    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: własny program księgowy pracownika
    Date: Wed, 19 May 2004 22:30:17 +0200

    On Wed, 19 May 2004, Bogdan wrote:

    >+ Witam.
    >+ Pytanie może dziwne ale...
    >+ Czy pracownik rozpoczynający pracę na podstawie umowy o pracę może do
    >+ prowadzenia zapisów księgowych - książka przychodów-rozchodów - używać
    >+ własnego programu księgowego? Dodam, ze producent programu nie ma zastrzeżeń
    >+ co do używania go w jednej czy nawet kilku firmach na raz (ma opcję na kilka
    >+ firm) jeśli takowy został zakupiony i jest zarejestrowany na taką osobę.
    >+ Jeśli ktoś zna odpowiedź

    Nie traktuj moich dywagacji jako odpowiedzi prawnika bo nim nie
    jestem, ale...

    >+ to będę wdzięczny za podzielenie się tą wiedzą,
    >+ najchętniej z podstawą prawną.

    ...na początek - bez podstawy.
    Wytłumacz mi, czy pracownik może używać na rzecz zakładu pracy:
    - swojego samochodu
    - swoich narzędzi
    ?

    Teraz co do podstawy: pewnie już słyszałeś hasło "co nie jest
    zabronione.." ? Problem jest odwrotny: trzeba by znaleźć przepis
    który takiego działania ZAKAZUJE.
    Oczywiście pewne siebie stwierdzenie "takiego przepisu nie ma"
    może równie dobrze być wyłącznie dowodem pychy twierdzącego :>,
    niemniej... niemniej biorąc pod uwagę to co zapisałeś (czyli
    że sprawę uprawnień do korzystania z programu w rzeczonym celu
    mamy załatwioną) oraz fakt iż UoPDoOF zakazuje pobierania podatku
    od przestępstwa :) (tak, tak !) *oraz* zawiera regulacje dotyczące
    obejmowania lub nie "świadczeń" (zarówno pracownika jak i zakładu
    dla pracownika - w postaci "wynagrodzenia za korzystanie" !)
    przy korzystaniu "z własnych narzędzi", można dedukować iż podatkowo
    zakazu nie ma.
    Z p. widzenia umowy cywilnej też nie.
    Z p. widzenia praw autorskich - jak wyżej (napisałeś że nie).

    Powiem krótko: jak by na mnie trafiło i uznał bym to za "pasujące
    firmie" rozwiązanie to bym się zgodził :)

    IMHO taka uwaga: korzystanie o którym mowa może *nie* być objęte
    niektórymi zasadami zapisanymi w KC - w związku z faktem ustalenia
    zasad korzystania w umowie o pracę (KP !). Krótko mówiąc: rozwiązujesz
    umowę o pracę i masz problem z wydobyciem archiwalnych danych :),
    ja bym się zastanowił czy nie uregulować zasad udostępniania
    i archiwizacji danych *osobną* umową.

    Nie wiem czy wyczuwasz co chcę powiedzieć: rozwiązujesz umowę o pracę
    i po upływie wypowiedzenia ona "znika" ! NIC co było z niej zapisane
    nie obowiązuje - na tej zasadzie np. prawidłowa umowa o "zakazie
    konkurencji" (mimo że regulowana wg KP) powinna być zawarta OSOBNO,
    a nie jako część umowy o pracę (BTW: taki mądry jestem, bo czasami
    czytam .prawo a tam to kilka razy wałkowali !)
    A tobie przydałaby się gwarancja że dane nie znikną razem
    z pracownikiem ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)