  • Data: 2005-06-08 10:03:16
    Temat: Re: Ryczałt ewidencjonowany z VAT
    Od: "Magdalena B77" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Roman" <romanus29@małpa.wp.pl> napisał w wiadomości
    news:d8564f$72n$1@news.ats.pl...
    > Witam szanowne zgromadzenie :-)!
    >
    > Nurtują mnie ciągle nowe wątpliwości jak poprowadzić sprawnie, bez
    > elementarnych błędów i bez wielkiego obciążenia, ale jednocześnie
    > samodzielnie księgowość w firmie rozliczającej się według ryczałtu i
    > będącej płatnikiem VAT.
    > Może postawię te kwestie konkretnie.
    >
    > 1. Firma działa, zajmuje się sprzedażą - ryczałt 3%. Czy każda sprzedaż
    > musi być udokumentowana fakturą/rachunkiem?
    > Czy może wystarczy, że sprzedaż, w której nabywcy nie życzyli sobie faktur
    > VAT pozostanie jedynie wpisem do ewidencji przychodów? Jeśli bez faktur to
> [...]
    W ewidencji przychodów ujmuje się wszystkie kwoty przychodu netto
    niezaleeżnie czy jest on udokumentowany (faktura VAT) czy nie. Jeżeli masz
    obowiązek posiadania kasy fiskalnej to przychód netto z raportu okresowego
    wpisujesz po porstu do ewidencji przychodów. Jeśli nie masz kasy i
    dokonujesz sprzedaży nieudokumentowanej to przychód netto wykazujesz na
    druku "sprzedaż nieudokumwntowana:" i z tego spisujesz do ewidencji (druk
    można pominąć - nic się nie stanie).

    > 2. W tym miejscu przydałaby się porada praktyczna od osób, które to
    > przećwiczyły, ale może się mylę...
    > Czy warto zawracać sobie głowę szukaniem oprogramowania do prowadzenie
    > księgowości w takim układzie jak opisany wyżej zakładając, że miesięcznie
    > wystawianych jest kilkanaście do kilkudziesięciu faktur VAT?
    Prowadząc ręcznie musisz zakupić następujące "książeczki": ewidencja
    przychodu na potrzeby ZPDOF, rejestr VAT sprzedaży, rejestr VAT zakupów i
    ewentualnie zestawienie sprzedaży nieudokumentowanej. Jeśli masz tak
    niewiele faktur to spokojnie poradzisz sobie prowadząc to ręcznie.
    Przynajmniej na razie. Jak papierków przybyje to zawsze możesz przejść na
    program komputerowy.

    > 3. Jak postąpić z komputerem? Używam prywatnego, a siedziba firmy mieści
    > się w mieszkaniu. Działalność jest prowadzona przez Internet. Czy muszę
    > swój komputer uczynić majątkiem firmy? Czy powinienem go firmie wynająć? A
    > może po prostu mogę z niego korzystać tak jak do tej pory i nie muszę go
    > traktować w żaden specjalny sposób?

    Jeśli wprowadzisz go do ewidencji środków trwałych (kolejna książeczka) to
    będziesz mół odliczyś VAT od zakupów np części do tego komputera,
    oprogramowania itp. a także abonamentu za internet. To uprości sprawę.

    Powodzenia
    MP