    From: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zakup działki - jakie koszty dodatkowe?
    Date: Fri, 15 Aug 2003 20:45:36 +0200

    Użytkownik "Falcone" <f...@a...waw.pl> napisał w wiadomości
    news:bhifb1$jf$1@foka1.acn.pl...
    > proponuję dogadać się z właścicielem działki, że na akcie notarialnym
    będzie
    > niższa kwota niż w rzeczywistości mu zapłacisz.

    Re : A o możliwości (i praktyce) kwestionowania zaniżonych cen przez
    fiskusa , to Kolega coś słyszał ? Tudzież o kosztach biegłego rzeczoznawcy
    (kto i kiedy je ponosi) w przypadkach sporu co do wartości ?
    Zaniżyć można (ja też nie kocham fiskusa), ale z głową - tak, aby nie
    "podłożyć się" urzędnikowi. Urzędy skarbowe dysponują dość precyzyjnymi
    wykazami cen (m.in. działek). Oczywiście "widełki" muszą istnieć, ale z
    zaniżaniem więcej niż o 30 % zalecam ostrożność. Rzecz polega na tym, że w
    przypadku rozbieżności w wycenie nabywcy-sprzedającego, a biegłego
    powołanego przez fiskusa większej niż 30 % - koszty tej wyceny ponosi
    podatnik PCC. Jeśli różnica ta jest mniejsza - fiskus. Urzędnik kalkuluje
    więc też własne ryzyko narażenia się przełożonym, którzy mogą niezbyt
    łaskawym okiem patrzeć na zwiększenie kosztów urzędu.
    Pozdrawiam. AR