  • Data: 2007-02-24 21:31:20
    Temat: Re: zakup od osoby prywatnej na firme
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 24 Feb 2007, BartekK wrote:

    > Mam możliwość kupić sprzęt potrzebny mi w działalności, od osoby prywatnej,
    > na allegro. Oczywiście osoba ta faktury vat wystawić nie może/nie chce/nie
    > wystawi. Pomijam kwestie czy sprzęt jest nowy/używany >6mieś bo to problem
    > sprzedającego, ale od strony kupującego - jak taki zakup zaliczyć w koszty,
    > żeby problemu nie było?

    Optymalnie - wziąć rachunek.
    Niestety sprzedający często znają przepisy... jak znają :[ i bronią się
    rękoma i nogami przed tym co powinni zrobić.
    Ponieważ nie jest to "towar handlowy" (dla Ciebie) restrykcje są
    mniejsze, w archiwach znajdziesz iż umowa (może być wydruk allegro)
    ale koniecznie poparta dowodem zapłaty (bo *umowa* nie świadczy, że
    został *poniesionyc koszt*, znaczy z umowy nie wynika że została
    zrealizowana!) powinna być "bez zarzutu".
    Żeby była jasność - sam mam jeden taki przypadek zaksięgowany (nie
    był poddawany kontroli, dla porządku).

    > Cena jaką zapłacę jest z pewnością brutto, ale vatu nie ma jak odliczyć.. (?)

    A niby skąd by tam miał się VAT wziąć???

    > Czy sam wydruk maila "wygrałeś aukcje"/"kupiłeś przez kup-teraz" można uznać
    > jako umowę kupna-sprzedaży pomiędzy sprzedającym i moją firmą (konto na

    IMO - zdecydowanie tak. Znaczy jako "wydruk umowy" :)
    Tyle, że z faktu iż być może UMÓWISZ się ze zmną iż coś mi sprzedasz
    (bądź na odwrót), nie znaczy że PONIOSŁEŚ KOSZT.
    Być może uda Ci się to dopiero po procesie sądowym ;) (jest taki
    ostatnio sławny wyrok, jak to gość wystawić samochód bez ceny minimalnej,
    a później żeby wykpić się z jego zdaniem za niskiego wyniku licytacji
    oświadczył PRZED SĄDEM że "takiego samochodu to on nie ma, chciał
    tylko sprawdzić cenę" - sąd mu powiedział że jak wystawił do sprzedaży
    a nie ma, to niech sobie kupi żeby miał co dać nabywcy :)).
    Inaczej mówiąc: kosztu może *jeszcze nie być*.

    > allegro jest na dane firmowe) i jako "rachunek" (ew z polaczeniu z
    > potwierdzeniem dokonania przelewu) podpiąc do kosztów?

    IMO zdecydowanie tak.
    Można jeszcze napisać na ktorymś dokumencie "sprzęt odebrałem dn..."

    pzdr, Gotfryd