  • 1. Data: 2002-02-01 11:38:00
    Temat: Skladki od rencisty
    Od: "Basia" <p...@w...pl>

    Witam grupowiczow
    Mam maly problem: zatrudniam renciste na umowe o prace na niepelny etat (nie
    ma minimalnego wynagrodzenia), dodtakowo chcialam z nim zawrzec umowe o
    dzielo no i mam klopot:
    czy podlega taka umowa o dzielo oskladkowaniu czy tez nie, kazdy ZUS jak to
    ZUS mowi co innego jeden twierdzi, ze nie trzeba, bo jest zbieg ubezpieczen
    a drugi, ze nalezy bo umowa jest zawarta z wlasnym pacownikiem. I badz tu
    madry i pisz wiersze.
    Z gory dziekuje za pomoc
    Basia

  • 2. Data: 2002-02-01 12:34:51
    Temat: Re: Skladki od rencisty
    Od: "Magdip" <m...@o...pl>

    Basia napisał(a) w wiadomości: <3...@n...vogel.pl>...
> [...]
    ubezpieczen
    >a drugi, ze nalezy bo umowa jest zawarta z wlasnym pacownikiem. I badz tu

    IMHO podlega pod ZUS
    Magdip

    skopiowałam ze strony internetowej ZUS:
    Osoba mająca ustalone prawo do emerytury lub renty, która zawarła umowę
    agencyjną, umowę zlecenia lub umowę o świadczenie usług, do których zgodnie
    z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, z pracodawcą, z
    którym pozostaje w stosunku pracy, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom
    emerytalnemu i rentowym z tytułu wykonywania tej umowy.
    Zasadę tę stosuje się także w przypadku, gdy na podstawie takiej umowy
    wykonywana jest praca na rzecz pracodawcy, z którym osoba mająca ustalone
    prawo do emerytury lub renty pozostaje w stosunku pracy.

  • 3. Data: 2002-02-01 12:48:58
    Od: "Pulsar" <p...@h...pl>

> [...]
    > wykonywana jest praca na rzecz pracodawcy, z którym osoba mająca ustalone
    > prawo do emerytury lub renty pozostaje w stosunku pracy.

    To co napisałaś dotyczy innej sytuacji - takiej, kiedy pracownikiem jest
    rencista a oprócz tego zawiera się z nim umowę zlecenia - wtedy i od umowy
    zlecenia i od wynagrodzenia płaci się wszystkie składki.
    Inaczej jest gdy z rencistą "obcym" zawiera się umowę zlecenia - wtedy od
    takiej umowy płaci się tylko zdrowotne.
    Natomiast pytanie główne dotyczyło, czy od wynagrodzenia rencisty płaci się
    składki. Otóż - tak. Generalna zasada jest taka, że od rencistów (emerytów)
    zatrudnionych na umowę o pracę płaci się wszystkie składki - oczywiście wg
    ogólnych zasad. Jednak trochę inaczej jest gdy rencista ma dawną I lub II
    grupę inwalidztwa (teraz to się inaczej nazywa). Wtedy pracodawca, który
    nie zatrudnia więcej niż 20 pracowników, nie płaci od takiego rencisty tej
    połowy ubezpieczenia emerytalnego, którą pokrywa z własnych środków (pokrywa
    jest Skarb Państwa) - ale normalnie trzeba to wykazać tylko na DRA inaczej
    się to rozpisuje.
    Ale ogólna zasada jest taka - od umowy o pracę płaci się wszystkie składki.

  • 4. Data: 2002-02-01 13:24:47
    Od: "Basia" <p...@w...pl>

    Pulsar napisał(a) w wiadomości: ...
    >Ale ogólna zasada jest taka - od umowy o pracę płaci się wszystkie składki.
    >
    >Mi nie chodzi o wynagrodzenie pracownika z umowy o prace tylko o umowe o
    dzielo. Od wynagrodzenia oplacam ZUS tylko chce dac temu renciscie umowe o
    dzielo (zeby sobie czlowiek dorobil) i moje pytanie jest zwiazane tylko i
    wylacznie z umowa o dzielo.
    Serdezcne dzieki za poprzednie odpowiedzi.
    Basia