  • Data: 2006-07-20 03:55:44
    Temat: Re: umowa o dzieło, DG, VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 19 Jul 2006, t wrote:

> [...]

    W przepisach *wyłączających* poszczególne czynności.
    Dla przykładu - świadczenie wszelkich usług podlega pod VAT.
    I świadczący jest podatnikiem z tego tytułu (skądinąd ważne, bo
    przecież nie jest to oczywiste: równie dobrze podatnikiem może być
    świadczeniobiorca, jak jest czasami przy imporcie).
    Ale jak usługa jest wykonywana w ramach umowy o pracę - to podatnik
    jest wyłączony spod bycia podatnikiem *z tego tytułu*.
    Czyli mimo że ktoś ma firmę, to kiedy sam wykonuje coś na umowę o pracę
    z tytułu tego czegoś podatnikiem nie jest i nie musi wystawiać f-ry VAT
    celem otrzymania wypłaty za pracę.
    A umowy "osobiste" spełniające stosowne warunki są w tym samym rozdziale
    :)

    Dlatego do któregoś postu komentowałem z naciskiem że nie chodzi
    o zwolnienie a o niepodleganie.

    Hm... Sugerujesz że jeśli czyjaś praca polega na świadczeniu usług i do
    tego ten ktoś zarabia ponad limit zwolnienia (40 000zł) to powinien
    wystawiać f-ry VAT za pracę?
    :)
    To ta metoda. Warunki przecież byłyby spełnione.
    Ale IMO jest jeszcze szczegół: trzeba określić kto jest podatnikiem.
    IMO - nikt.

    [...]
    > Art. 15.
    > 1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości
    > prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą,
    > o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
    >

    > Twoja umowa załóżmy nie podpada pod DG więc wykonując ją nie prowadzisz DG
    > w świetle ustawy od VAT
    > a więc nie jesteś podatnikiem. Jednak ogólnie rzecz biorąc jesteś
    > podatnikiem.

    Moim zdaniem dobrze piszesz.

    > Pytanie - czy Art 15 tworzy zasadę szczególną, czy też jeśli ktoś już jest
    > VATmanem

    Zdefiniuj "ktoś jest VATmanem" - co to znaczy?
    Zauważ że są dwa ODDZIELNE pojęcia:
    - bycia podatnikiem zwolnionym; przykładem jest ktos kto prowadzi DG, ale
    NIE rozlicza VAT-7 by wybrał zwolnienie do 40kzł.
    Taki ktoś JEST podatnikiem VAT! I ma obowiązki VAT - takie jak np.
    prowadzenie ewidencji
    - bycia podatnikiem zarejestrowanym

    IMO przychodu z pracy i umów osobistych "spełniających warunki" są w innej
    kategorii - takiej że się *nie jest podatnikiem*. Ale nie korzysta się ze
    zwolnienia. Tyle że z braku możliwości (skoro nie jest się podatnikiem),
    a nie z wyboru :) (który to wybór brzmiał: "rejestruję się jako podatnik
    VAT").

    > to ten Art go nie dotyczy? Ja się nie podejmę :)

    A powyższe jak ci się widzi? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)