  • Data: 2006-05-17 21:20:35
    Temat: Re: zmiana nazwy firmy a numer wpisu do ewidencji
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 17 May 2006, Piotr S. wrote:

    > Racja, przy zmianie PKD aktualizacja jest konieczna (i w ewidencji DG i w
    > US), jednak zakładam iż ktoś profilaktycznie umieścił we wpisie do ewidencji
    > wymagane PKD i z tego powodu nie musi dokonywać zmiany...

    Ale ja nie mówię o "zmianie PKD".
    Ja mówię o zmianie CZEGOKOLWIEK, co skutkuje wydaniem wpisu
    ze zmnienioną treścią!
    Przypomnę:
    +++
    4b. Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą dołączają
    do zgłoszenia identyfikacyjnego uwierzytelnione lub urzędowo
    poświadczone kopie dokumentów potwierdzających informacje objęte
    zgłoszeniem [...]
    [...]
    Art. 9.
    1. Podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych
    zgłoszeniem identyfikacyjnym [...]
    ---

    Skoro zgłoszeniem jest objęta "kopia dokumentu objętego
    zgłoszeniem" (czyli wpisu do EDG) to zmiana wpisu obliguje
    do aktualizacji.
    Co piszę źle?

    > ...nie w różnych formach i również nie dwie różne działalności - jedna
    > działalność z różnymi wpisami PKD

    A to mi nie wadzi.

    > (może nawet zupełnie niepowiązanymi ze
    > sobą) - np prowadzenie warsztatu samochodowego i sklepu motoryzacyjnego. I
    > przykładowo rejestruję DG jako (zupełnie z kosmosu wzięte) "AUTKO Jan
    > Kowalski" (A), nad warsztatem mam szyld "Auto Serwis" (B), nad sklepem "Auto
    > Sklep" (C) - i teraz wystawiając fakturę, podpisując umowy itp dla dowolnego
    > z nich używam A (którego nikt może nie skojarzyć), czy też B lub C?

    Oczywiście że "A".
    Faktycznie podatnicy radzą sobie w ten sposób: ustawa i rozporządzenie
    precyzują co MUSI być na fakturze, ale nie ograniczają co MOŻE być.
    I na fakturze spotyka się gwarancję. Albo dowód wydania. Na tej
    samej kartce :)
    A pod polem: "nazwa sprzedawcy" czyli "Autko Jan Kowalski" linijkę nizej
    jest tekst: "Auto Serwis".
    Ten tekst urzędowo NIC nie znaczy - czysty marketing.
    Ale zakazu AFAIK nie ma :)

    Biorę przed nos f-rę TPSA:
    "sprzedawca: Telekomunikacja Polska S.A."
    A pod spodem, w tej samej ramce: "Region Obsługi Klienta Indywid"
    Nie sądzę żeby ten "region obsługi" był podatnikiem VAT :)

    > Czyli raz jeszcze (może nieco jaśniej... przynajmniej taką mam nadzieję) czy
    > dopuszczalne jest używanie różnych nazw do opisania tej samej działalności,

    Nie, te nazwy nie są "firmą".
    Ale nie ma zakazu używania hm... "marki".
    Powiedzmy: firma HP kupiła fiormę Compaq razem z prawami do znaków
    i nazw.
    Jak kupujesz np. notebook "Compaq", to sprzedawcą jest HP.
    Tylko notebook jest "Compaq".
    Albo jak ja mam kocioł "Junkers" to kupiłem go w firmie "Bosh".
    Owa *marka* jest związana de facto z towarem lub usługą, posługiwanie
    się nią jest bez znaczenia dla podatków.
    Tyle, że na dokumentach (przy VATowcach - również obejmuje to
    oferty!!) musi być podana *nazwa sprzedawcy*. Markę sobie może
    dopisać jak lubi :)

    > przypisanej do jednej i tej samej osoby (faktury wystawione przez "Auto
    > Serwis Jan Kowalski" i "Auto Sklep Jan Kowalski" rozliczane z US przez
    > "AUTKO Jan Kowalski"?

    IMO US interesuje tylko ten ostatni człon - za pominięcie go na f-rze
    można oberwać i tyle. "Auto Serwis" linijkę niżej IMO może być :)

    > Ano sprawdzę, sprawdzę, może uda mi się zgłębić tajniki owej (chociaż po
    > ostatnich zmaganiach z KPiR i VAT doszedłem do wniosku, że wszelkiej maści
    > ustawy/przepisy i wynikające z nich zawiłości nie są przeznaczone dla
    > maluczkich umysłów zwykłych śmiertelników) ;)

    E tam. Niestrawności raz i drugi dostaniesz, ale później będziesz łykał
    (bez popijania) konstrukcje w stylu zaprzeczenia negacji od wyjątków ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)