  • 1. Data: 2009-11-30 00:26:58
    Temat: Usługa doradcza + transport, czy można to rozbić na fakturze?
    Od: <a...@m...pl>

    Witam,

    Świadczę usługi konsultingowe IT dla klienta w w Irlandii. Klient
    zaoferował się pokryć koszty mojej podróży służbowej a dokładnie mówiąc
    lotów, cena hoteli i innych rzeczy została uwzględniona w stawce dziennej.

    Klient chce otrzymać fakturę na której jest wyszczególniona ilość X dni
    razy Y euro za dzień, tak jak zakładał nasz kontrakt + osobną pozycję z
    kosztami podróży.

    Mój księgowy się przed tym broni rękami i nogami, mówi, że nie powininem
    tak robić bo nie jestem sprzedawcą usług transportu lotniczego. Sugeruje,
    abym zrobił jedną zbiorczą pozycję i dostarczył dodatkowy załącznik ze
    szczegółami. Wydaje mi się to niepotrzebne, no i moi klienci zupełnie nie
    rozumieją o co w tym wszystkim chodzi, boję się, że stracą do mnie
    zaufanie.

    Ja sam jestem nieco skołowany bo każdy kogo pytam, radzi mi inaczej. Czy
    jest ktoś, kto poradzi mi jak to ostatecznie rozwiązać?

    Pozdrawiam!!!

  • 2. Data: 2009-11-30 06:52:49
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 30-11-2009 o 01:26:58 <a...@m...pl> napisał(a):

> [...]
    > zaoferował się pokryć koszty mojej podróży służbowej a dokładnie mówiąc
    > lotów, cena hoteli i innych rzeczy została uwzględniona w stawce

    Nie tak - Twoja cena to zawsze suma kosztów + marża.
    Więc gdyby klient nie pokrył tych kosztów, znaczyło by
    to że zmiejszyłeś marżę albo wręcz dopłacasz do interesu.

> [...]
    >
    > Mój księgowy się przed tym broni rękami i nogami, mówi, że nie powininem
    > tak robić bo nie jestem sprzedawcą usług transportu lotniczego.

    Co prawda nie wiem, jakie są szanse że fiskus by się przyczepił,
    ale na logikę, to księgowy ma rację - nie sprzedajesz klientowi
    usługi lotniczej, ani usługi dostarczenia siebie na miejsce -
    cały czas sprzedajesz usługę IT, której cena się zwyczajnie zwiększa,
    jako że rosną koszty a chcesz utrzymać stałą marżę.

    > Sugeruje,
    > abym zrobił jedną zbiorczą pozycję i dostarczył dodatkowy załącznik ze
    > szczegółami.

    To jest całkie sprytne wyjście z sytuacji - na fakturze wpisujesz
    usługę którą świadczysz - czyli kosulting IT, natomiast do faktury
    dołączasz specyfikację tego, co składa się na cenę usługi -
    i tam możesz wpisać przelot itd., jako elementy kalkulacji.

    > Wydaje mi się to niepotrzebne, no i moi klienci zupełnie nie
    > rozumieją o co w tym wszystkim chodzi, boję się, że stracą do mnie
    > zaufanie.

    Moim zdaniem przesadzasz - miałem już klientów z Europy, Azji, Australii,
    i wszystkie fanaberie podatkowe (też miewałem skomplikowane "setupy"
    fakturowe)
    dało się przejść, po wytłumaczeniu klientowi że mamy post-komunę :)

    > Ja sam jestem nieco skołowany bo każdy kogo pytam, radzi mi inaczej. Czy
    > jest ktoś, kto poradzi mi jak to ostatecznie rozwiązać?

    Jak chcesz mieć ostateczne rozwiązanie to wystąp o intepretację
    indywidualną.

    --
    Tomek

  • 3. Data: 2009-11-30 08:23:04
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    a...@m...pl napisal:
    > Mój księgowy się przed tym broni rękami i nogami, mówi, że nie powininem
    > tak robić bo nie jestem sprzedawcą usług transportu lotniczeg

    Zapytaj swojego ksiegowego, czy wie, co to jest 'refaktura' ;)

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 4. Data: 2009-11-30 08:45:42
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 30-11-2009 o 09:23:04 Jacek_P <L...@c...edu.pl> napisał(a):

    > Zapytaj swojego ksiegowego, czy wie, co to jest 'refaktura' ;)

    Nie znam się na refakturach, ale IMHO nie ma tutaj miejsca na
    refakturowanie.
    Jego klient nie kupuje od niego usługi transportu lotniczego,
    przelot to nie energia elektryczna czy inne "coś", co po prostu
    "przechodzi" przez pośrednika.

