  • 1. Data: 2008-01-21 14:13:17
    Temat: Remanent
    Od: af <a...@w...pl>

    Witam,
    mam kilka pytan dotyczacych DG.
    I. REMANENT
    1. W jaki sposob powinien wygladac remanent koncoworoczny?
    2. Czy jest on porzadzany na jakiejs dodatkowej karcie?
    3. Co powinien zawierac, akie przepisy to wszystko reguluja?
    4. Przykladowo zarok 2007 renament powinien byc wykonany do 01.01.08?

    II. OPROGRAMOWANIE
    1. Jezeli firma stworzy program komputerowy i tym samym ma do niego pelne
    prawa majatkowe i autorskie to czy musza one byc w jakis sposob wpisane we
    wlasnosc majatkowa firmy? I jak wyglada sprawa ceny takiej rzeczy
    "niematerialnej" bo nie da sie jej jasno okreslic.
    2. Czy wymienione wczesniej oprogramowanie jest wpisywane w remanencie?

    III. DOMENY INTERNETOWE
    1. Przyjmujemy, ze firma posiada domeny internetowe ktore zakupila i ma na
    nie faktury VAT. Czy domeny sa wpisywane do remanentu? Zasadniczo kupujac
    domene nie stajemy sie jej wlascicielem, lecz abonentem i musimy placic co
    rok owy abonament.

    Dziekuje z gory ;)

  • 2. Data: 2008-01-22 00:15:49
    Temat: Re: Remanent
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Jan 2008, af wrote:

> [...]
    > 2. Czy jest on porzadzany na jakiejs dodatkowej karcie?
    > 3. Co powinien zawierac, akie przepisy to wszystko reguluja?

    Rozporządzenie o prowadzeniu KPiR.
    Przykładowo (rej. darmowa):
    http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=1
    ZAKŁADAM, że prowadzisz KPiR, bo tego nie piszesz, a to najważniejsza
    informacja!
    Co ma być przy ryczałcie nie wiem, co ma być dodatkowo przy PK nie wiem.

    > 4. Przykladowo zarok 2007 renament powinien byc wykonany do 01.01.08?

    Nie.
    NA DZIEŃ.

    Oczywiście nie podejmuję się oceniać skutków twierdzenia w razie
    kontroli w połowie września, że od stycznia do magazynu nic nie
    przyjęto i nic z niego nie wydano, więc jest jeszcze czas do
    robienia spisu ;)
    Ale IMO tak z przepisu wychodzi.

    Ktoś przeciw?
    :)

> [...]
    > wlasnosc majatkowa firmy? I jak wyglada sprawa ceny takiej rzeczy
    > "niematerialnej" bo nie da sie jej jasno okreslic.

    Moment.
    Mam głupie pytanie.
    Słyszałeś kiedyś hasła: "amortyzacja" oraz "wartość początkowa"?
    Chcesz powiedzieć, że nie wiesz, że jak np kupisz sobie dajmy na
    to tokarkę, to podaje się ją amortyzacji (zakładając wartość
    początkową >3500 zł obowiązkowo)?

    I że jak się ją *poskłada*, to *wszelkie wydatki* na jej wykonanie,
    *w tym robocizna*, nie idą w koszty, ale się je sumuje i określa
    wartość początkową, poddawaną amortyzacji *od dnia przekazania
    do używania*?

    I że w przypadku WNiP jest... ekhm... tak samo?
    WP stanowią *wszelkie wydatki*, poniesione na jej (WNiP) stworzenie,
    w tym "jakoś" policzone/oszacowane "koszty ogólne"...!
    A wydatki "bezpośrednio związane" nie dadzą się inaczej ująć.

