  • 1. Data: 2006-08-28 10:54:35
    Temat: Sprzedaz darowizny przed uplywem 5 lat
    Od: "scent" <s...@s...net>

    Witam,

    prosze o porade, czy wg aktualnych przepisow ustawy o podatku dochodowym od
    osob fizycznych nieruchomosci nabyte w formie darowizny moga byc sprzedawane
    nawet przed uplywem 5 lat i mimo to nie placi sie podatku? Moim zdaniem
    wskazuje na to par. 21 ust. 1 p. 32 lit. d:
    "p.21.1. Wolne od podatku dochodowego są:
    32) przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych
    określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:
    d) w całości - jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny,"
    Jak rozumiem ust. 2 tego paragrafu wskazuje jednak, ze nie mozna za te
    pieniadze nabyc zadnej nieruchomosci (przynajmniej przez 5 lat ze wzgledu na
    przedawnienie).

    Dziekuje

  • 2. Data: 2006-08-29 01:21:22
    Temat: Re: Sprzedaz darowizny przed uplywem 5 lat
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    scent wrote:
> [...]
    > pieniadze nabyc zadnej nieruchomosci (przynajmniej przez 5 lat ze wzgledu na

    Mylisz dwie rzeczy podatek dochodowy i podatek od darowizn.
    Przy darowiźnie nieruchomości jesteś zoobowiązany zapłacić podatek od
    darowizny. Możesz się od niego wymigać, jeśli zobowiążesz się mieszkać w
    danym miejscu przez 5 lat. (art 16, ale ustawy o podatku od spadków i
    darowizn).
    Jeśli tego nie dotrzymasz, albo nie chcesz z tej opcji korzystać, to
    wówczas musisz zapłacić podatek od darowizny.
    A potem możesz sobie robić z mieszkaniem co chcesz. Nawet sprzedać na
    następny dzień.
    A bez tego punktu który cytujesz zaraz zapłaciłbyś podatek dochodowy od
    sprzedaży mieszkania 10%.
    Dzięki niemu jak raz zapłaciłeś podatek od darowizny to teraz sprzedaż
    tego mieszkania upiecze ci się bez 10% podatku od dochodu.

  • 3. Data: 2006-08-29 16:31:58
    Od: <m...@n...pl>

> [...]
    > Dzięki niemu jak raz zapłaciłeś podatek od darowizny to teraz sprzedaż
    > tego mieszkania upiecze ci się bez 10% podatku od dochodu.

    W mojej sytuacji na nieruchomosci sa nalozone sluzebnosci na okres ponad 40
    lat, a wiec notariusz nie pobral podatku, gdyz wynioslby on 0 (odliczone 4%
    * 25 od podstawy opodatkowania). W tym momencie nie korzystam chyba z art.
    16, ktory zreszta pozwala mi tylko odliczyc wartosc 110m2 budynku, a nie
    calosci, ktora jest znacznie wieksza.
    Czyli oznacza to, ze moge w dowolnym momencie sprzedac te nieruchomosci bez
    podatku?
    Nadal jednak nie rozumiem tego ustepu 2 paragrafu 21 ustawy o dochodowym,
    ktory przywolywalem w poprzednim poscie. Czy dobrze rozumiem forme graficzna
    uzyta w ustawie, ze pelna tresc par. 21 ust. 2 p. 2 lit. a i b ma postac:

    "2. Przepisy ust. 1 pkt 32 i 32a nie mają zastosowania, jeżeli przychód ze
    sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na nabycie gruntu lub udziału w
    gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie,
    budynku, jego części lub udziału w budynku, lub budowę, rozbudowę,
    nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego
    części ****przeznaczonych na cele rekreacyjne****"

    Krotko mowiac, nie moglbym kupic sobie basenu, czy domku letniskowego, ale
    juz normalny dom mieszkalny, czy mieszkanie bez problemu?

    Dzieki za zainteresowanie tematem
    pozdrawiam