    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podsumowanie wedlug stawek
    Date: Tue, 12 Jan 2010 00:33:55 +0100

    On Mon, 11 Jan 2010, wspolna-flaszka.pl wrote:

    > Witam!
    > Mam pytanie dotyczące podsumowania według stawek na fakturze
    > Czy w tym podsumowaniu maja być sumy kwot vat z linni z rozbiciem na stawki
    > czy ma być na nowo wyliczony vat po uprzednim zsumowaniu kwot brutto (przy
    > zalozeniu ze w tyl liczymy) ?

    Popatrz na to tak: POTRZEBY klientów bywają różne.
    A że "podatnik może" (to cytat z przepisów!) to podatnik... może.

    I jak podatnik pisze na .podatki, że "w jego programie się nie da",
    to mu piszemy (no, ja w szczególności), że nie ma nam zawracać
    <tu wpisać dowolnie wybrany tekst>, lecz brać za 4 litery tego kto
    mu "program nieograniczony inaczej" napisał :>

    Nastaw się na to, że nie jest pytaniem "czy", lecz pytaniem "kiedy"
    zgłosi się ktoś kto potrzebuje x-tej wersji obliczeń VAT, powód
    dowolny ("mam dane z ... które są tak liczone i basta, ma pasować").

    Bierzesz archiwum, ustawę, rozporządzenie i odkrywasz :> że:

    - VAT może być sumowany "po dużej tabelce" lub "po małej tabelce"

    - Faktura może być wystawiona "od brutto", ba, co śmieszniejsze,
    *definicja* VAT z ustawy obejmuje właśnie liczenie *od brutto*!
    (dlatego pozwalam sobie nazywać tę formę "postacią kanoniczną")

    - VAT może być liczony "matematycznie", ale (w ustawie) przy
    liczeniu "od brutto" dopuszczalne jest stosowanie *urzędowych*
    współczynników, przez które się MNOŻY (zamiast dzielić przez 1/1,22
    1/1,07 itd i liczyć różnicę mnoży się przez 18,03% itd).

    Z powyższego składasz kombinacje (nie wszystkie są "legalne")
    i masz kupę zabawy ;) (z przewagą kupy, w błędach).

    > Przy drugim przypadku przewaznie będzie roznica groszowa

    Przy trzecim i czwartym też :P (inna).

    > według księgowej powinno być

    Dla porządku: księgowa, tak na zdrowy rozum, powinna umieć
    wyartykułować że chodzi jedną z *dopuszczalnych* form, którą ona CHCE.
    Najlepiej z podatniem podstawy prawnej (już to widzę, "u nas
    zawsze tak się liczyło", to bardzo mocna podstawa prawna ;>)
    Żebyś się nie wpuścił kiedyś w maliny gadaniem księgowych.
    Bo to że "chce bo tak" to jedno - "klient nasz pan" :P, ale to nie
    znaczy, że nie ma jeszcze paru innych *możliwych* rozwiązań.

    > 41,75 zł * 22 = 918,50 /122 = 7,52868(...) po zaokragleniu vat = 7,53

    No to oprócz wersji "/1,22" weź sobie do kompletu wersję z art.85,
    czyli "*1,1803" :>
    Tak RÓWNIEŻ *wolno*. Sprawdź. (SPRAWŹ, nie wierz na słowo!)
    I wynik MA PRAWO się różnić (chce sie komuś liczyć, przy jakiej
    najmniejszej kwocie wystąpi różnica 1 grosz? 0,1803278688... - 0,1803)

    > czyli o grosz więcej niż przy pierwszej sytuacji i na chlopski rozum inny niz
    > w rzeczywistosci,
    >
    > który sposob jest prawidlowy?

    Zabrałeś się za oprogramowanie do wystawiania faktur bez znajomości
    przepisów i bez "wsparcia" osoby która się w tym orientuje?
    No, pierwszy nie jesteś, sądząc z komentarzy na grupie ;)
    (tych że "mój program nie pozwala"!)

    pzdr, Gotfryd