  • Data: 2004-11-27 22:40:11
    Temat: Re: samochod zakupiony rok temu środkiem trwałym?
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO> szukaj wiadomości tego autora

    > Czekaj. Nie mieszaj dwu ODDZIELNYCH rzeczy:
    > - kosztów eksploatacyjnych
    > - amortyzacji.
    > Jak samochód jest "firmowy" to w KUP zaliczasz tylko część
    > amortyzacji - proporcjonalną do twojego udziału.
    > Ale jak nie jest firmowy - nie zaliczasz NIC !
    Rozumiem, że za samochód "firmowy" uznajemy taki, który widnieje w ew. ŚT,
    tak?
    Bo jeśli nie, moja dalsza odpowiedź może być bez sensu (może też oczywiście
    taka być, nawet jeśli tak... :-D).

    > A *koszty eksploatacji* zaliczasz też prosto: jak coś TY
    > kupujesz to TY zaliczasz w koszt - a jak współwłaściciel
    > to ON. A jak kupujecie NIE na firmy (albo on nie ma firmy)
    > to znaczy że "na osobisty użytek" - i przecież TA część
    > nie idzie w koszt również w OBU przypadkach ("na firmę"
    > i "nie na firmę").
    Chcesz powiedzieć, że jeśli samochód figuruje w EŚT, to nieważna jest
    współwłasność, tylko wartość udokumentowanych kosztów?
    Inaczej - mam w miesiącu faktur na Pb i LPG na 1000 zł, to te 1000 zł mogę
    wrzucić w koszty?

    > JAKIE znaczenia ma twoim zdaniem fakt że jesteś współwłaścicielem
    > przy samochodzie "na firmę" - INNE niż przy "nie na firmę" ?
    Najprościej będzie to wyjaśnić na przykładzie.
    Do tej pory myślałem, że:
    - jeśli w przypadku samochodu "na firmę" wygeneruję koszty (inaczej - będę
    miał papiery na 1000 zł) w wysokości 1000 zł, to od dochodu będę mógl
    odliczyć tylko swoją część, czyli 500 zł
    - jeśli w przypadku samochodu "nie na firmę, wygeneruję koszty w wysokości
    1000 zł, a przy tym z ewidencji przejazdów będzie wynikało, że przejechałem
    w tym samym miesiącu (w celach służbowych) 1300 km (1300 x 0,78 ~=~1000 zł),
    to od dochodu będę mógł odliczyć te właśnie 1000 zł
    Ale rozumiem, że myliłem się w pierwszym punkcie, bo tam również będę mógł
    odliczyć owe przykładowe 1000 zł i to nie prowadząc ew. przejazdów.
    Uff, jeśli jeszcze coś sknociłem, to wypada mi tylko błagać o cierpliwość...
    ;-)

    Generalna konkluzja, jaka w moim mniemaniu wynika z naszej dyskusji jest
    taka, że lepiej, żeby samochód był środkiem trwałym, niż żeby nim nie był.
    Jak zatem sprawnie wprowadzić go do EŚT? Można gdzieś o tym poczytać, ale
    bardziej po ludzku, niż w ustawie?