  • Data: 2010-11-25 08:31:56
    Temat: Re: wpisywac do ewidencji?...
    Od: Maddy <m...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Zakazu nie ma.

    Ale nie ma tez potrzeby.

    W przypadku gdy prowadzimy ewidencję ręcznie, na papierze, najrozsądniej
    jest wpisywać do ewidencji VAT tylko te zakupy, od których ów VAT można
    odliczyć. Po co sobie dokładać roboty, skoro w PKPIR musimy i tak
    wszytko jeszcze raz wpisać?
    Przypomnę, że jedyną konsekwencją nieujęcia faktury w rejestrze jest
    niemożność odliczenia z niej VAT. Odliczenie VAT zaś jest prawem, z
    którego można nie skorzystać i nie trzeba się tłumaczyć, dlaczego
    (chociaż kontrolerzy potrafią pytać - w głowie im się nie mieści, że
    ktoś chce podarować VAT państwu).

    Opcję "prowadzę sobie w arkuszu" pomijam, bo tutaj to już kwestia wygody
    i ewentualnego powiązania rejestrów VAT i PKPiR powoduje, że to temat -
    rzeka.

    W przypadku, gdy prowadzimy nasze rejestry w dedykowanym do tego
    programie, wszystko zależy od jego konstrukcji.

    W tym którego ja używam, zapisy w PKPIR księguje się automatem, który
    pobiera dane z rejestru VAT. Dokument w rejestrze można oznaczyć "bez
    odliczenia" i taka faktura nie pokaże się na wydruku rejestru i nie
    będzie zsumowana na deklaracji, za to w PKPIR zostanie ujęta brutto.

    Dodam, że wpisanie faktury do rejestru i klikniecie "księguj" - a
    księgować można jednym kliknięciem dowolna ilość faktur, wystarczy je
    zaznaczyć - szybsze i wygodniejsze (w tym konkretnym programie) niż
    wpisywanie dokumenty z ręki do PKPIR, wiec 90% dokumentów jedzie przez
    rejestr VAT, nawet rachunki i polisy.
    Plus w rejestrze wygodniej się wyszukuje faktury.

    Pracowałam też kiedyś na programie, w którym dokumenty wpisywało się do
    PKPIR i tam w formatce był znacznik "dodaj do rej. VAT" - jak się
    zaznaczyło to się tabelka VATowska otwierała.
    Moim zdaniem dość niewygodne, wolę odwrotną formułę, ale de gustibus....

    Podsumowując - wpisanie nie jest wielkim błędem, ale ewentualna kontrola
    może marudzić. Moje marudzą jak się faktury "zw" dorzuca do sumy netto
    na deklaracji (czyli jak ktoś zapomni zahaczyć "bez odliczenia"). Ale to
    jest marudzenie bez dalszych konsekwencji.
    Raz tylko musiałam pisać wyjaśnienie.

    > A powód do nakazu jest znany (mi) tylko jeden: w razie stosowania
    > proporcji zakupów. Przyznaję że wątpię iż stosujesz, ale kto tam wie... ;)

    Myślę, że jeżeli kolega sam prowadzi sobie księgi, to gdyby stosował
    proporcję, nie pytałyby o takie rzeczy.
    No, chyba że stosuje, ale nie zna zasad tej metody. Wtedy - ups...
    Duże UPS....

    ps. Znałam jedną osobę, która stosowała proporcję zakupów - w małej
    kebabowni, przez pół roku - potem stwierdziła, że wszystko lepsza niż ta
    dziobanina i założyła dobrowolnie kasę fiskalną.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813