  • 1. Data: 2011-01-20 13:42:31
    Temat: Sp. z o.o. = pełna księgowość?
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Witam,

    Obecnie mamy spółkę cywilną (3 osoby)... Bałaganu trochę jest, ale w miarę
    dający się opanować ;) Zastanawialiśmy się, czy nie warto by było przejść
    na sp. z o.o., żeby trochę posprzątać - ale o ile przy s.c. koszty
    księgowego sięgają 300-400zł netto, o tyle księgowi na samo słowo "z o.o."
    krzyczeli 1500 i więcej, więc sprawa za każdym razem umierała.
    Okazało się, że księgowa która nam obecnie prowadzi papiery s.c. jest
    skłonna poprowadzić zoo za niewiele wyższą kwotę - więc temat znowu wrócił
    :)

    No i pojawia się jedno pytanie: czy sp. z o.o. wiąże się bezwarunkowo z
    koniecznością rozliczania się co do ostatniego grosza z każdego przelewu,
    każdej wypłaty? Czy każdy, najdrobniejszy zakup, musi być sformalizowany -
    czyli np. któryś wspólnik chce zatankować to wypłaca z pokwitowaniem ileś
    tam PLN z kasy i jedzie na stację? Jeśli przy zakupach w markecie przypomnę
    sobie, że przydałoby się 30 znaczków pocztowych to nie mogę ich kupić bo nie
    przygotowałem sobie wypłaty z kasy firmowej z opisem "na znaczki pocztowe"?
    Jeśli zapłacę za jakiś niezbędny sprzęt własną kartą, to nijak nie uda mi
    się tego wciągnąć w koszty firmy?

    Będę wdzięczny za trochę wyjaśnień :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 2. Data: 2011-01-20 16:54:20
    Temat: Re: Sp. z o.o. = pełna księgowość?
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Użytkownik Jacek Osiecki napisał:
> [...]
    > Jeśli zapłacę za jakiś niezbędny sprzęt własną kartą, to nijak nie uda mi

    W pewnych przypadkach wiązących się z pełną księgowościa właśnie tak to
    może wyglądac jak opisałeś. Dlaczego nie myślicie o spółce jawnej, gdzie
    nie będzie miała osobowości prawnej, ale jednak będzie spółka prawa
    handlowego i np. vat będzie rozliczała jako spółka, wystarczy wam KPiR.

  • 3. Data: 2011-01-20 17:24:41
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jacek Osiecki wrote:

    > No i pojawia się jedno pytanie: czy sp. z o.o. wiąże się bezwarunkowo
    > z koniecznością rozliczania się co do ostatniego grosza z każdego
    > przelewu, każdej wypłaty?

    Tak.

> [...]
    > kasy firmowej
    Jeśli zapłacę za jakiś
    > niezbędny sprzęt własną kartą, to nijak nie uda mi się tego wciągnąć

    Bez przesady. Da się rozliczyć zaliczkę raz na miesiąc i po sprawie.

  • 4. Data: 2011-01-20 17:30:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Jan 2011, Jacek Osiecki wrote:

    > No i pojawia się jedno pytanie: czy sp. z o.o. wiąże się bezwarunkowo
    > z koniecznością rozliczania się co do ostatniego grosza z każdego przelewu,
    > każdej wypłaty?

    Oczywiście.
    Bo to jest majątek odrębnej "osoby".
    Ci, którzy dokonują czynności, są jedynie jej przedstawicielami.
    Nie mogą więc jej "okradać".

> [...]
    > sobie, że przydałoby się 30 znaczków pocztowych to nie mogę ich kupić bo nie
    > przygotowałem sobie wypłaty z kasy firmowej

    Ale Ty przekręcasz nie w tę stronę co trzeba!
    Możesz po prostu wziąć "zaliczkę" i tyle. No, może słowo "mniej
    więcej na co" nie zaszkodzi. Ale bez przesady.
    Jeśli ta zaliczka nie będzie wskazywała na to, że jest ukrytą pożyczką,
    to patrz niżej.

    > Jeśli zapłacę za jakiś niezbędny sprzęt własną kartą, to nijak nie uda mi
    > się tego wciągnąć w koszty firmy?

    Nie ma przeszkód.
    *FORMALNIE* spółka będzie Ci winna odsetki (za wyłożoną kwotę i czas),
    ale tego półtorej grosza nikt się nie przyczepi.
    Przedkładasz firmie fakturę z dowodem zapłaty (o ile tym dowodem
    nie jest sama faktura z autografem przy pozycji "zapłacono gotówką"),
    firma Ci zwraca pieniądze i tyle.
    Do tego jeszcze zależy kim jesteś - w przypadku wspólnika są pewne
    mechanizmy formalne ("dopłata") pozwalające "włożyć" nawet większą
    kwotę, niemniej... po prostu przesadzasz :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2011-01-20 17:47:35
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 20-01-2011 17:54, cyklista pisze:
    > Dlaczego nie myślicie o spółce jawnej, gdzie
    > nie będzie miała osobowości prawnej, ale jednak będzie spółka prawa
    > handlowego i np. vat będzie rozliczała jako spółka

    Spółka cywilna też rozlicza VAT "jako spółka".

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813