  • Data: 2007-04-12 11:30:30
    Temat: Re: rozliczenie podatku bedac za granica
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    "Eleoni" <l...@p...onet.pl> wrote in message
    news:evl371$t3n$1@news.onet.pl...

    > Jestem raczej laikiem podatkowym, ale zastanawiam sie czy nie mozna by
    > bylo zadeklarowac w Polsce tylko tego co bylo zarobione w Polsce a to co
    > za granica to zostawic tam. Dla mnie to by bylo rozsadne.

    Nie byłoby rozsądne, bo jeśli zarabiasz za granicą a de facto mieszkasz w
    Polsce i korzystasz z publicznej służby w Polsce, to chyba jednak Polsce te
    podatki się w części należą. Z czegoś tą straż pożarną policję trzeba
    utrzymać.
    Ci którzy na stałę z Polski wyjechali podatków nie płacą.

    > Czy sa jakies regulacje prawne, ktore mowia, ze trzeba deklarowac w Polsce
    > to co bylo zarobione za granica.

    Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.
    Mówi, że osoba "mieszkająca"w Polsce płaci podatek od całości swoich
    dochodów z uwzględnieniem podatków zapłaconych za granicą na podstawie umów
    o unikaniu podwójenego opodatkowania.

    Słowo "mieszkająca" należy rozumieć jaka taka, która nie wyjechała z Polski
    na stałę, lub w danym roku przybywała w Polsce większość czasu.
    Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania mamy podpisane z większością
    krajów.
    Jeden z nich mówią, że pieniędze zarobione za granicą są wolne od podatku w
    Polsce, ale mają wpływ na wysokość skali podatkowej zastosowanej do
    pieniędzy zarobionych w Polsce (np. z Anglią od 2007) inne mówią, że
    pieniądze musimy opodatkować w Polsce, ale mamy prawo odliczyć sobie podatek
    zapłacony za granicą (Anglia do 2007, USA).

    > Czy jezeli np. ktos pracowal caly rok za granica, i w Polsce nie osiagnal
    > dochodu, to czy tez musi od tego placic podadek w Polsce.

    Zależy od charakteru wyjazdu i od kraju.
    Podatku nie zapłacą ci , gdzie umowa o unikaniu podówjnego opodatkowania
    mówi, że nie musi i ci, którzy z Polski wyjechali na stałe. To, że ktoś
    wyjechał np, na rok na kontrakt nie zwalnia go od zapłacenia podatku.