  • Data: 2006-11-16 10:05:49
    Temat: Re: umowa / przychód z najmu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 15 Nov 2006, mm wrote:

> [...]
    [...]
    > "MF precyzuje również, co nie jest obciążone podatkiem: "składnikiem przychodu
    > osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez
    > najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu (przykładowo opłaty
    > związane z lokalem, takie jak: czynsz uiszczany w spółdzielni lub wspólnocie
    > mieszkaniowej, abonament za istniejące w tym lokalu media oraz inne opłaty

    No tak.
    Ale w przepisach podatkowych są dwa obosieczne zapisy, które powodują
    że nie pobieranie czynszu powoduje powstanie podatku.
    Jeden to zapis że "nieodpłatne świadczenia" są przychodem, i za wyjątkiem
    świadczeń podpadających pod podatki wykluczone z dochodów (konkretnie:
    darowizny, darowizna rzeczy lub praw do 1000 zł ma zwolnienie) nie
    ma zwolnienia!
    Inaczej mówiąc, ten kto mieszka w (lub inaczej korzysta z) lokalu
    a nie płaci czynszu ma "nieodpłatny przychód".
    Drugi to taki, że jak właściciel nie pobiera czynszu to... ma
    "przychód równoważny".
    Zajrzyj tu:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    art.11.2a.3 i 11.2b oraz art.16.1

> [...]
    > oraz gaz, które nie są ustalane w sposób ryczałtowy), jeżeli z umowy wynika,
    > że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia". W nowej interpretacji MF
    > oparło się na art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
    > oraz orzecznictwie NSA, który wielokrotnie twierdził, że przychód powstaje
    > jedynie wówczas, gdy ma miejsce przysporzenie majątkowe."
    >
    > Powiedzmy, że czynsz, energia i woda miesięcznie kosztują 700 zł, a w umowie
    > mam zapis, że za wynajem pokoju płacę 250 zł. Cała płacona przeze mnie kwota

    Nie wiem jak rozumieć "jeśli z umowy wynika że NAJEMCA jest zobowiazany
    do ich ponoszenia". Wprost :), znaczy czy nie tak, że ma w ręku kwit
    "dla elektrowni" i go płaci (on, najemca).

    > Czy wtedy wynajmująca też musi co miesiąc
    > składać pit odnośnie tych 250 zł?

    AFAIK mamy dwie osobne sprawy:
    - nie zawsze trzeba składać PIT (dopiero kiedy wychodzi podatek, a np.
    przy skali podatkowej do coś 528 podatku się nie płaci)
    - jeśliby rozliczać KPiR, to kwota *dochodu* jest różnicą między
    przychodem a kosztami.

    > Wybaczcie ignorancję, ale co to jest powierzchnia mieszana i dlaczego zwalnia
    > z płacenia podatku?

    To nie ja użyłem takiego pojęcia :), ale IMO chodzi o "wykorzystywany
    częściowo na cele działalności lokal, ktory nie utracił charakteru
    mieszkalnego".
    I chodzi o inny podatek - od nieruchomości.
    Gdybam sobie, że to przede wszystkim dlatego, iż ów podatek jest jak sama
    nazwa wskazuje od nieruchomości.
    A "nieruchomość" też pewnikiem jest opisana w przepisach i np. pół pokoju
    to nie jest "nieruchomość"! Nie ma takiej jednostki miary ;)
    IMO kwalifikuje się (wg przeznaczenia mieszkalny/gospdarczy) cały lokal,
    być moze da się (wątpię, ale nie wiem, tak na oko wymagałoby to wydzielenia
    jako osobnego lokalu) pomieszczenie.
    "Róg pod oknem w kuchni" nie wygląda na coś osobno opodatkowywanego :)

    pzdr, Gotfryd