  • 1. Data: 2005-05-05 10:07:45
    Temat: Składki ZUS a choroba i świadczenia
    Od: GieTeGie <t...@w...pl>

    Witam,
    Prowadzę jednoosobową DG (księga przychodów i rozchodów) i w okresie od
    8 marca do 20 kwietnia b.r. przebywałem na zwolnieniu lekarskim
    (chorobowym). Opłacam dobrowolną składkę na ubezpieczenie chorobowe.
    Dostarczyłem do ZUS zwolnienie i dostałem wypłatę świadczenia
    chorobowego i Pani w ZUS powiedziała, że muszę wysłać deklarację
    korygującą za marzec i kwiecień z pomniejszonymi składkami (w okresie
    choroby nie płaci się podobno składek za wyjątkiem chyba zdrowotnej?).
    Które składki mam pomniejszyć i o jaką kwotę (słyszałem, że zmienia się
    podstawę wymiaru * liczbę dni pracy/30) i co zrobić z nadpłaconą kwotą
    (rozliczyć na poczet przyszłych zobowiązań?).

    Gdy wysyłam deklarację korygującą za dany miesiąc to wystarczy nadać jej
    kolejny numerek i zmienić wartości składek? (np. jak najpierw wysłałem
    01 03-2005 to teraz powinienem wysłać 02 03-2005?)

    Dziękuję z góry za pomoc

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-05-06 12:44:42
    Temat: Re: Składki ZUS a choroba i świadczenia
    Od: "Bea" <b...@N...gazeta.pl>

    Zgadza się. Za okres choroby nie płacisz składek społecznych, zdrowotna
    niestety jest niepodzielna.
    Pomniejszasz podstawę składek proporcjonalnie do okresu przepracowanego.
    Wysyłasz deklarację korygującą z kolejnym numerem, tak jak pisales.

    Nadpłacone składki pomniejszają wpłaty za kolejne miesiące.

    Pozdrawiam!
    Bea

  • 3. Data: 2005-05-06 13:11:38
    Od: GieTeGie <t...@w...pl>

    Użytkownik Bea napisał:
> [...]
    > Wysyłasz deklarację korygującą z kolejnym numerem, tak jak pisales.
    >
    > Nadpłacone składki pomniejszają wpłaty za kolejne miesiące.

    Dziękuję za odpowiedź.

    Zapytam jeszcze czy na pewno wszystkie społeczne t.j.
    - emerytalne
    - rentowe
    - wypadkowe
    - chorobowe

    bo w ustawie o ubezp. społecznych w art. 18 par. 2 wspomnieli tylko o
    emerytalnych i rentowych:

    "Art. 18 2. W podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i
    rentowe osób, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3, nie uwzględnia się
    wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub
    odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków."

    A składkę na Fundusz Pracy odprowadzam w całości?

  • 4. Data: 2005-05-06 14:12:21
    Od: "Bozoo" <...@...com>

    > A składkę na Fundusz Pracy odprowadzam w całości?

    Na szczęście TYLKO ZDROWOTNA jest niepodzielna
    i płaci się ją w całości.