    From: <m...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprzedaz darowizny przed uplywem 5 lat
    Date: Tue, 29 Aug 2006 18:31:58 +0200

    > Mylisz dwie rzeczy podatek dochodowy i podatek od darowizn.
    > Przy darowiźnie nieruchomości jesteś zoobowiązany zapłacić podatek od
    > darowizny. Możesz się od niego wymigać, jeśli zobowiążesz się mieszkać w
    > danym miejscu przez 5 lat. (art 16, ale ustawy o podatku od spadków i
    > darowizn).
    > Jeśli tego nie dotrzymasz, albo nie chcesz z tej opcji korzystać, to
    > wówczas musisz zapłacić podatek od darowizny.
    > A potem możesz sobie robić z mieszkaniem co chcesz. Nawet sprzedać na
    > następny dzień.
> [...]

    W mojej sytuacji na nieruchomosci sa nalozone sluzebnosci na okres ponad 40
    lat, a wiec notariusz nie pobral podatku, gdyz wynioslby on 0 (odliczone 4%
    * 25 od podstawy opodatkowania). W tym momencie nie korzystam chyba z art.
    16, ktory zreszta pozwala mi tylko odliczyc wartosc 110m2 budynku, a nie
    calosci, ktora jest znacznie wieksza.
    Czyli oznacza to, ze moge w dowolnym momencie sprzedac te nieruchomosci bez
    podatku?
    Nadal jednak nie rozumiem tego ustepu 2 paragrafu 21 ustawy o dochodowym,
    ktory przywolywalem w poprzednim poscie. Czy dobrze rozumiem forme graficzna
    uzyta w ustawie, ze pelna tresc par. 21 ust. 2 p. 2 lit. a i b ma postac:

    "2. Przepisy ust. 1 pkt 32 i 32a nie mają zastosowania, jeżeli przychód ze
    sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na nabycie gruntu lub udziału w
    gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie,
    budynku, jego części lub udziału w budynku, lub budowę, rozbudowę,
    nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego
    części ****przeznaczonych na cele rekreacyjne****"

    Krotko mowiac, nie moglbym kupic sobie basenu, czy domku letniskowego, ale
    juz normalny dom mieszkalny, czy mieszkanie bez problemu?

    Dzieki za zainteresowanie tematem
    pozdrawiam