    From: a...@o...fuw.edu.pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Umowa o dzielo a VAT
    Date: Tue, 10 Jul 2007 22:48:12 -0700

    Witam

    Prosze o lopatologiczne wytlumaczenie laikowi kilku kwestii zwiazanych
    z VAT-em. Przegladalem gugla i grupy i znalezione informacje nie
    odnosily sie wprost do mojego problemu. Przepraszam jesli bedzie zbyt
    dlugo, ale wole uniknac niedomowien.
    Swiadcze uslugi pewnej firmie (nazwijmy ja A) na podstawie umowy o
    dzielo (nie mam DG w znaczeniu ustawy o DG, nie jestem zarejestrowanym
    VAT-owcem). W wolnych chwilach moge swiadczyc uslugi (sporadycznie)
    jeszcze innej firmie (niech sie nazywa B). Firma B chce, zebym
    wystawial im FV. Teoretycznie nie byloby z tym problemu, bo jak sie
    dowiedzialem moge zarejestrowac sie jako platnik VAT bez "DG w
    znaczeniu DG". Ze wzgledu na wartosc uslug nie przekroczylbym 10.000
    euro rocznie, wiec moglbym byc zwolniony z bycia "czynnym" VAT-owcem.
    I teraz moje pytania:
    - Czy oplaca mi sie zwolnienie z VAT, czy lepiej "na upartego" go
    oplacac ? Nie jest dla mnie priorytetem prostota rozwiazania, bardziej
    interesuje mnie zawartosc kieszeni.
    - Czy po przejsciu na VAT zmieni sie cos w rozliczeniach z firma A ?
    Ile moge na tym stracic/zyskac ?
    - Podobno bedac platnikiem VAT mozna odliczac VAT od zakupow
    zwiazanych bezposrednio z wykonywana "DG w znaczeniu VAT". Na czym to
    polega w praktyce i czy jest to rozwiazanie godne uwagi ze wzgledow
    finansowych ?
    - Na jakiej zasadzie powinienem swiadczyc uslugi firmie B ? Umowa o
    dzielo ? Jakis inny rodzaj umowy ? Domyslam sie, ze dla B rozliczanie
    sie z VAT-owcem jest bardziej atrakcyjne od rozliczen z nie-VAT-owcem.
    Wiec chyba umowa o dzielo odpada, bo gdyby kombinacja UoD+FV byla
    korzystna dla zleceniodawcy, to w takim wypadku dla firmy A tez byloby
    korzystne zadanie ode mnie FV.

    Pozdrawiam

    Artur