  • 11. Data: 2009-11-30 11:32:15
    Temat: Re: Usługa doradcza + transport, czy można to rozbić na fakturze?
    Od: <a...@m...pl>

    Jacek_P <L...@c...edu.pl> napisał(a):

    > Zapytaj swojego ksiegowego, czy wie, co to jest 'refaktura' ;)

    pytałem, on na to powiedział, że to odsprzedaż usługi X na którą muszę mieć
    pozwolenie/uprawnienia. Powiedział też, że może muszę wystąpić o
    rejestrację VAT w jakichś krajach

    podobno kontaktował się z krajową informacją podatkową i poradziła to samo
    (pojedyńcza pozycja na fakturze)

  • 12. Data: 2009-11-30 11:33:34
    Od: <a...@m...pl>

    > ...i żeby nie było, ta specyfikacja może być umieszczona na fakturze.
    > Obok gwarancji, protokołu wykonania, dowodu zapłaty i czego tam
    > sobie jeszcze wystawca nie wygdyba :) (no, z wyjątkami, weksla
    > bym nie umieszczał).
    >
    > pzdr, Gotfryd

    O, to jest ciekawe, czy można prosić o jakąś dodatkową informację na ten
    temat, ew. jakiś przykład?

  • 13. Data: 2009-11-30 11:42:24
    Od: <a...@m...pl>

> [...]
    >
    > Cechą refaktury jest brak związania z zarobkiem, tak pośrednio
    > jak i bezpośrednio - "wydający" nie może mieć z tego żadnego
    > pożytku (w szczególności przedmiot refakturowania nie może
    > mu służyć do zarobku).
    > Zrefakturować można bilet kupiony dla sąsiada (w rozumieniu
    > "sąsiedniej DG"), któremu kupiło się go "bo polecimy razem
    > na konferencję". Nie ma sensu o tyle, że bilet jest sam
    > fakturą, ale z braku innych pomysłów na refakturę biletu... :)
    >
    > Oczywiście nie ma do tego przepisu - bo nie ma przepisu
    > w ogóle dla refakturowania, to wyżej stanowi wniosek

    Czyli suma kwoty za bilety musi być dokładnie sumą jaką zapłaciłem? Czy ma
    to może być rozbite z dokładnym wyszczególnieniem, bilet A za 99 jako jedna
    pozycja i bilet B za 69 jako druga?

  • 14. Data: 2009-11-30 11:44:04
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 30-11-2009 o 12:29:03 <a...@m...pl> napisał(a):

    > No właśnie, klienci z Azji itd. łatwiej zrozumieją niż tacy z Irlandii,
    > gdzie kontakt z fiskusem jest 1 w roku a faktura to zwykle 5 linijek
    > tekstu
    > (łącznie z danymi adresowymi firm).

    Z Europy też miałem - UK i Szwecja - na początku były wielkie
    oczy ale potem już wiedzieli że faktura jest u nas świętością,
    ma oryginał i kopie i jeszcze nidawno trzeba było niebieskim tuszem
    podpisywać :)

    --
    Tomek

  • 15. Data: 2009-11-30 11:45:20
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 30-11-2009 o 12:32:15 <a...@m...pl> napisał(a):

    > podobno kontaktował się z krajową informacją podatkową i poradziła to
    > samo
    > (pojedyńcza pozycja na fakturze)

    Ta informacja to jest lep na muchy - zadzwoń 10 razy z tym samym
    pytaniem i sam zobaczysz. Oczywiście za nic nie odpowiadają, nawet
    jak nagrasz rozmowę.

    --
    Tomek

  • 16. Data: 2009-11-30 13:08:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Nov 2009, a...@m...pl wrote:

> [...]
    [...]
    > Czyli suma kwoty za bilety musi być dokładnie sumą jaką zapłaciłem?

    Tak, ale to jest warunek *konieczny*, lecz *nie wystarczający*.
    Refakturuje się wydatki które *nie są związane* z osiąganiem
    przychodów we własnej DG.
    Takie klasyczne przypadki, dla których sprawa refaktur w ogóle
    była rozpatrywana, mają miejsce jak ktoś np. ma przyłącze
    energetyczne i ma na nim "zapas mocy" a obok jest firma, której
    by pasowało dostać trochę prądu, ale nie ma do czego się
    dołączyć.
    Bezpośrednio zetknąłem się z takim przypadkiem, kiedy parę firm
    ulokowało się na terenie byłej "posocjalistycznej" hurtowni,
    która oczywiście miała prąd, ale jedno "duże" przyłącze.

    Inny przypadek, to linia telefoniczna - dziś może ma to małe
    znaczenie, bo "komórki" są.

