    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zus nieterminowo w pit5?
    Date: Fri, 26 Sep 2003 00:30:57 +0200

    On Thu, 25 Sep 2003, Boguslaw Szostak wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>[...]
    [...]
    >+ > Na pewno *tak* należy odliczać "na PIT-5", wg ustawy.
    >+ > Optymiści twierdzą że można odliczać również *NIE*zapłacony
    >+ > ale należny ZUS, [...]
    >+ Ja jako umiarkowany optymista sadze ze
    >+ ZUS "wlasny" prowadzacego DG zaplacony W DANYM MIESIACU
    >+ (chocby po terminie),

    To oczywiście...

    >+ ZUS pracownika - w miesiacu w ktorymjest nalezny.

    ...no i mamy ból. Należny ZUS i należna pensja mogą
    IMHO lekko rozejść się w czasie :]

    Układ jest taki:
    - pensja jest niewątpliwie "należna", nawet nie zapłacona
    ALE
    - pensję wlicza się zarówno w przychód (pracownika) jak
    i koszty (pracodawcy) kasowo; "należność" nie decyduje
    tu o podatkach :)
    - a ZUS oblicza się jako część pensji. Przynajmniej ten
    ZUS, który "płaci pracownik", a *w sumie* ten "od
    pracodawcy" też - bo jest od "kwoty wypłaty" liczony,
    zaznaczając że "kwota" obejmuje tylko te składniki które
    wchodzą w podstawę składki.

    Jaka byłaby podstawa odliczenia ZUSu, który NIE JEST
    należny ZUSowi - skoro pracownik nie dostał wypłaty,
    to wartość składki wyliczona jako "suma składników
    do wypłaty razy współczynnik" wynosi zero ?
    Oczywiscie taki stan jest łamaniem prawa pracy
    (musi dostać minimalną pensję razy etat i ma dostać
    tyle ile wynika z umowy w tym premie *oraz* zasiłki).
    Ale złamanie prawa nie skutkuje zaprzeczeniem stanowi
    faktycznemu... pensji jak nie było tak nie ma !

    Ja cię podejrzewam że będziesz obchodził jakoś
    wystawionego jeża :), uprzedzam że nie wiem czy jutro się
    załapię na ten wątek :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)