  • 1. Data: 2004-03-10 19:37:27
    Temat: Wciagniecie aportem komputera do firmy
    Od: Mroziu <m...@h...pl>

    Witam

    Jakie dokladnie dokumenty powinninem wystawic chcac wciagnac sobie do
    ewidencji srodkow trwalych moj prywatny komputer.

    Czy powinnienem.
    - wypisac co sie znajduje w komputerze, jaka ma to w calosci wartosc
    - zaksiegowac to w EST jako ST
    - zaksiegowac w KPiR na podstawie dowodu wewnetrznego. Jak powinnien
    baki dokument byc sformuowany?

    Mroziu

  • 2. Data: 2004-03-11 00:27:23
    Temat: Re: Wciagniecie aportem komputera do firmy
    Od: "Atomek" <l...@p...WYTNIJ.onet.pl>

    > Jakie dokladnie dokumenty powinninem wystawic chcac wciagnac sobie do
    > ewidencji srodkow trwalych moj prywatny komputer.
    ================
    zobacz art.22n ust.2 w UPDF

    Atomek

  • 3. Data: 2004-03-11 19:26:42
    Od: Mroziu <m...@h...pl>

    Atomek wrote:

    > ================
    > zobacz art.22n ust.2 w UPDF

    To jeszcze raz bo zamieszalem.

    Chce wprowadzic do firmy (dzialnosc gospodarcza) komputer o wartosci
    rynkowej 3000zl.

    Zgodnie z art.22d ust.1 w UoPDoF
    "1. Podatnicy moga nie dokonywac odpisow amoryzacyjnych od skladnikow
    majatku o ktorych mowa w art. 22a i 22b, ktorych wartosc poczatkowa,
    okreslona zgodnie z art. 22g, nie przekaracza 3500zl; wydatki poniesione
    na ich nabycie stanowia wowczas koszty uzyskania przychodu w miesiacu
    oddania ich do uzytkowania"

    moge sobie wartosc tego komputera znac za KUP. Poniewaz w KPiR musze
    miec jakis dowod kasowy na taka operacje, wiec tu sie pojawia pytanie
    jaki ... dowod wewnetrzny, oswiadczenie o przekazaniu komputera do firmy?

    dodatkowym pozostaje pytanie czy ten komputer, ktorego amortyzowac nie
    bede, bo od razu uznaje go za KUP, mam wprowadzac do EST czy tez nie?

    Czy ktos pomoze rozwiazac lamiglowke?

    Mroziu

  • 4. Data: 2004-03-11 22:48:58
    Od: "Atomek" <l...@p...WYTNIJ.onet.pl>

    > To jeszcze raz bo zamieszalem.
    >
    > Chce wprowadzic do firmy (dzialnosc gospodarcza) komputer o wartosci
    > rynkowej 3000zl.
    =========================
    poprzednio pisales ze chcesz go miec w ewidecji srodkow trwalych. jezeli
    jednak kompuer kupiles w tym roku i dzialalnosc prowadzisz bez wspolnikow to
    mozesz skorzystac z przytoczonego art.22d ust.1 w ust.2 masz zapisane ze ten
    komputer jest zwoniony z prowadzenia ewidencji wg art.22n

    wystarczy wiec sporzadzic dowod wewnetrzny opisujacy cale zdarzenie. Np. w
    dniu tym i tym przekazuje moj prywatny kompuer na potrzeby prowadzonej
    dzialalnosci komputer wa wartosc 3000 zakupiony w dniu f-ra nr itd itp

    Atomek

  • 5. Data: 2004-03-11 23:52:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Mar 2004, Mroziu wrote:

> [...]
    >+ >>Jakie dokladnie dokumenty powinninem wystawic chcac wciagnac sobie do
    >+ >>ewidencji srodkow trwalych moj prywatny komputer.

    Zamieszałeś, nie zaprzeczę :)

    >+ Chce wprowadzic do firmy (dzialnosc gospodarcza) komputer o wartosci
    >+ rynkowej 3000zl.

    Objaśnij co to znaczy "wprowadzić" ?
    Chcesz przekazać z majątku osobistego, tak ?