    I w takich przypadkach, kiedy fakt że "odsprzedajemy" zbędny
    nam prąd, ale ta odsprzedaż NIE MA ZWIĄZKU z tym na czym zarabiamy,
    można wystawić refakturę.
    W przypadku "dzielenia się" - warunkiek *koniecznym* jest sprzedaż
    wg pomiaru (dajmy na to ów prąd - wg licznika, wg tej samej ceny
    co cena zakupu, nie może być ryczałtem).
    Dodatkowo, jako że owa "odsprzedaż" nie ma charakteru zarobkowego,
    można jej dokonywać w odniesieniu do towarów i usług które podlegają
    regulacjom szczególnym (np. ów prąd - wymaga oakcyzowania oraz
    uzyskania koncensji), bez spełniania wymogów.

    W przypadku o którym piszesz nie widzę miejsca na refakturę.
    Owe przeloty to jest zwykła czynność, podejmowana *w celach
    zarobkowych*, a nie "odstąpienie nadmiaru"!

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2009-11-30 13:12:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Nov 2009, a...@m...pl wrote:

    > pytałem, on na to powiedział, że to odsprzedaż usługi X na którą muszę mieć
    > pozwolenie/uprawnienia.

    Niekoniecznie.
    Ale właśnie z powodu takich odsprzedaży sprawa refaktur była rozpatrywana
    aż przez SN (kiedyś był "nadrzędny" nad NSA) - chodziło właśnie
    o przypadki odsprzedaży np. "nadmiarowego prądu".

    Ale do zrefakturowania wystarczy:
    - brak związku z zarobkiem
    - co oznacza również brak jakiegokolwiek zarobku
    - co wymusza stosowanie pomiarów :)

    Twoje przejazdy nijak się nie kwalifikują jako "niezwiązane
    z zarobkiem".

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2009-11-30 13:17:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Nov 2009, a...@m...pl wrote:

    > O, to jest ciekawe, czy można prosić o jakąś dodatkową informację na ten
    > temat, ew. jakiś przykład?

    Widziałeś kiedyś fakturę z dopiskiem: "na pozycje 2,3 udziela się rocznej
    gwarancji, na pozycje 1,4,5 udziela się gwarancji dwuletniej, dodatkowo
    na poz.2,3,4,5 udziela się 2-tygodniowej rękojmi uruchomieniowej"?
    No to masz gwarację i rękojmię uregulowane na f-rze ;)

    Po prostu nie ma zakazu ujmowania czegokolwiek "dodatkowo" na f-rze.

    Ja bym to zrobił tak:
    - jedną "rozpiskę" zawierającą całokształt, w tym powołanie na przepisy
    VAT, w roli faktury, z nazwą "usługa ... łącznie" (na przykład)
    - drugą "rozpiskę" w postaci dwu pozycji, poniżej, żeby fiskus się nie
    czepiał że nie wie "która jest ważniejszA", pod spodem, z jakim
    jednoznacznym opisem, np. "specyfikacja/rozliczenie/kosztorys
    składników wyceny usługi" (do wyboru co tam kto lubi)

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2009-11-30 13:49:07
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

> [...]

    > wg pomiaru (dajmy na to ów prąd - wg licznika, wg tej samej ceny
    > co cena zakupu, nie może być ryczałtem).

    A jesli rzeczony pierwotny rachunek, er, faktura, za linie
    telefoniczna jest ryczaltem, to co? Na fakturze za prad tez sa
    elementy ryczaltowe...

    MJ

  • 20. Data: 2009-11-30 14:44:15
    Od: <a...@m...pl>

    <a...@m...pl> napisał(a):
> [...]
    > kosztami podróży.
    >
    > Mój księgowy się przed tym broni rękami i nogami, mówi, że nie powininem
    >
    > tak robić bo nie jestem sprzedawcą usług transportu lotniczego. Sugeruje,

    > abym zrobił jedną zbiorczą pozycję i dostarczył dodatkowy załącznik ze
    > szczegółami. Wydaje mi się to niepotrzebne, no i moi klienci zupełnie nie

    > rozumieją o co w tym wszystkim chodzi, boję się, że stracą do mnie
    > zaufanie.
    >
    > Ja sam jestem nieco skołowany bo każdy kogo pytam, radzi mi inaczej. Czy
    >
    > jest ktoś, kto poradzi mi jak to ostatecznie rozwiązać?

    Dzwoniłem do Krajowej Informacji Podatkowej i zapytałem jak gdyby nigdy nic
    "jak zrefakturować koszty przelotu dla klienta który zawezwał mnie do
    siebie".

    Pani powiedziała, że na fakturze mogą być osobne pozycje, dla organu
    podatkowego liczy się podstawa opodatkowania. Jako że po pierwsze,
    zakupiona za granicą usługa nie podlega opodatkowaniu ani u nas ani za
    granicą, po drugie i tak przerzucam konieczność opodatkowania na kupującego,
    ona nie widzi problemu i różnicy, że są dwie pozycje na fakturze jeśli
    alternatywą byłaby jedna pozycja z sumą kwot dwóch pozostałych.
    Cytowała artykuły 27 i 29... ale już nie pamiętam dokładnie jej słów.

    Zrobię więc tak jak ona zasugerowała. Czy jeśli któryś US się do tego
    przyczepi, grożą mi jakieś konsekwencje?