    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ulepszenie wyposażenia?
    Date: Tue, 16 Mar 2004 12:41:16 +0100

    On Tue, 16 Mar 2004, nocnyMarek wrote:

    >+ sporo było ostatnio na grupie o komputerach w kontekście środków trwałych,
    >+ ale na taki dylemat nie znalazłem odpowiedzi:

    Była: że właśnie "masz problem" :)

    >+ Mam komputer ujęty w ewidencji wyposażenia
    >+ (zakup za 3400 z XI`03 )
    >+ Muszę kupić drukarkę,
    >+ a problem w tym że kosztuje ona 4000 netto.
    >+ Jak to ugryźć?

    Subject: Re: stara prywatna drukarka a DG
    +++ cytat +++
    A jak zakupisz coś o wartości jednostkowej >3500 zł
    do "nieśrodka trwałego" to DOPIERO masz problem jak
    zjeść tę żabę :[
    --- koniec ---

    >+ Wprowadzić drukarkę jako samodzielny środek trwały?

    Jak wiesz - "niechętnie". Jeśli może ona pracować z 2 komputerami
    w ten sposób że nie jest "przywiązana" do jednego... no to
    są wyroki że tak można.

    >+ Czy może mam ulepszyć wyposażenie i stanie sie ono ŚT?
    >+ Tylko nie słyszałem dotąd nic o ulepszaniu wyposażenia?
    >+ A może miałem wprowadzić komputer do EŚT i amortyzować jednorazowo?

    To co piszesz stanowi właśnie ów dylemat.
    Interpretacje można wykoncopywać co najmniej dwie: wydaje mi się
    że widziałem już "w prasie" taką że skoro coś jest wyposażeniem
    to jest i wszystko co się dokupuje "idzie w koszt".

    Moim zdaniem prawidłowsza jest interpretacja inna: wyposażenie
    to są *nadal* środki trwałe, które zgodnie z art. 22d.1 są
    odmiennie księgowane i podlegają "ulepszeniu".
    Teraz mój komentarz: Fakt iż MF sprecyzował zasady ich księgowania
    (oddzielna ewidencja itp) nie może przecież naruszać ustawy.
    No i po kolei:
    - ustawa jedynie dopuszcza niewpisywanie do EST i nieobjęcie
    amortyzacją czegoś co ma wartość początkową <3,5 kzł
    - ustawa w art. 22g.17 określa kiedy mamy do czynienia z "ulepszeniem"
    i czyni do *bezwarunkowo*. A ulepszenie podwyższa wartość ST - bezwa-
    runkowo.

    Jak na mój gust - oznacza to że również te ST które zostały wyłączone
    z amortyzacji w art.22d.1 *przestają być wyłączone*.

    Niemniej... nie wiem czym była uzasadniana interpretacja o uznawaniu
    za koszt; o ile pamiętam (kiedy to czytałem) to niczym, ale to
    nie znaczy że gdzieś w przepisach nie ma ukrytej niespodzianki :)

    Znaczy: IMHo zawsze jeśli istnieje teoretyczna możliwość "ulepszenia"
    ponad 3,5 kzł prościej wpisać do EST niż sobie głowę łamać.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)