> [...]
    >+ na ich nabycie stanowia wowczas koszty uzyskania przychodu w miesiacu

    Primo: to nie jest "wprowadzenie do ewidencji".
    Numery artukułów dziś już zapodawałem, a ponieważ obiecywałem
    że do ustawy nie zajrzę nim nie pójdę spać :) to przejrzyj posty
    z ostatnich 36 godzin i/lub ustawę :)

    >+ moge sobie wartosc tego komputera znac za KUP.

    Jeśli "z osobistego" to na podstawie art. 22d IMO zdecydowanie
    *NIE MOŻESZ*.

    >+ Poniewaz w KPiR musze
    >+ miec jakis dowod

    ...tak...

    >+ kasowy

    ...nie... :)

    >+ na taka operacje, wiec tu sie pojawia pytanie
    >+ jaki ... dowod wewnetrzny, oswiadczenie o przekazaniu komputera do firmy?

    Krótko: IMO możesz *wyłącznie* amortyzacją (może być jednorazowa !).
    A to oznacza iż podstawą wpisu do księgi jest numer pozycji w EST.
    Problem przesuwa się na pytanie co ma być podstawą wpisu do EST :),
    ale ... tu już "to zależy" !
    Masz dokumenty zakupu owego PCta ?
    A jak nie, to na częsci na niego ?
    Bo jak nadal "nie", no to... przeczytaj ten kawałek ustawy w którym
    są opisy :) nt. ST (*nie* amortyzacji jako takiej, ale określania
    wartości początkowej !).

    >+ dodatkowym pozostaje pytanie czy ten komputer, ktorego amortyzowac nie
    >+ bede, bo od razu uznaje go za KUP, mam wprowadzac do EST czy tez nie?

    Wrrrr....
    JEŚLI wprowadzisz do EST to aby uznać za KUP MUSISZ amortyzować !
    Oczywiście *istnieje* amortyzacja jednorazowa, ale to jest *co innego*
    niż "proste uznanie za KUP" które zapodaleś i które oznacza iż twój
    zakup jest "wyposażeniem". czyli takim szczególnie (znaczy:
    "zwyczajnie w KUP" :)) księgowanym ST.
    A ponieważ do zasad "zwyczajnych" *nie przewidziano* uznawanie za
    KUP czegoś było kupione *w innym celu* - no to ta droga ci *odpada* !

    >+ Czy ktos pomoze rozwiazac lamiglowke?

    Ja pomogę.
    W tym:
    http://www.stare-cmentarze.ag.bocznica.org/
    tekst "google" zmień na "groups.google" ;) !
    Bez urazy poproszę :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 6. Data: 2004-03-12 00:21:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Mar 2004, Gotfryd Smolik news wrote:
    >+ On Thu, 11 Mar 2004, Mroziu wrote:
    >+ >+ Atomek wrote:
    [...]
> [...]
    >+ >+ oddania ich do uzytkowania"
    >+
    >+ Primo: to nie jest "wprowadzenie do ewidencji".

    ...to prawda...
    [...]
    >+ Jeśli "z osobistego" to na podstawie art. 22d IMO zdecydowanie
    >+ *NIE MOŻESZ*.

    ..czytam, czytam i zaczynam sam wątpić. Chyba sobie zostawię do
    przetrawienia w dzień. Bo literalnie...to się nieprawidłowo
    czepiam, albo juz czegoś nie kojarzę :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 7. Data: 2004-03-12 20:13:26
    Od: Mroziu <m...@h...pl>

    > Ja pomogę.
    > W tym:
    > http://www.stare-cmentarze.ag.bocznica.org/
    > tekst "google" zmień na "groups.google" ;) !
    > Bez urazy poproszę :)

    No offence :)

    Poczytalem juz wiem, teraz moge zadac pytanie.

    Jest komputer ktory jest moja prywatna wlasnoscia. Chcialbym go wniesc
    do firmy.

    Zdecydowalem sie na to ze umieszcze to w EST, poniewaz pozniej latwiej
    bedzie odpisywac ewentualne upgrady < 3500 zl.

