  • Data: 2005-09-30 22:04:02
    Temat: Re: trzymanie PITów i rachunków
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 30 Sep 2005, MarekZ wrote:

    > Tak ? A to jest jakas uzgodniona interpretacja ??

    Uzgodniona z kim ?
    Przepisy nakazują przechowywanie dokumentów *źródłowych*, ujmując
    to w formę "związanych z tym wyliczeniem" albo jakoś tak...
    Najpierw trudniejsze - PIT.
    Co jest podstawą do rozliczenia PIT ?
    Dowody - Ordynacja art. 181, art. 193 a dalej art. 24
    oraz art. 24a Ustawy o podatku dochodowym ze sławnym:
    +++ PIT +++
    Art. 24b.
    1. Jeżeli ustalenie dochodu (straty) w sposób przewidziany
    w art. 24 i 24a nie jest możliwe, dochód (stratę) ustala
    się w drodze oszacowania.
    ----
    ...zaś stwierdzenie że KPiR jest "rzetelne" (tylko wtedy możliwe
    jest stwierdzenie podstawy opodatkowania na jej podstawie :))
    wynika z rozporządzenia o KPiR :) - par. 1 qw powiązaniu
    z par. 9.2.
    Co przeoczyłem ?
    :)
    Nie znajduję w ustawie zezwolenia na to aby dowodem stanowiącym
    prawo do rozliczania straty o której mowa w art. 9.3 mogła
    być "stara" deklaracja ! Ten przepis tylko stanowi *ile*
    wolno odliczyć. Ale nie na podstawie *czego*.
    Z tego wniosek iż art. 24 - rozliczanie DG na podstawie ksiąg
    oraz konieczność trzymania rachunków i faktur które posłużyły
    np. "zwykłemu człowiekowi" do odliczeń takich czy innych
    itp itd. pozostaje w mocy. 5 lat "od końca roku w którym
    upłynął termin płatności podatku".

    Równeż może się zdarzyć, można przez kilka miesięcy przekazywać
    np. "VAT do rozliczenia w przyszłych okresach" czy jak tam
    jest na deklaracji:
    +++ VAT +++
    Art. 112.
    Podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone
    dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty
    związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu
    przedawnienia zobowiązania podatkowego.
    ----

    > Z podatku rozliczamy sie "memorialowo".
    > To ze w sensie "kasowym" rozliczenie nastepuje dopiero
    > pozniej

    ...co rozumiesz przez "sens kasowy" ??
    Bo ja nic nie rozumiem z tych stwierdzeń :[
    Owszem, *zapłata* podatku nie ma nic do terminu przechowywania
    dokumentów. Liczy się moment kiedy podatki wynikłe z tych
    dokumentów *mają być* zapłacone.

    > mialem jeden rok ze strata (1998) i z radoscia wywalilem go rok temu do kosza

    Heh :)
    Jak to tu pisują ? "Każdy odpowiada za siebie" ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)