  • Data: 2008-05-26 07:19:56
    Temat: Re: prywatny samochod -> ST
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 26 May 2008, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik <k...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    > Wartość samochodu nie ma nic wspólnego z jego ceną nabycia. Równie dobrze
    > można nabyć samochód wartości 100.000 zł za 1.000 zł, jak i taki wart 1.000
    > zł za 100.000 zł. W jednym i drugim wypadku decyduje wartość, którą można
    > oszacować na podstawie odpowiednich książeczek, opinii biegłego czy wreszcie
    > przez analizę portali aukcyjnych.

    O CZYM DECYDUJE, Robercie?
    Bo ja tak sobie myślę, że masz na myśli podstawę opodatkowania dotyczącą
    PCC. Ale tak mi wychodzi, że grupowicz pyta o sprawy związane z podatkiem
    dochodowym.
    A tam prawo do "przyjęcie wartości rynkowej" jako WP dla ST przysługuje
    tylko "o ile nie można ustalić wartości nabycia lub kosztu wytworzenia" :)

    http://www.gofin.pl/5,36,28340,0.html
    +++
    Art. 22g. 1. Za wartoœć poczštkowš œrodków trwałych oraz wartoœci
    niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:

    1) w razie nabycia w drodze kupna - cenę ich nabycia,
    [...]
    3. Za cenę nabycia uważa się kwotę należnš zbywcy, powiększonš o koszty
    zwišzane z zakupem naliczone do dnia przekazania œrodka trwałego [...]
    [...długie, to samo dla kosztu wytworzenia, szczegółowa lista co można
    a czego nie można dodać...]
    [...]
    8. Jeżeli nie można ustalić ceny nabycia œrodków trwałych
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    lub ich częœci
    ^^^^^^^^^^
    nabytych przez podatników przed dniem założenia ewidencji lub sporzšdzenia
    wykazu, o których mowa w art. 22n, wartoœć poczštkowš tych œrodków
    przyjmuje się w wysokoœci wynikajšcej z wyceny [...] z uwzględnieniem cen
    rynkowych [...]
    ---

    > Ja bym przyjął wartość wynikającą z
    > Eurotax-u czy innego podobnego wydawnictwa, bo po prostu można podać je jako
    > źródło informacji i racje Urząd Skarbowy się nie będzie czepiał.

    A ja bym się bał, że trafię na kumatego kontrolera, który rozróżnia
    podatki ;) i jednak *będzie* się czepiał.
    Tak dla porządku: było kilka osób, które pisały że owszem, wrzucały
    samochody w ST przyjmując WP np. z wyceny rzecznika ubezpieczyciela.
    IMO jest to niezgodne z przepisem i jak wyżej - może przejść, jak
    kontroler kiedyś siedział w PCC i też ma "rynkową wycenę" w cache :)

    pzdr, Gotfryd