    From: Wildcat <v...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: refakturowanie zw. z VAT
    Date: Thu, 13 Dec 2007 11:17:33 -0800 (PST)

    On 13 Gru, 14:49, "Zbyszek" <h...@k...onet.pl> wrote:
    > Witam.
    > Proszę szanownych grupowiczów o pomoc.
    >
    > Mianowicie od kontrahenta, od którego otrzymuję fakturę VAT na usługę, która
    > jest od Vatu zwolniona (92.52.12-00.00 -usługa ochrony zabytków) jest to
    > program prac konserwatorskich przy gotyckiej elewacji kościoła. Jest to
    > część kompleksowego opracowania -ja wykonuję część konstrukcyjną remontu
    > całego kościoła, ktoś inny instalacje elektryczne itd. Ja wystawiam fakturę
    > na kompleksowe opracowanie. Czy mogę na mojej fakturze wystawić pozycje na
    > poszczególne opracowania:

> [...]

    Prawdę mówiąc brak jest jednolitego stanowiska organów podatkowych w
    przypadku stosowania odpowiedniej stawki dla refakturowanych usług,
    szczególnie w przypadku refakturowania usług zwolnionych (takimi są
    również usług pocztowe). Można oprzeć się na twierdzeniu, że skoro
    refakturowanie jest szczególnym sposobem rozliczania usług pomiędzy
    podmiotami, którego istotą jest, co do zasady, wystawienie na podmiot
    faktycznie korzystający z usługi, faktury tożsamej z otrzymaną przez
    podmiot dokonujący refakturowania, przedmiotowa faktura powinna być
    zgodna z fakturą otrzymaną również w pozycji określającej stawkę
    podatku. Jednakże jak to w przypadku nierozwiązanych ustawowo
    kwestii.....na dwoje babka wróżyła...Większość podatników ,,na wszelki
    wypadek" stosuje stawkę podstawową podatku, takie stanowisko stawia
    jednakże pod znakiem zapytania sens stosowania instytucji
    refakturowania.