    W chwili obecnej komputer jest wart ok 3200 zl wedlug mojej wyceny. Nie
    mam rachunkow na nic oprocz monitora kupionego jakos 2 lata temu
    (wartosc na fakturze : 2000) wiec chyba niewiele to zmienia. Czyli
    zgodnie z art.22g ust.8 ustalam jego wartosc na 3200. Pominmy fakt
    cennikow i tak dalej ...

    Wprowadzam komputer do EST, dokonuje jednorazowej amortyzacji ST a owa
    amortyzacje ksieguje jako KUP w KPiR. Nastepnie dokupuje drukarke i
    nagrywake o lacznej wartosci 500zl netto.

    No i teraz pytanie. Czy taki upgrade w tym samym miesiacu nie bedzie
    traktowany jako producja ST a co za tym idzie jego wartosc po
    wytworzeniu wynosi 3700 a zatem nie przysluguje mi jednorazowy odpis
    amortyzacyjny, czyli dokonalem nieprawne zmniejszenie przychodu,
    podatek+odsetki+kara :(

    Jezeli tak to widze takie rozwiazanie.

    Rozwiazanie jakie widze to nie wprowadzic wszystkich czesci od razu (np.
    kontrolera RAID) co spowoduje zmiejszenie wartosci komputera tak ze w
    danym miesiacu wartosc bedzie ponizej < 3500zl.

    Tylko jak to teraz zalatwic papierowo:
    - oswiadczesnie o wniesieniu do firmy czesci komputerowych
    - zakup pozostalych podzespolow na fakture VAT
    - przekazanie ST z producji do uzycia gdzie za koszt wytworzenia ST
    uznaje czesci ktore wnioslem do firmy oraz rzeczy zakupione na moja
    dzialalnosc.
    - wpisanie ST do EST
    - wpis amortyzacyjny do KPiR z numerem ST
    ?

    I co teraz z czesciami ktore mi zostana. Zaluzmy ze wniose je do firmy w
    taki sam sposob jak za pierwszym razem za pol roku. Czy bede mogl
    potraktowac je jak ulepszenie srodka trwalego nie zwiekszajacego
    wartosci poczatkowej i wartosc tych pozostalych czesci potraktowac jako
    KUP zgodnie z art.22g ust.17

    Mam nadzieje ze pytanie jest sformulowane teraz w miare przejrzyscie.

    Mroziu

  • 8. Data: 2004-03-13 00:06:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Mar 2004, Mroziu wrote:
    [...]
> [...]
    >+ wytworzeniu wynosi 3700 a zatem nie przysluguje mi jednorazowy odpis
    >+ amortyzacyjny, czyli dokonalem nieprawne zmniejszenie przychodu,

    Może być, znaczy: kontrola US może zarzucić próbę "obejścia podatku".
    [...]
    >+ Rozwiazanie jakie widze to nie wprowadzic wszystkich czesci od razu (np.
    >+ kontrolera RAID) co spowoduje zmiejszenie wartosci komputera tak ze w
    >+ danym miesiacu wartosc bedzie ponizej < 3500zl.

    No tak. Ale jak będziesz "wprowadzał" resztę to niby TEŻ moga się
    przyczepić :]
    A może rozważyć "zwykłą przyspieszoną atomową amortyzację" ? :)
    W tym roku ładujesz w koszt prawie 60% (jednorazowo), w przyszłym
    resztę. Jak ci się nie będzie chciało wpisywać miesiąc w miesiąc
    możesz w przyszłym roku też jednorazowo (ale po półroczu !).

> [...]
    >+ dzialalnosc.
    >+ - wpisanie ST do EST
    >+ - wpis amortyzacyjny do KPiR z numerem ST

    IMHO tak.

