    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: prywatny samochod -> ST
    Date: Mon, 26 May 2008 22:57:30 +0200

    On Mon, 26 May 2008, k...@g...com wrote:

> [...]
    [...]
    > Ale faktyczna wartość rynkowa wynosi właśnie 15 kzł. To wolny kraj i
    > chyba X i Y mogą sobie sprzedawać ten samochód codziennie do końca
    > życia, bez uzasadnienia?

    O ile nic nie wskazuje na pozorność takiej umowy to tak.
    Przepisy cywilnoprawne *również* zawierają w KC taki ciekawy zapis,
    jak w art.5 i art.6 Kodeksu Cywilnego.
    Koniecznie zajrzyj :)

    > Jeśli US podważy wartość tranzakcji i powoła
    > rzeczoznawcę, to dowie się, że to nie chłam, a jedynie widzimisie X i
    > Y, którzy z wyłacznie sobie znanych powodów postanowili dokonać
    > podwójnej tranzakcji.

    I wtedy przyjrzy się pierwszej wartości nabycia i poprosi o wyjaśnienia :D

    > Przyznam, że byłem mocno zaskoczony dowiadeując się, że WP powinna być
    > ustalana w oparciu o dowód zakupu (nawet z przed kilku lat), a jedynie
    > w sytuacjach spadków, darowizn itp. w oparciu o wycenę rzeczoznawcy.
    > Przypuszczam, że często bywa odwrotnie niż w przypadku X.

    Wiesz, praktyka pokazuje, że czasem sprzedawcy "zapominają" nabijać
    obrót na kasę, że na rynku *jednak* są towary pochodzące z szarej
    strefy itp.
    Jak chodzi o częstość występowania prawomyślnych zachowań, to takim
    wzorcowym przykładem jest przestrzeganie ograniczeń prędkości przez
    istotną większość kierofffcófff :D
    Czy "z praktyki" wynika coś nt. przepisów (np. o dopuszczalnych
    prędkościach w mieście)?

    > Dowód
    > zakupu, powiedzmy z przed 10 lat, może opiewać na sumę wielokrotnie
    > wyższą niż aktualna wartość rynkowa

    To prawda.
    Ale tylko raz widziałem na stronie doradcy podatkowego (powinno być
    w archiwum grupy) dywagacje idące w stronę "wirtualnej amortyzacji",
    czyli obniżania WP z tytułu używania w celach niegospodarczych
    przed wprowadzeniem do ewidencji (samego faktu że WP *powinno* brać
    się z dowodu zakupu nie podważał!), nie poparte (te rozważania)
    wskazaniami na literalne źródło w przepisach i nie widziane w innych
    miejscach.

    > stąd moje ostatnie pytanie w
    > pierwszym poście: czy oprócz dowodu zakupu jest jakiś górny limit
    > wynikający z aktualnej wartości rynkowej (nie mówię o ogólnym limicie
    > 20k Euro).

    Ja np. nie znam :D
    Można spytać w US, przezornie najpierw podsuwając pod nos literę
    przepisu. Albo przekopać bazę interpretacji (nie mam motywacji
    ani chęci :))

    pzdr, Gotfryd