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    8. Kosztem uzyskania przychodów sš odpisy z tytułu zużycia œrodków
    trwałych oraz wartoœci niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne)
    dokonywane wyłšcznie zgodnie z art. 22a -22o, z uwzględnieniem art. 23.
    Art. 22g
    1. Za wartoœć poczštkowš œrodków trwałych oraz wartoœci niematerialnych
    i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:
    2) w razie wytworzenia we własnym zakresie - koszt wytworzenia,
    4. Za koszt wytworzenia uważa się wartoœć, w cenie nabycia, zużytych
    do wytworzenia œrodków trwałych: rzeczowych składników majštku
    i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace
    wraz z pochodnymi i inne koszty dajšce się zaliczyć do wartoœci
    wytworzonych œrodków trwałych. [...]
    ---

    Przyznam że ostatnie słowa z cytatu mogą sugerować że dotyczą wyłącznie
    ST, ale w takim razie jak *inaczej* wycenić wytworzoną "własnymi
    siłami" WNiP?

    > 2. Czy wymienione wczesniej oprogramowanie jest wpisywane w remanencie?

    Przy KPiR nie ma obowiązku remanentowania ST ani WNiP.
    Do *tego* remamentu, który niewąpliwie masz na myśli, nie wchodzi :)
    Oczywiście zakazu robienia sobie "wewnętrznego" remanentu czegokolwiek
    nie ma. AFAIR oczywiście :)

> [...]
    > nie faktury VAT. Czy domeny sa wpisywane do remanentu? Zasadniczo kupujac
    > domene nie stajemy sie jej wlascicielem, lecz abonentem

    O!
    I taka teza była kilka razy na grupie (tej lub .prawo).
    Wątpliwości może wzbudzić ew. opłata POZA abonamentem, w postaci
    wynagrodzenia za "odstąpienie domeny".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-01-22 18:03:47
    Od: af <a...@w...pl>

    Dnia Tue, 22 Jan 2008 01:15:49 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    *ciach* 8X

> [...]
    >
    > Przyznam że ostatnie słowa z cytatu mogą sugerować że dotyczą wyłącznie
    > ST, ale w takim razie jak *inaczej* wycenić wytworzoną "własnymi

    *ciach* 8X

    > pzdr, Gotfryd

    A gdy ktoś tworzy przykładowo program komputerowy (WNiP) i sprzedaje prawo
    do jego użytkowania na podstawie licencji bez posiadania go w Ewidencji
    środków trwałych to czy może mieć przez to problemy?

    Jeżeli tak, to w jaki sposób można ewentualnie sprostować taką sytuację.
    Czy można dopisać takowy środek trwały będący aktywą z wartością
    początkową 0zł? Teoretycznie wartość wytworzenia nie ponosiła za sobą
    żadnych kosztów, robocizny własnej liczyć również nie muszę chyba?

  • 4. Data: 2008-01-22 22:00:34
    Od: af <a...@w...pl>

    Na stronie:
    http://209.85.135.104/search?q=cache:aN1-4FH9ZnAJ:ak
    son.sgh.waw.pl/sknrach/Pliki/materialy/konferencje/A
    mortyzacja_oprogramowania.doc+&hl=pl&ct=clnk&cd=6&gl
    =pl&lr=lang_pl
    znajdują się m.in. takie treści:

    _Sposób pozyskania_
    Wytworzenie we własnym zakresie - w celu odsprzedaży

    _Wartość amortyzowana_
    Wysokość nadwyżki kosztów wytworzenia nad przychodami ze sprzedaży wg cen
    sprzedaży netto w okresie przynoszenia przez nie korzyści ekonomicznych,
    nie dłużej niż 5 lat.

    _Prezentacja w spr.fin._
    Produkty gotowe

    _Amortyzacja_
    Nie

    Jak mam rozumieć "Produkty gotowe"? Gdzie nalezy wpisac wytworzony przez
    siebie produkt, ktory jest sprzedawany. Wg. powyzszych tresci o
    amortyzacji nie ma mowy, poniewaz przychody ze sprzedazy juz dawno
    przekroczyly koszty wytworzenia (w zasadzie zerowe). Troszke juz sie w tym
    wszystkim zamieszalem.

  • 5. Data: 2008-01-22 23:00:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Jan 2008, af wrote:

    > A gdy ktoś tworzy przykładowo program komputerowy (WNiP) i sprzedaje prawo
    > do jego użytkowania na podstawie licencji bez posiadania go w Ewidencji
    > środków trwałych

    Dla ścislości: ew. WNiP, bądź łącznie EŚToWNiP :) (i tak jest
    w przepisach), ST w żadnym wypadku, bo to nie "rzecz" :)

    > to czy może mieć przez to problemy?

