    From: "Tomek" <t...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Różnice kursowe od środków na rachunku walutowym ?
    Date: Wed, 18 Feb 2004 20:09:43 +0100

    Mam 3 pytanie i proszę serdecznie o pomoc
    1) Firma przeszła z książki przychodów i rozchodów na księgi handlowe ,
    posiada rachunek walutowy na którym na 31,12,2003 znajduje się kwota 2000
    euro .
    Pytanie jest jak wycenić bilans otwarcia tego rachunku w złotówkach?

    2) Faktury export jest na kwotę 2000 euro po kursie 4,70 tj. 9400 PLN ,
    kontrahent zagraniczny płaci za w/w fakturę - na rachunek walutowy firmy
    wpływa 1990 euro po kursie 4,60 tj. 9154 PLN ( dyspozycja kontrahenta
    zagranicznego dotyczyła kwoty 2000 euro jednakże bank tegoś kontrahenta
    przelał o 10 euro mniej tytułem zapłaty mojej faktury exportowej potrącając
    koszt obsługi).
    Pytanie jak rozliczyć różnice kursowe:
    - czy przyjąć że zapłata nastąpiła w wysokości 2000 euro ?
    - czy przyjąć ,że zapłata nastąpiła w wysokości 1990 euro i do tej wysokości
    rozliczyć różnice kursowe?
    Co zrobić z brakującymi 10 euro ( od strony podatkowej) , które nigdy nie
    wpłyną do firmy?

    3) Na rachunek walutowy wpływają kwoty:
    a) 5000 euro razy kurs 4,70 = 23500PLN (zapłata za fakturę exportową)
    b) 1000 euro razy kurs 5,00 = 5000PLN (zapłata za fakturę exportową)
    Z rachunku wypływają kwoty :
    a) 2000 euro razy kurs 4,60 =9200PLN (zapłata za fakturę zagraniczą)
    b) 8000 euro - na rachunku bieżącym w PLN zaewidencjonowano kwotę 38400PLN.
    Na rachunku walutowym wobec powyższego zostaje 18500 euro.
    pytania: różnice kursoew powstają oczywiście przy zapłatach należności jak i
    zobowiązań kontrahentom zagranicznym ale , czy powstają jeszcze jakieś
    podatkowe różnice kursowe od wypływów waluty obcej z rachunku walutowego i
    jak je ustalić?

    Jeszcze raz serdecznie dziękuje za odpowiedź
    Tomek
    gg3196644