    --
    Tomek

  • 5. Data: 2009-11-30 10:16:08
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (30.11.2009 09:45), Tomek wrote:

> [...]
    > Jego klient nie kupuje od niego usługi transportu lotniczego,
    > przelot to nie energia elektryczna czy inne "coś", co po prostu

    W zasadzie to kupuje. Zamiast kupować bilet i hotel swojemu
    kontrahentowi, korzysta z jego pośrednictwa.

    p. m.

  • 6. Data: 2009-11-30 10:26:43
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 30-11-2009 o 11:16:08 mvoicem <m...@g...com> napisał(a):

    > W zasadzie to kupuje. Zamiast kupować bilet i hotel swojemu
    > kontrahentowi, korzysta z jego pośrednictwa.

    To co przewozi tym samolotem :) ?

    --
    Tomek

  • 7. Data: 2009-11-30 10:39:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Nov 2009, Tomek wrote:

> [...]
    > dołączasz specyfikację tego, co składa się na cenę usługi -
    > i tam możesz wpisać przelot itd., jako elementy kalkulacji.

    ...i żeby nie było, ta specyfikacja może być umieszczona na fakturze.
    Obok gwarancji, protokołu wykonania, dowodu zapłaty i czego tam
    sobie jeszcze wystawca nie wygdyba :) (no, z wyjątkami, weksla
    bym nie umieszczał).

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-11-30 10:40:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Nov 2009, Jacek_P wrote:

    > Zapytaj swojego ksiegowego, czy wie, co to jest 'refaktura' ;)

    A co, jak księgowy będzie wiedział, co i kiedy się refakturuje? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-11-30 11:19:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Nov 2009, mvoicem wrote:

    > W zasadzie to kupuje. Zamiast kupować bilet i hotel swojemu
    > kontrahentowi, korzysta z jego pośrednictwa.

    No to powinien dostać fakturę za pośrednictwo, prawda?
    :)

    Cechą refaktury jest brak związania z zarobkiem, tak pośrednio
    jak i bezpośrednio - "wydający" nie może mieć z tego żadnego
    pożytku (w szczególności przedmiot refakturowania nie może
    mu służyć do zarobku).
    Zrefakturować można bilet kupiony dla sąsiada (w rozumieniu
    "sąsiedniej DG"), któremu kupiło się go "bo polecimy razem
    na konferencję". Nie ma sensu o tyle, że bilet jest sam
    fakturą, ale z braku innych pomysłów na refakturę biletu... :)

    Oczywiście nie ma do tego przepisu - bo nie ma przepisu
    w ogóle dla refakturowania, to wyżej stanowi wniosek
    z "linii orzeczniczej" NSA i SN.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-11-30 11:29:03
    Od: <a...@m...pl>

    > Nie tak - Twoja cena to zawsze suma kosztów + marża.
    > Więc gdyby klient nie pokrył tych kosztów, znaczyło by
    > to że zmiejszyłeś marżę albo wręcz dopłacasz do interesu.

    Źle się wyraziłem. Moja stawka dzienna została odpowiedno ustalona aby
    zawierać w sobie wszystkie koszty przejazdowo-hotelowe, oprócz lotów.

> [...]
    > cały czas sprzedajesz usługę IT, której cena się zwyczajnie zwiększa,
    > jako że rosną koszty a chcesz utrzymać stałą marżę.

    Problemem jest moja umowa. Firma klienta podlega SOXowi i to co jest na
    fakturze jest weryfikowane z systemem raportowania czasu pracy oraz z
    umowami. Jeśli umawiałem się na 123 euro dziennie przez 12 dni a faktura
    ma
    pozycję "Konsulting x1" za kwotę 5678 Euro, to tam gdzieś się zapala
    czerwona lampka.

> [...]
    > dołączasz specyfikację tego, co składa się na cenę usługi -
    > i tam możesz wpisać przelot itd., jako elementy kalkulacji.

    Tak też próbuję zrobić, ale natrafiłem na opór. Odpowiedź jest "dlaczego

    tak robsiz, to wprowadza dodatkowe zamieszanie po naszej stronie, czy nie

    możesz po prostu dać 2 pozycji tak jak było ustalane?"

> [...]
    > fakturowe)
    > dało się przejść, po wytłumaczeniu klientowi że mamy post-komunę :)

    No właśnie, klienci z Azji itd. łatwiej zrozumieją niż tacy z Irlandii,
    gdzie kontakt z fiskusem jest 1 w roku a faktura to zwykle 5 linijek
    tekstu
    (łącznie z danymi adresowymi firm).

    > Jak chcesz mieć ostateczne rozwiązanie to wystąp o intepretację
    > indywidualną.

    no to jest ostateczność... ja chcę żeby mi w końcu zapłacili :)