  • Data: 2014-02-26 22:05:26
    Temat: Re: pożyczka
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 26 Feb 2014, szk wrote:

    > w tym przypadku - rozumiem: bo I grupa (rodzina) i jest zwolnienie z mocy
    > ustawy o PCC.
    >
    > w ogólnym, gdyby było spoza rodziny - pożyczam więc mam przychód,

    Przychód jest *z odsetek*, nie z kwoty pożyczki.

    > płacę PCC + pdof od pożyczki?

    Nie.
    Skarbówkę interesuje "koniec pożyczki".
    Bo wtedy albo od otrzymanych odsetek pożyczkodawca płaci podatek,
    albo od niezapłaconych odsetek pożyczkobiorca płaci podatek,
    bo dostał "nieodpłatne świadczenie".
    Zgodnie z ustawą skarbówka może doliczyć "wyrównanie", jeśli
    uzna, że wysokość odsetek jest "niewłaściwa".
    "Właściwa" wartość odsetek to "wartość rynkowa", przy czym konia
    z rzędem temu kto orzeknie, czy np. na dziś "wartością rynkową"
    jest 3% (realnie występujące co lepsze lokaty), czy 15%, czyli
    wartość prawdopodobna przy kredycie konsumenckim.
    Biorąc pod uwagę, że na grupie powoływano się na wydanie decyzji
    różnych dla obu stron umowy (AFAIR nie chodziło o pożyczkę,
    ale to bez znaczenia), może się okazać, że "właściwe" będą
    obie wartości, tyle, że w sposób niekorzystny dla stron :>

    > A jak ją spłacam, to co wtedy, pomniejszam przychód o to co
    > zwróciłem?

    Nie :), jak wyżej.

    Tu masz przykład "gazetowy" wyroku NSA, nie trzeba całej
    treści (chyba odpłatnej), streszczenie na początku wystarczy:
    http://prawo.rp.pl/artykul/502234.html

    Tu trochę szerszy (darmowy) opis, zwróć uwagę, że wcale
    nie jest wymagane "gospodarcze" działanie, autor wyraźnie
    zaznacza "zdarzenie prawne lub gospodarcze":
    http://www.lex.pl/czytaj/-/artykul/nieodplatne-swiad
    czenia-w-podatku-dochodowym-od-osob-prawnych-1--prze
    glad-podatkowy-numer-4-z-2011-r-

    pzdr, Gotfryd