    Przyznam ze nie wiem.
    IMO podstawą "problemów" może być uznanie różnorakich wydatków "wprost
    za koszty", co pewnie w razie kontroli zostanie uznane za:
    - przedwczesne (zaniżenie podatku lub zaliczek)
    - nieprawidłowe (zaliczenie wprost zamiast przez EWNiP).

    Innych nie widzę, jak ktoś widzi niech się przyzna!

    > Jeżeli tak, to w jaki sposób można ewentualnie sprostować taką sytuację.

    Uwaga, gdybam: czy art.22e nie jest przypadkiem wprost przepisem do
    zastosowania na taką okazję?
    Oczywiście ubocznie należy rozważyć, czy wystarczy sama korekta, czy
    żeby nie załapać się na ew. "nieprawidłowość" należy poprzeć ją
    czynnym żalem. IMO czynnego żalu nie trzeba.

    > Czy można dopisać takowy środek trwały

    WNiP!!!

    > będący aktywą z wartością
    > początkową 0zł? Teoretycznie wartość wytworzenia nie ponosiła za sobą
    > żadnych kosztów, robocizny własnej liczyć również nie muszę chyba?

    Jeśli WP wynosiła zero zł, to problemu nie ma, bo art.22d.1 pozwala
    wprost zaliczyć go w koszty a 22d.2 nie ujmować w ewidencji :)
    Własnej robocizny się rzecz jasna nie liczy (czytałeś 22g :))
    ale pytanie, czy w tym czasie np. jakiś pecet nie był amortyzowany
    albo prąd który zużywał liczony w koszty - pozostaje :)
    IMO jak wyraźnie mniej niż 3500 zł to można nic nie robić.
    Trzeba się tylko liczyć z ew. koniecznością wykazania ze to
    na pewno było <3500 zł.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-01-22 23:07:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Jan 2008, af wrote:

    > _Prezentacja w spr.fin._
    > Produkty gotowe
    [...]
    > Jak mam rozumieć "Produkty gotowe"?

    A SPORZĄDZASZ SPRAWOZDANIE FINANSOWE??
    :O
    To beze mnie poproszę, ja na PK znam się jak kot na kwaśnym mleku!

    > Gdzie nalezy wpisac wytworzony przez
    > siebie produkt, ktory jest sprzedawany.

    Właśnie NIE JEST.
    Służy do uzyskiwania "produktów"... sam to precyzyjnie wyłożyłeś
    przykładem, kiedy WNiP stanowi prawo majątkowe do udzielania
    licencji a sprzedawane są licencje (czyli CO INNEGO niż ten
    WNiP), dobrze pamiętam?

    > Wg. powyzszych tresci o
    > amortyzacji nie ma mowy, poniewaz przychody ze sprzedazy juz dawno
    > przekroczyly koszty wytworzenia (w zasadzie zerowe).

    Może sprawdź, czy owo rozliczenie dotyczy *rachunkowości* czy
    *podatków*? ;)
    Bo, jakby to powiedzieć, AFAIR, przynajmniej formalnie przepisy
    ustanawiają INNE kryteria bezwzględne dla amortyzacji w obu przypadkach.
    Jak komuś amortyzacja podatkowa pokrywa się z rachunkową, to
    powinno się przetrzepać mu papiery celem sprawdzenia co robi źle ;)
    (acz podobno wielu właśnie tak robi).

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-01-23 11:49:18
    Od: af <a...@w...pl>

    Dnia Wed, 23 Jan 2008 00:07:01 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > Jak komuś amortyzacja podatkowa pokrywa się z rachunkową, to
    > powinno się przetrzepać mu papiery celem sprawdzenia co robi źle ;)

    Dzieki Gotfryd, juz nie raz mi pomogles lub sprawiles ze zaczalem czytac
    to co powinienem w danej sprawie :-) Dzieki, ze sie udzielasz i pomagasz
    innym, zwlaszcza poczatkujacym (jak ja).

    pzdr.