    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 23 Jun 2011 09:57:14 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: sprzedaz towaru bez faktury zakupu

    On Sun, 19 Jun 2011, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "RD" <r...@g...com1> napisał w wiadomości
    [...]
    > Życie jest twarde. To, w jakim miesiącu ujmie to hurtownia, to ich sprawa.

    Skądinąd racja.
    Ale chyba utrudnię, pisząc że życie jest nie tylko twarde, ale
    trudne też - znaczy Twoja wersja postępowania wydaje się za prosta.

    > Ty w swojej ewidencji umeiszczasz tak, jak powinno być.

    *Ewidencji*?
    Czyli w tym późniejszym miesiącu?
    (hint: podstawą odliczania VAT jest data otrzymania f-ry!)

    > Później odpowiednio
    > opisujesz błędną ich fakturę i tyle.

    Kiedy mi wychodzi, że obowiazkowo powinien był WCZEŚNIEJ opisać
    fakt otrzymania towaru bez faktury.
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,721,24
    380,20110101,sposob-prowadzenia-ksiegi-przez-podatni
    kow-niebedacych.html
    +++
    § 16.
    1. [...]
    2. Jeżeli materiał lub towar handlowy [...] został dostarczony do zakładu
    lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury, należy sporządzić
    szczegółowy opis [...]
    ---

    Nadto ciekawostka dla nie poruszonego tu przypadku tego samego miesiąca:
    +++
    3. Jeżeli podatnik otrzymał materiał lub towar handlowy oraz fakturę
    na ten materiał lub towar handlowy w tym samym miesišcu, opis,
    o którym mowa w ust. 2, dołšcza do otrzymanej faktury, a zapisów
    w księdze dokonuje na podstawie otrzymanej faktury.
    ---

    Nie wiem czy należy podkreślić ostatnie cztery słowa, ale
    chyba widać w czym problem.

    > Obowiązku denuncjacji organom skarbowym
    > nie masz. Jak przyjdzie kontrola i wyłapie, to ktoś z hurtowni bedzie miał
    > problem.

    Zgadza się :), co do zasady i prawa.
    Tyle, że podstawą zapisów księgowych są ... dokumenty.
    Jakby to głupio nie brzmiało, "jest przepis" i nie ma zmiłuj.
    Z drugiej strony, również jest przepis, że dokumentacja powinna
    opisywać "zdarzenia", czyli fakty a nie fikcję literacką
    z dokumentów. W przypadku KPiR jest taki dopisek: "na podstawie
    *prawidłowych* i *rzetelnych* dowodów".
    Wniosek: taka f-ra nie jest podstawą wpisu (z drugiej strony,
    "opis" jest, ale nie można dołączyć nierzetelnej faktury).

    IMVHO nie ujdzie na sucho pozostawienie sprawy bez:
    - *uprzedniego* udokumentowania w KPiR jak stanowi przepis wyżej
    - późniejszego, lecz wcześniejszego niż kontrola :P "niezwłocznego"
    powiadomienia wystawcy faktury że szykuje się dobrze widoczny
    przy kontroli wyjątek w zapisach.

    Powiadomienie może przyjąć formę "wystawcie mi korektę" albo
    po prostu "ja się nie zgadzam, bo było inaczej".
    O tym zaś stanowi inny przepis:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,1626,5
    1600,20110401,szczegolowe-zasady-wystawiania-faktur-
    dane-ktore-powinny.html
    +++
    § 15. 1. Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę
    korygujšcš zawierajšcš pomyłki dotyczšce jakiejkolwiek informacji
    [...] z wyjštkiem pomyłek w pozycjach faktury okreœlonych w § 5
    ust. 1 pkt 6-12, może wystawić fakturę nazwanš notš korygujšcš.
    [...shift do góry...]
    § 5. 1. Faktura stwierdzajšca dokonanie sprzedaży powinna
    zawierać co najmniej:
    [...]
    4) dzień, miesišc i rok wystawienia faktury, a w przypadku,
    gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży [...]
    ---

    Rzecz jasna - "podatnik może".
    Bo podatnik może również powiadomić wystawcę że f-ra jest nieprawidłowa,
    ale może w ten deseń nic nie uzyskać.

    O te dwa kroki skorygowałbym Twój post:
    - niezwłocznie po przywiezieniu towaru sporządzać "opis".
    Jeśli dotąd tego nie robiono, to taka praktyka była niezgodna
    z przepisami. Sprawę upraszcza istnienie specyfikacji zamówienia
    lub dostawy - IMO może pełnić rolę "opisu".
    - sporządzić notę korygującą i odesłać wystawcy.
    Problem sprowadza się do ew. dysponowania dowodem dostarczenia.

    pzdr, Gotfryd