  • Data: 2005-06-07 22:12:30
    Temat: Ryczałt ewidencjonowany z VAT
    Od: "Roman" <romanus29@małpa.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam szanowne zgromadzenie :-)!

    Nurtują mnie ciągle nowe wątpliwości jak poprowadzić sprawnie, bez
    elementarnych błędów i bez wielkiego obciążenia, ale jednocześnie
    samodzielnie księgowość w firmie rozliczającej się według ryczałtu i będącej
    płatnikiem VAT.
    Może postawię te kwestie konkretnie.

    1. Firma działa, zajmuje się sprzedażą - ryczałt 3%. Czy każda sprzedaż musi
    być udokumentowana fakturą/rachunkiem?
    Czy może wystarczy, że sprzedaż, w której nabywcy nie życzyli sobie faktur
    VAT pozostanie jedynie wpisem do ewidencji przychodów? Jeśli bez faktur to
    jak takie pozycje ująć w ewidencji?

    2. W tym miejscu przydałaby się porada praktyczna od osób, które to
    przećwiczyły, ale może się mylę...
    Czy warto zawracać sobie głowę szukaniem oprogramowania do prowadzenie
    księgowości w takim układzie jak opisany wyżej zakładając, że miesięcznie
    wystawianych jest kilkanaście do kilkudziesięciu faktur VAT?
    Czy przedsiębiorcy pozostają może raczej przy ręcznym wpisywaniu wszystkiego
    do ksiąg?
    Pytam o to, bo z jednej strony chciałbym sobie ułatwić życie, ale z drugiej
    strony znalezienie czegoś darmowego lub taniego pod Linuksa nie jest jednak
    takie łatwe, a jeszcze żeby spełniać wymagania stawiane wobec oprogramowania
    do prowadzenia księgowości...

    3. Jak postąpić z komputerem? Używam prywatnego, a siedziba firmy mieści się
    w mieszkaniu. Działalność jest prowadzona przez Internet. Czy muszę swój
    komputer uczynić majątkiem firmy? Czy powinienem go firmie wynająć? A może
    po prostu mogę z niego korzystać tak jak do tej pory i nie muszę go
    traktować w żaden specjalny sposób?

    Jest już późno i to chyba powoduje, że czuję jak odpływam ;-). Dlatego
    zakończę swoje pytania na razie na tym etapie. Wielce będę wdzięczny jeśli
    ktoś poświęci nieco swojego czasu na douczenie mnie i poradzenie mi. Może
    wystarczą jakieś wskazówki gdzie szukać informacji?
    Jeszcze raz dziękuję z góry za odpowiedzi.
    --
    Pozdrawiam!

    Roman