem go małzonce,

    Jak na mój gust była to "operacja niemożliwa".
    Ktoś wskaże podstawy do uznania ze się mylę?

    > aby nie utraciła zniżek

    ...i tak offtopicznie mnie ów element intryguje - czy kiedyś
    ubezpieczyciel nie będzie mógł zarzucić oszustwa albo wyłudzenia
    poprzez poświadczenie nieprawdy.
    Bo podany opis (że samochód jest "tylko na żonę") wygląda na
    zwyczajnie nieprawdziwy - i taki nieprawdziwy wpis został
    poświadczony w dowodzie rejestracyjnym. Pewnie na podstawie
    podpisanego dokumentu.

    > sytuacje aby mogły sie pojawić dowody że nie był współwłasnością,

    Mi się wydaje że właśnie nie był :)

    > darowizna zmieniła tylko sposób naliczania zniżek przez
    > ubezpieczyciela i osobe w dowodzie rejstracyjnym,

    "oświadczenie o niemożliwej, więc niedokonanej faktycznie czynności
    prawnej pozwoliło w sposob nieuprawniony skorzystać z obniżki
    składek"... Jak Ci się widzi takie postawienie sprawy? :)

    > dzis Pani w US
    > stwierdziła ( w informacji) że jesli kilometrówka to wprowadzam
    > samochód na firme, pisze kilometry i zbieram faktury,

    ...i w przepisach też to jest...

> [...]
    > potrzeby rejstracji w US) , tresć oświadczenia mówi o tym że żona nie
    > będzie korzystać z samochodu, ale nie mogę tego nigdzie w przepisach

    A co byś chciał "potwierdzić"?

    Zasada jest prosta:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    11. W razie gdy składnik majštku stanowi współwłasnoœć podatnika,
    wartoœć poczštkowš tego składnika ustala się w takiej proporcji
    jego wartoœci, w jakiej pozostaje udział podatnika we własnoœci
    tego składnika majštku;
    zasada ta nie ma zastosowania do składników majštku stanowišcych
    wspólnoœć majštkowš małżonków,
    chyba że małżonkowie wykorzystujš składnik majštku w działalnoœci
    gospodarczej prowadzonej odrębnie.
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    49) wydatków poniesionych na zakup zużywajšcych się stopniowo
    rzeczowych składników majštku przedsiębiorstwa, nie zaliczanych
    zgodnie z odrębnymi przepisami do œrodków trwałych - w przypadku
    stwierdzenia, że składniki te nie sš wykorzystywane dla celów
    prowadzonej działalnoœci gospodarczej, lecz służš celom osobistym
    podatnika, pracowników lub innych osób, albo bez uzasadnienia
    znajdujš się poza siedzibš przedsiębiorstwa,
    ---

    W których to jest artykułach znajdź sobie :), pierwszy cytat stwierdza
    że w przypadku wspólności małżeńskiej NIE stosuje się amortyzacji
    ograniczonej do udziału (czyli można amortyzować całość), drugi że
    "użytkowanie osobiste" jest powodem wywalenia z kosztów, a skoro
    żona nie prowadzi DG to *jakby* używała samochodu - bedzie go
    używać "osobiście", ma do tego prawo z mocy przepisów cywilnoprawnych
    (współwłaściciel może korzystać...), wiec jeśli samochód ma być amortyzowany
    i nie ma się to skończyć e.... "korektą kosztów dokonaną przez US
    w postępowaniu karnoskarbowym" :> to najlepiej jakby się jawnie
    zrzekła owego prawa (do korzystania).

    BTW: była kiedyś (w zeszłym roku?) dyskusja, że w niektórych krajach
    nie ma żadnych ograniczeń na zaliczanie w koszty wydatków na
    samochód (również osobowy), ale wykorzystywanie na cele nie-DG
    powoduje sankcje - a policja np. ma obowiązek donieść że pojazdem
    "dg" jechała osoba z tą DG nie związana.
    Po przyjrzeniu się przepisowi wychodzi iż i u nas można tak
    robić. Donos do US (np. od patrolu policyjnego) pozwoliłby
    postawić kilka pytań:
    - czy to prawda że małżonek prowadzącego DG jechał sam
    - jeśli coś załatwiał dla DG, to czy jako osoba współpracująca
    jest obowiazkowo ubezpieczony w ZUS
    - a jeśli nie (załatwiał dla DG), to czy koszty samochodu (w tym
    amortyzacja) są ujmowane w KUP i dlaczego.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-02-02 15:16:06
    Od: "s...@g...com" <s...@g...com>

    On 2 Lut, 11:08, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    > jest obowiazkowo ubezpieczony w ZUS
    > - a jeśli nie (załatwiał dla DG), to czy koszty samochodu (w tym
    > amortyzacja) są ujmowane w KUP i dlaczego.

    Dziękuje za pomoc, naprawde mi pomogłeś, a co do twoich komentarzy o
    darowiźnie mam podobne wątpliwości, ale spójrzmy na fakty,

    - żona jeżdżąc samochodem służbowym powyżej 2 lat traci zniżki
    - ubezpeczyciel odmawia uznać zniżki małżonki ponieważ auto
    rejstrowane na męża
    - na fakturze zakupu samochodu jest tylko mąż ( JA), żony brak,

    a teraz najlepsze,

    - umowa darowizny jest zarejstrowana w US i zapłaciłem za to podatek w
    wysokości 385 zł ( urząd potwierdził darowiznę samochodu od męża dla
    żony i jeszcze wziął za to pieniądze, przy informacji że nie ma i nie
    było intercyzy)
    - urząd przerejstrował auto, i też pobrał opłaty

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2007-02-02 22:37:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Feb 2007, s...@g...com wrote:

> [...]
    > wysokości 385 zł ( urząd potwierdził darowiznę samochodu od męża dla
    > żony i jeszcze wziął za to pieniądze, przy informacji że nie ma i nie

    Formalnie urząd jest kryty - jak nie wziął na piśmie informacji że
    samochód nie pochodzi np. z darowizny (albo sprzedania starego samochodu
    sprzed małżeństwa) to teoretycznie taki przypadek jest możliwy :)
    A że US jest momentami rozliczany od "wykonania planu"...

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-02-04 16:39:25
    Od: "s...@g...com" <s...@g...com>

    On 2 Lut, 23:37, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    > sprzed małżeństwa) to teoretycznie taki przypadek jest możliwy :)
    > A że US jest momentami rozliczany od "wykonania planu"...

    W łódzkim urzędzie sprawa się toczyła, a tutaj jest sytuacja że nie
    przychodzisz i płacisz tylko sprawa darowizny jest analizowana i
    wydana została decyzja że podatek tak, oczywiście kwota podatku
    została naliczona zgodnie z przepisami czyli zniżka dla najbliższej
    rodziny itp. :), jeszcze raz wielkie dzięki za pomoc w sprawie, sprawa
    prosta, zdobyć informacje nie było łatwo,

    pozdrawiam