> [...]
    >+ potraktowac je jak ulepszenie srodka trwalego nie zwiekszajacego
    >+ wartosci poczatkowej i wartosc tych pozostalych czesci potraktowac jako

    Niby tak. Ale wróci pytanie "a dlaczego Pan zaraz nie wprowadził" ?
    Co można by rozważyć: załóżmy iż masz kolegę który ma
    takiego samego RAIDa. Nie możesz tego RAIDa za pół roku KUPIĆ ?
    Do 1000 zł nie ma PCC :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 9. Data: 2004-03-13 10:43:51
    Od: "latet" <l...@w...pl>

    > IMHO tak.

    No pieknie, a moje pytania *komentowaleś* jakby inaczej.

    Ja chcialem stary komp wciagnac do EŚT (za ok. 1000 zł),
    i potem kupowac nowe czesci, ktore mialy spokojnie isc
    w KUP, a nie stanowic zadnej tam "produkjci ŚT"....

    Rozumiem, ze sedno sprawy tkwi tu w *czasie*.

    Wiec spytam jasno:

    Jesli w marcu kupilem monitor (1300 zł brutto)
    oraz nagrywarke DVD (800 zł brutto),
    to w ktorym miesiacu powinienem był wciągnąć stary komp do EST,
    abym nie musiał tych nowych częsci traktować jako produkcję ST?
    Mam otwarty i luty i styczen, wiec mam swobodę dzialania.

    Jesli wciągnę starego kompa do ST w lutym, to czy mogę
    opdowiedni (jednorazowy) odpis amortyzacjny wpisać do KUP
    jeszcze w lutym, czy dopiero w miesiacu nastepnym, czyli marcu?
    (zawsze myslalem, ze w mies. następnnym, ale ponoć nie koniecznie).
    A poniewaz w marcu faktycznie kupilem nowe czesci,
    to wolalbym (choc juz sam nie wiem dlaczego), aby nie "mieszać"
    tego w jednym miesiącu z amortyzacją starego kompa.

    Nie rozumiem też, czemu Mroziu tak bardzo chce to wszystko
    łączyć w jedno urządzenie, a nie chce (tak ja jak chcę)
    kompa "wciągnąć" wczesniej, a cześci traktować potem
    calkiem niezaleznie w KUP?
    Mroziu, dlaczego???

    Pozdrawiam,

    latet

  • 10. Data: 2004-03-13 11:25:28
    Od: Mroziu <m...@h...pl>

    latet wrote:
    > Ja chcialem stary komp wciagnac do EŚT (za ok. 1000 zł),
    > i potem kupowac nowe czesci, ktore mialy spokojnie isc
    > w KUP, a nie stanowic zadnej tam "produkjci ŚT"....
    >
    > Rozumiem, ze sedno sprawy tkwi tu w *czasie*.

    Sedno sprawy tkwi w czasie i koszcie ST.

    Alez ja dokladnie chcialbym zrobic tak jak piszesz, tylko problem jest
    taki ze ja w praktyce mam juz zamkniety luty a wartosc ST balansuje na
    granicy 3500 a w takim przypadku nie trudno o to zeby ktos probowal cos
    znalezc.

> [...]
    > abym nie musiał tych nowych częsci traktować jako produkcję ST?
    > Mam otwarty i luty i styczen, wiec mam swobodę dzialania.

    Chyba najlepiej by bylo w styczniu.

> [...]
    > to wolalbym (choc juz sam nie wiem dlaczego), aby nie "mieszać"
    > tego w jednym miesiącu z amortyzacją starego kompa.

    Mozesz w lutym zgodnie z 22k.6 przy czym nawet jezeli byla by to
    produkcja ST to i jak bys mogl to zamortyzowac jednorazowo wartosc
    poczatkowa < 3500. 1000+1720netto = 2720(jezlei jestes VATowcem) lub
    3100 jak nie jestes wiec w Twoim przypadku to nic nie zmienia.

> [...]
    > łączyć w jedno urządzenie, a nie chce (tak ja jak chcę)
    > kompa "wciągnąć" wczesniej, a cześci traktować potem

    Ja chcialbym robic tak jak piszesz, ale obawiam sie ze US moze miec inne
    spojrzenie na cala sprawe.

    Zreszta z nastepnym zakupami do komputera mam zamiar wlasnie tak
    postapisz jak piszesz.

    Mroziu