  • 1. Data: 2009-04-12 11:02:11
    Temat: Spadek i zwolnienia przed 2006
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    Witam,

    Poszukuje (bezskutecznie) listy zwolnien od zaplaty podatku od spadku ale
    obowiazujacych w 2005 roku (wtedy spadek zostal nabyty). Niestety wszystko
    co znajduje dotyczy nowelizacji po 1 stycznia 2007 roku. Szukam warunkow
    zwolnienia spadkobiercy od zaplaty podatku (spadek - nieruchomosc) w roku
    2005. Czy jest ktos w stanie pomoc i wskazac mi wlasciwy przepis, albo choc
    dac wskazowke gdzie szukac? :)

    Thomas

  • 2. Data: 2009-04-12 11:18:08
    Temat: Re: Spadek i zwolnienia przed 2006
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    Użytkownik "Thomas" <a...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nieruchomosc) w roku 2005. Czy jest ktos w stanie pomoc i wskazac mi
    > wlasciwy przepis, albo choc dac wskazowke gdzie szukac? :)

    Dokopalem sie do czegos takiego:
    "Powyższa ulga przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące
    warunki:
    są obywatelami polskimi lub mają miejsce stałego pobytuna terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej,

    nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego
    stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi, przeniosą własność
    budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy,

    nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są
    właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego
    oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu
    jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie
    dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji
    spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego,

    nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi, rozwiążą umowę najmu,

    będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:
    a. od dnia złożenia zeznania podatkowego - jeżeli w chwili złożenia
    zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,
    b. od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca
    zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego."

    Kwestia interesujaca mnie dotyczy ostatniego warunku. Co znaczy
    "zamieszkiwac"? Odziedziczylem male mieszkanie, ale jego stan, a takze stan
    moich finansow nie dawal mozliwosci przeniesienia sie tam na stale.
    Zameldowany pozostalem w domu rodzinnym, a mieszkanie stalo puste i tylko
    od czasu do czasu korzystalem z mozliwosci mieszkania (glownie weekendy,
    mieszkanie nie bylo nawet wynajete).
    Teraz US "przyczepia" sie, ze nie zamieszkalem w odziedziczonym mieszkaniu
    do roku czasu po odziedziczeniu spadku.
    Interesuje mnie interpretacja stwierdzenia "zamieszkiwac". Czy ktos wie
    moze co z tym fantem zrobic (poza zaplata podatku)?

    Thomas

  • 3. Data: 2009-04-12 11:20:12
    Od: spp <s...@o...pl>

    Thomas pisze:

    > Interesuje mnie interpretacja stwierdzenia "zamieszkiwac". Czy ktos wie
    > moze co z tym fantem zrobic (poza zaplata podatku)?

    Dla US w tym przypadku zamieszkanie = zameldowanie.

    Niestety przerobione. :(

    --
    spp

  • 4. Data: 2009-04-12 11:33:25
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    > Dla US w tym przypadku zamieszkanie = zameldowanie.
    >
    > Niestety przerobione. :(

    Przepis lekko niedorzeczny. Co ma zameldowanie, do zamieszkiwania? Ludzie
    sa pomeldowani na jednym krancu Polski, a mieszkaja na drugim. Chore. Nie
    mialem mozliwosci samotnie zamieszkac ze wzgledu na niskie dochody i stan
    mieszkania. No, ale jesli chodzi o ZAMELDOWANIE, to w ogole sytuacja z
    gola inna.
    Teraz... jak mi nalicza podatek? Zgodnie z aktualnymi przepisami, czy
    obowiazujacymi w dniu nabycia spadku? I ewentualnie na jakiej podstawie (z
    jaka data?) wyliczac beda wartosc mieszkania?

    Thomas

  • 5. Data: 2009-04-12 14:29:01
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    spp wrote:

    > Dla US w tym przypadku zamieszkanie = zameldowanie.
    >
    > Niestety przerobione. :(

    Nieprawda
    zamieszkiwanie = fizyczne mieszkanie.
    Mogłeś się odwoływać.

    W drugą stronę też to działa.
    Pokzujesz dowód z zameldowaniem, US pokazuje ci zerowe zużycie mediów za
    ten okres i ulga poszła się bujać.

  • 6. Data: 2009-04-12 14:31:15
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Thomas wrote:
    > Interesuje mnie interpretacja stwierdzenia "zamieszkiwac".

