    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: rozliczenie PIT 1/8B
    Date: Mon, 29 Jan 2007 12:46:01 +0100

    On Mon, 29 Jan 2007, my way wrote:

    > to napiszę Tobie jak "przekładają" to w pewnym wydawnictwie podatkowym:
    > członkowie zarzadu wspólnoty pelnią obowiązki nie na podst. umowy
    > cywilnoprawnej, ale na podst.wyboru (powołania)

    Takie problemy przekładają się dość czytelnie na wnioski z rozważań:
    http://www.gazetaprawna.pl/kodeks_cywilny/
    ...w tym tekst "zielona księga" byłej komisji finansów:
    http://www.gazetaprawna.pl/kodeks_cywilny/zielona_ks
    iega.pdf
    (dość długie, ale polecam na długie zimowe wieczory :))

    Idzie o poruszaną w zielonej księdze zasadę ujęcia "listy umów
    podstawowych" (czy jak to nazwać) w Kodeksie i przyjęcie zasady
    (która JEST stosowana, np. do umów złożonych między przedsiębiorcami
    dla celów podatkowych) "dopasowywania" elementów umowy do największego
    pasującego podzbioru opisów KC i uznania że mamy z taką umową do
    czynienia (a ew. "resztki" dopasowujemy do kolejnej umowy i tak
    dalej do wyczerpania listy ustaleń).

    Otóż pytaniem jest, co ma powodować że "podstawa wyboru" powoduje iż
    taki stosunek nie jest umową?
    Są dwie strony? - są.
    Obie wyrażają "wolę"? - wyrażają.
    To jest spełniona definicja z Kodeksu Cywilnego czy nie?

    A że jedna strona sobie "wybiera", zamiast przymusowo :> usiąć przy
    ladzie - to co w tym dziwnego?
    Przecież kupując na allegro czy innym świstaku również wybieram - ja,
    jak sprzedaję to moją ofertę wybierają. I niekoniecznie wg jednolitych
    czy określonych kryteriów - jeden wybiera bo patrzy na cenę, inny bo
    patrzy na ilość gwiazdek, a trzeci... mówi "a co komu do tego, dlaczego
    mam się tłumaczyć"?
    Wybór zarządcy czymś się różni, że tak spytam? :)

    Bynajmniej nie wnoszę zastrzeżeń do Twojego głosu :) - pytam "z którego
    przepisu wynika, iż stosunek wyboru lub powołania wyklucza zaliczenie
    realizowanych czynności do umowy zlecenia"?

    > o dochodach osób należacych do składów zarządu i im podobnych mówi art.13
    > ust.7 pdof, ale dotyczy on przychodów otrzymywanych przez te osoby wyłącznie
    > od osób prawnych

    To się zgadza, przyuważyłem (i nie byłoby problemu).

    pzdr, Gotfryd