    From: "Ryszard G." <r...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: wprowadzanie środków trwałych
    Date: Sun, 19 Oct 2003 14:38:17 +0200

    Użytkownik "Witek M." <w...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:bmrjj6$d85$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Nie widziałeś nigdy tabel amortyzacyjnych???? Ewidencja środków trwałych w
    > zasadzie jest najmniej istotna. Masz OT i stosowny wpis do EST. W TA masz
    > wykaz ST z podziałem na grupy i dalej: wart. początkową, dotychczasowe
    > umorzenie, wartość netto, stawkę i w 12-tu kolumnach rozpisane odpisy
    > miesięczne dla każdego środka. Podsumowanie kolumn to miesięczny odpis
    > amortyzacyjny, a to podsumowane rocznie daje roczne umorzenie. W EST
    > wpisujesz ST w chwili przyjęcia, w TA wpisujesz miesięczną amortyzację od
    > m-ca następnego. Wszystko to ładne i przejrzyste. EST z tego co widywałem
> [...]

    Wątek dotyczy PKPiR.
    Wg ustawy, ewidencja środków trwałych jest połączeniem ewidencji i tabeli
    amortyzacyjnej i powinna ona wystarczyć do ustalenia miesięcznych i rocznych
    odpisów amortyzacyjnych a także do ustalenia aktualnej wartości początkowej
    środka trwałego i jego dotychczasowego umorzenia.
    Ewidencja ta jest przepisywana na kolejny rok do nowego tomu, chyba że zawiera
    rubryki dotyczące kilku lat.

    Przyznam się jednak, że tabela amortyzacyjna jest urządzenie wygodnym i sam ją
    stosuję a wpisy do ewidencji środków trwałych na kolejne tata robię na jej
    podstawie.

    wyciąg z ustawy PDOF
    [ ]
    Art. 22n.
    [ ]
    2. Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów są
    obowiązani do prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz wartości
    niematerialnych i prawnych, zawierającej, z zastrzeżeniem ust. 3, co najmniej:
    1) liczbę porządkową,
    2) datę nabycia,
    3) datę przyjęcia do używania,
    4) określenie dokumentu stwierdzającego nabycie,
    5) określenie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej,
    6) symbol Klasyfikacji Środków Trwałych,
    7) wartość początkową,
    8) stawkę amortyzacyjną,
    9) kwotę odpisu amortyzacyjnego za dany rok podatkowy i narastająco za
    okres dokonywania tych odpisów, w tym także, gdy składnik majątku był
    kiedykolwiek wprowadzony do ewidencji (wykazu), a następnie z niej
    wykreślony i ponownie wprowadzony,
    10) zaktualizowaną wartość początkową,
    11) zaktualizowaną kwotę odpisów amortyzacyjnych,
    12) wartość ulepszenia zwiększającą wartość początkową,
    13) datę likwidacji oraz jej przyczynę albo datę zbycia.

    pozdrawiam
    Ryszard