    Fizycznie mieszkać.

    Przy czym jeśli chodzi o podatek od spadku za który zabrałes się teraz.
    To cały czas możesz z tej ulgi skorzystać.
    Masz się tylko tam teraz na 5 lat przeprowadzić, nie mieć innego
    mieszkania itd ....

  • 7. Data: 2009-04-12 14:36:42
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Thomas wrote:
    > Teraz... jak mi nalicza podatek? Zgodnie z aktualnymi przepisami, czy
    > obowiazujacymi w dniu nabycia spadku? I ewentualnie na jakiej podstawie
    > (z jaka data?) wyliczac beda wartosc mieszkania?

    podatek będzie naliczone zgodnie z przepisami w dniu nabycis spadku
    czyli śmierci spadkodawcy, ale od dzisiejszej wartości mieszkania ze
    stanu na dzień nabycia spadku.
    Czyli jesli spadek został ulepszony to ulepszenie nie bedzie brane pod
    uwagę, jeśli popadł w ruinę to będzie liczone tak jak wyglądał wtedy.

    Radze ci skorzystać z usług doradcy podatkowego.
    Parę możliwości jest.
    Tam w przepisach jest furtka mówiąca, że nei traci się ulgi jeśli
    warunki zyciowe zmuszają do przeprowadzki.
    Na grupach kombinować tego się nie da.

    Po za tym masz jeszcze jeden plus. Wtedey nie było podatku od sprzedaży
    nieruchomości w spadku.
    Wiec jak mieszkanie sprzedasz to nie zapłacisz podatku, a wg
    dzisiejszych przepisów zabuliłbyś 19%. Podatku od spadku wyjdzie tylko 7%

  • 8. Data: 2009-04-12 16:17:33
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

> [...]
    > To cały czas możesz z tej ulgi skorzystać.
    > Masz się tylko tam teraz na 5 lat przeprowadzić, nie mieć innego

    Jestes pewien, ze to tak dziala? Teraz juz moge tam mieszkac i w sumie
    mieszkam, ale sie nie przemeldowalem jeszcze, ale moge to zrobic chocby we
    wtorek. Czy to cos da?

    Thomas

  • 9. Data: 2009-04-12 18:00:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Thomas wrote:

    > Jestes pewien, ze to tak dziala? Teraz juz moge tam mieszkac i w sumie
    > mieszkam, ale sie nie przemeldowalem jeszcze, ale moge to zrobic chocby
    > we wtorek. Czy to cos da?

    Najpierw sprawy spadkowe.
    Jak już będziesz miał postanowienie o nabyciu spadku to wtedy załatwiasz
    sprawy w US.
    Tam było zwolnienie z podatku do 110 m2 pod pewnymi warunkami
    - ze sie nie ma innego mieszkania
    - ze sie bedzie mieszkało przez 5 lat
    - i nie wiem co jeszcze.

    I dopiero od tego momentu (a dokładniej od końca tego roku) te 5 lat
    zacznie tykać. Sprzedasz mieszkanie 31 grudnia 2014 lub wyprowadzisz
    się przed 1 stycznia 2015 i zapłacisz cały podatek wg cen z 2014 roku.

    Takich spraw nie załatwia się na grupie dyskusyjniej w internecie.
    Idz do doradcy podatkowego (żadnego prawnika !!!) i niech ci powie co
    najlepiej zrobić.
    I zanim zaczniesz cokolwiek robić to najpierw bądź pewnym że wiesz co
    gdzie w jakiej kolejności. Bo tam są terminy i przegapienie czegoś
    spowoduje, że zabulisz podatek.
    Niech ci doradca wyjaśni też kiedy i pod jakimi warunkami tych 5 lat nie
    musiałbyś dotrzymać a mimo to podatku nie zapłacic.

  • 10. Data: 2009-04-13 11:13:37
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

> [...]
    > I zanim zaczniesz cokolwiek robić to najpierw bądź pewnym że wiesz co
    > gdzie w jakiej kolejności. Bo tam są terminy i przegapienie czegoś

    O ile zrozumialem co on pisal, to to, przed czym go ostrzegasz, juz
    dawno nastapilo. On nie chce teraz przeprowadzac postepowania
    spadkowego, tylko dawno je juz przeprowadzil, spadek nabyl ale w
    mieszkaniu _nie zamieszkal_.

    MJ