    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: wynajęty lokal a faktura
    Date: Mon, 12 Jan 2009 10:22:48 +0100

    On Mon, 12 Jan 2009, Mirek wrote:

    > Witam grupę
    > Mam następujące pytanie.
    > Prowadzimy z żoną dwie oddzielne działalności gospodarcze w tym samym
    > lokalu. Lokaj jest wynajmowany. Oboje posiadamy oddzielne umowy najmu,
    > ponieważ tylko wtedy można zarejestrować w takim miejscu siedzibę firmy.
    > Faktura za wynajęcie wystawiana jest w całości na żonę. Pomimo, że ja mam
    > umowę, nic nie płacę.

    Pomijając drobiazgi i ew. rozważania o wyrokach NSA które mogłbyby
    przemawiać za lub przeciw prawidłowości takiego rozliczania, wyłóż
    mi, jak wynajmnujący uzasadnia fakt wystawiania tylko jednej f-ry
    mimo podpisania dwu umów?
    Przecież ma nieprawidłowo dokumentowane przychody.
    A przynajmniej tak mi wychodzi :)

    > Czy US może ten fakt uznać za mój przychód (ma umowę a nie płaci)?

    IMVHO zależy, czy da się wykazać że żona płaci "za męża".
    Jak płaci, to IMO mąż nie ma przychodu bo mamy art.16
    Za to można (IMO) oberwać rykoszetem po stronie kosztów:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    "a wydatki zwišzane z nieruchomoœciš nie stanowiš kosztu uzyskania przychodów"
    (przeczytaj cały art.16.2)
    Ustawodawca nie zapisał *czyich* kosztów.
    Z tego można (co najmniej próbować) wywieść wniosek, że nie są KUP
    ani dla dającego w użyczenie, ani dla korzystającego.
    Bałbym się (na miejscu żony) kwoty najmu (a przynajmniej części [1]
    "dawanej" mężowi) ujmować w koszty i odliczać VAT :>

    Prawdę mówiąc, trochę okręznie wychodzi (ów zakaz zaliczania w koszty),
    ale brzmi logicznie: mąż nie chce f-ry (więc nie chce mieć możliwości
    prawidłowego rozliczenia kosztów i VAT) to nie musi.
    Ale powodu aby *kto inny* mógł za niego te koszty ponosić nie ma.

    Co do [1] - dojdzie "podmiot powiązany" celem określenia jaka część
    była męża :) (znaczy prawo US do wydania decyzji ustalającej, skoro
    mamy transakcję - użyczenie - między podmiotami powiazanymi).

    pzdr, Gotfryd