  • Data: 2004-03-09 23:22:01
    Temat: Re: trudne początki DG.....
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 9 Mar 2004, Mirek wrote:

    >+ Użytkownik "Piotrek" <w...@w...pl> [...]
    >+
    >+ > 1) Czy mogę już wystawiać faktury VAT itp. Czy dopiero będzie to możliwe
    >+ > po załatwieniu formalności w US i ZUS ?
    >+
    >+ nie wiem, ale wydaje mi sie ze tak, jesli masz tylko zezwolenie i wpis do
    >+ ewidencji oraz NIP ktory posiadasz jako osoba fizyczna ( dzialalnosc
    >+ zostanie pod ten sam dopisana w US )

    Sprzeciw :)
    Musi się *zarejestrować* jako podatnik VAT. Prawdą jest iż od złożenia
    VAT-R (czy jak mu tam) do momentu uzyskania "potwierdzenia" może
    upłynąć trochę czasu i w tym czasie (o ile jest pewien na 100% że
    ma prawidłowy NIP :), najlepiej sprawdziwszy w oryginale nadania)
    możliwości uzywania NIP-u nie mam zamiaru podważać - to przed datą
    określoną w zgłoszeniu rejestracyjnym *nie jest podatnikiem VAT* !
    Tu uwaga: data rozpoczęcia DG (a rozpoczęcie DG zgłasza się w US
    do 7 dni *po* rozpoczęciu :)) *nie musi* IMO & AFAIK pokrywać się
    z datą zostania VAT-wcem. Z zastrzeżeniem o skutkach ubocznych
    oczywiście :]
    Niemniej - z faktu że DG można rozpocząć przed zgłoszeniem DG do
    US *nie* wynika to samo w odniesieniu do akcyzy i VAT: zarejestrować
    się do tych podatków *koniecznie* trzeba wcześniej.
    Inaczej sprawa jest wyjątkowo złośliwa: faktura jest nieprawidłowa,
    VAT trzeba odprowadzić ale odbiorca nie ma prawa do odliczyć.
    I jeszcze zapiski o "30% bonusu" trzeba poczytać :]
    Krótko mówiąc - VAT trzeba traktować *oddzielnie* !

    >+ Nie wczesniej jednak niz data rozpoczecia dzialanosci na wpisie do ewidencji

    ...to swoją drogą :)

    >+ > 2) Czy mogę dokonywać już zakupów na firmę ( wyposażenie - komputer itp.
    >+ > I czy nie będzie problemów z późniejszym rozliczeniem tego.
    >+
    >+ mozesz, to na pewno

    Tak. Nie.
    Może ale straci VAT :[ !