eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiTo dla tych, którzy uważają, że liczy się faktycznie prowadzona... › To dla tych, którzy uważają, że liczy się faktycznie prowadzona...
    From: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: To dla tych, którzy uważają, że liczy się faktycznie prowadzona...
    Date: Wed, 16 Nov 2005 15:19:03 +0000 (UTC)

    ...działalność, a nie deklarowana we wpisie. :) Ktoś mi podesłał na
    priva wyrok NSA osądzający, czy można być podmiotowo zwolnionym z vat
    sprzedając towary z udziałem metali szlachetnych. Mniejsza o niuanse,
    ale...

    1999.11.16 wyrok NSA III SA 7931/98
    w Warszawie

    Art. 14 ust. 10 ustawy z 1993 r. o VAT wyłącza ze zwolnienia podatników
    sprzedających wyroby z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    a więc dokonujących sprzedaży tych towarów nawet wówczas, gdy stanowi
    margines działalności.
    Przedmiotem działalności prowadzonej przez podatnika był między innymi
    wyrób i sprzedaż wyrobów ze srebra i bursztynu. Powyższy fakt przesądza
    o tym, że prowadzona przez skarżących działalność gospodarcza nie
    podlegała zwolnieniu podmiotowemu od podatku od towarów i usług.

    39775
    Dz.U.93.11.50: art.14
    Przewodniczący: Sędzia NSA A. Kwiatkowski.
    Sędziowie NSA: W. Kubiak, J. Rypina (spr.).
    Protokolant: G. Cikowska.

    [...]

    Z treści zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej z
    dnia 18 stycznia 1994 r., wynika iż przedmiotem działalności
    prowadzonej przez nich firmy był między innymi wyrób i sprzedaż wyrobów
    ze srebra i bursztynu. Oznacza to nic innego jak fakt, iż byli
    uprawnieni przez cały czas działania Spółki cywilnej "M." do wyrobu i
    sprzedaży produktów ze srebra i bursztynu. Powyższy fakt przesądza o
    tym, że prowadzona przez skarżących działalność gospodarcza nie
    podlegała zwolnieniu podmiotowemu od podatku od towarów i usług. W
    związku z
    tym skarżący byli zobowiązani do prowadzenia ewidencji zgodnie art. 27
    ust. 4 cyt. ustawy. Jako, że takiej ewidencji nie prowadzili zasadnie
    organy podatkowe ustaliły podatek należny na podstawie art. 18 ust. l
    cyt. ustawy oraz zobowiązanie dodatkowe zgodnie z art. 27 ust. 5 cyt.
    ustawy.

    Jednym słowem sąd uznał, że wpis ma znaczenie. ;) To swoją drogą
    _pierwszy_ sygnał, jaki znalazłem, że zakres działalności we wpisie
    do ewidencji ma jakiekolwiek znaczenie...

    Nie wiem - może stara ustawa inaczej definiowała owo prowadzenie
    działalności?
    --
    Samotnik

    "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem że na świecie jest
    tylu idiotów." -- Stanisław Lem