  • Data: 2003-09-09 18:26:37
    Temat: Re: stawka VAT za licencje...
    Od: Maddy <m...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Beata Podpora napisał:

    > Wszystkie towary i uslugi zostaly sklasyfikowane w PKWiU.
    > Hmm.....praw tam nie ma....popraw mnie jak sie myle
    > I skoro prawa nie maja PKWiU - to nie podlegaja Vat, ale jezeli jest
    > zamowiona usluga wykonania np. grafiki, ktora jest prawem - to sprawa
    > sie komplikuje :-(

    Wroc, wróć...

    Grafika NIE JEST PRAWEM. Jest DZIEŁEM, mozna sprzedac prawa osobno a
    dzieło osobno.

    Wykonanie projektu graficznego nie jest równoznaczne z przekazaniem praw
    autorskich do niego. Jeżeli na fakturze mam "wykonanie projektu
    graficznego" i nic poza tym to o ile nie ma odpowiednio skonstruowanej
    umowy to praw do projektu nie sprzedaję.

    Czy ktos widzi tą róznicę?
    Mnie się zawsze wydawała oczywista.
    Ale ja mam na co dzien do czynienia z zakupem projektów graficznych i
    dzieł (zdjęcia, filmy, obrazy) i praw do nich.
    Jedno jest owatowane, drugie nie podlega VAT.

    Mozna sprzedac projekt - np. projekt domu jednorodzinnego, bez
    przekazywania praw autorskich - nabywca może zbudowac wg. niego dom lub
    nie ale nie może go sprzedać/oddac koledze ani go modyfikować.

    Można tez sprzedac projekt tegoż domu wraz z prawa autorskimi - wtedy
    nabywca może np. zmodyfikowac projekt, wykorzystac jego część w innym
    itp itd. (czywiście taką sprzedaz praw też mozna ograniczyć - typu: może
    zmodyfikowac a nie może sprzedac dalej lub odwrotnie)

    Sprzedaz praw nie jest opodatkowana VATem poniewaz prawo do czegos to
    ani towar ani usługa. Wyjątkiem są licencje na programy komputerowe, i
    jest to kuriozum, bo taka licencja tez nie jest ani usługa ani towarem.
    Została sztucznie wpieta do ustawy, taka trzecia rączka.

    Trzeba tez pamiętac że jeżeli sprzedajemy projekt graficzny i mamy umowę
    która wyraźnie definiuje że sprzedaz oznacza tez przeniesienie praw
    autorskich bez wyznaczania osobnego za nie wynagrodzenia to całośc jest
    owatowana.

    Jeżeli nie ma umowy lub nie jest to wyraźnie na dokumencie sprzedaży
    okreslone to sprzedając projekt NIE przekazujemy praw autorskich.

    I tu uwaga do nabywców - jeżeli autor wyraźnie nie zadeklarował (na
    pismie!) że przekazuje prawa autorskie tylko mamy to "na gębę" to możemy
    sie kiedys zdziwić... jak mu sie odmieni i stwierdzi że te prawa
    złamaliśmy bo nie mamy nigdzie na piśmie potwierdzenia że kiedykolwiek
    je nabyliśmy.

    To taki wyciąg z moich własnych obserwacji i niemiłych doświadczeń
    znajomych.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk