    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: spadek, umowa dzialu spadku, jak to sie placi?
    Date: Thu, 2 Nov 2006 11:11:54 +0100

    On Thu, 1 Nov 2006, Kraszan wrote:

    > Napisalem przeciez, ze wdowa i troje dzieci. Wiec I grupa. I tutaj sa
    > te zagwozdki. Bo ty mowisz drugi spadkobierca doplaca, my w umowie
    > chcemy, ze znosimy wspolwlasnosc tej i tej nieruchomosci na osobe A,
    > osoba A dziedziczy tyle, B tyle, C tyle pieniedzy, D tyle. Nie ma slowa
    > o splacie czy doplacie.

    No i tu ja inaczej rozumiem przepisy.
    Zastrzegam ze prawnikiem nie jestem i kilka razy mnie na .prawo
    prostowali, ale może dlatego że prostowali to miałem czas przemyśleć.
    Mi wychodzi ze spadek to jest JEDNA czynność, a dział spadku to
    druga OSOBNA czynność - następująca po spadku.
    W wyniku spadku uzyskuje się udział w majątku spadkodawcy - na
    współwłasność spadkobierców. Zapłacenie podatku od spadku powoduje
    tylko "załatwienie" problemu w tym zakresie, ze każdy zapłacił
    podatek od uzyskania tego udziału.
    Zniesienie współwłasności, które często ma miejsce w *drugiej* operacji
    (czyli dziale), jest z podatków zwolnione.
    Więc dopóki spadkobiercy ustalają "to ja zrezygnuję z domu A i zniesiemy
    współwłasność na twoją rzecz" - podatku nie ma, i to niezależnie czy
    owo zniesienie następuje w zamian (za inne zniesienie) czy po prostu
    "tak sobie" ("a mosz synek, weź se, po co mi to na starość" ;)).
    Natomiast każdy ruch *pieniędzmi* już taki prosty nie jest!
    Jeśli jest to "dopłata do zniesienia współwłasności" należy się PCC.
    Jeśli jest to "danie pieniędzy ot tak sobie" należy się podatek
    od darowizn.

    > Po prostu inaczej dzielimy niz 1/4 sadu

    Ale ta "1/4 sądu" to po prostu stwierdzenie, że w wyniku przepisów
    spadkowych lub testamentu tak wyszło :)
    *SPADEK* wynosi ileś-tam, sąd zatwierdza że spadkobiercy doszli do
    takiego wniosku.
    *Udział w spadku* wynosi ileś-tam, sąd zatwierdza że tak jest.
    I teraz uwaga: jak rozumiem to jest *koniec* czynności prawnej
    pt. "przyjęcie spadku". Spadkobierca *dostał* udział np. 1/4 domu
    i 1.4 pieniędzy.
    Teraz następuje *nowa* czynność - dział spadku.
    Jak spadkobiercy się umawiają, że wszyscy rezygnują na rzecz jednego
    z nich z udziału w domie, w którym *otrzymali* udziały, to OK,
    nie ma podatku.
    Ale jak ktoś chce w ramach działu spadku dać innemu spadkobiercy
    pieniądze do których prawo *otrzymał* w spadku, to... jest problem.
    Problem o nazwie "podatek".

    > chociazby dlatego, ze wdowa ma teraz takie warunki, dorosle dziecko
    > inne warunki, studiujace dzieci inne warunki). Czyli nie ma zapisu, ze
    > znosze wspolwlasnosc w zamian za zaplate tylu i tylu.

    Jak już dojdziesz jak ma być, to napisz na grupie - "dla googla".
    Moim zdaniem po prostu nie można wot tak sobie dać komuś pieniędzy
    które ze spadku przysługują, o ile się spadek przyjęło.
    Rezygnacja z tych pieniędzy "dla kogoś" IMO podpadnie pod podatek :(

    > To w koncu bedzie
    > trzeba placic jeszcze PCC czy nie?:)

    Moim zdaniem - od pieniędzy (różnicy kwoty która "przysługuje" a zostanie
    otrzymana) tak.
    Spytaj może na .prawo czy dział spadku jest odrębną czynnością i co się
    dzieje jeśli spadkobierca któremu przysługuje 50 kzł chce tylko 20 kzł
    "a 30 kzł dać innemu".

    pzdr, Gotfryd