    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podatek za wycinanie drzew??
    Date: Tue, 20 Sep 2005 10:47:39 +0200

    On Tue, 20 Sep 2005, Andrzej Lawa wrote:

    > http://republika.pl/finanse_lokalne/16_oplata_za_usu
    wanie_zieleni.htm

    ...aktualny przepis:
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU20042282306

    > Czy ktoś mógłby mi to przetłumaczyć na język ludzki?
    >
    > Może hipotetyczny przykład: powiedzmy, że mam domek plus jakiś kawałek
    > gruntu. Na tym gruncie posadziłem sobie conieco szybkorosnących drzew/krzewów
    > w celach, powiedzmy, opałowych (kilka w jednym roku, kilka w następnym - tak
    > żeby po jakimś czasie mieć stałe zaopatrzenie).

    Obawiam się iż "ustawodawca nie przewidział".
    O ile pamiętam któraś gmina (Warszawa ?) miała taki kłopot że dopuściła
    żeby na terenie pod inwestycję wyrosły samosiewki i pogrubiały:
    AFAIK drzewo liczy się od 10 cm średnicy (niżej to AFAIK roślina)
    noi gmina miala pata: musiałalby sama do swojego budżetu wnieść
    opłatę :> (ale pieniądze musiała MIEĆ).
    Ale poczytaj niżej - o wyłączeniach z ustawy.

    > Czy ja dobrze rozumiem zapisów na tamtej stroniem, że od czegoś takiego -
    > hodowanego tylko i wyłącznie w tym celu, na własnym terenie i na własny
    > użytek - płaci się jakiś kolejny zafajdany podatek?!?!

    Nie, podatek się płaci się jak się chce WYCIĄĆ :>, hodować wolno.

    Tłumaczę na polski:
    "obowiązujące w Polsce przepisy pod pozorem dbania o zieleń służą
    do pilnowania aby żaden idiota nigdzie i nigdy nie posadził drzewa,
    bo jak się taki trafi to mu się taką karę łupnie jak będzie chciał
    przywrócić stan poprzedni że cała gmina zapamięta aż do prawnuków
    że DRZEW NIEOWOCOWYCH W POLSCE SADZIĆ NIE WOLNO".

    Niestety.

    > I jeszcze może jakieś zezwolenia trzeba uzyskiwać?!?!

    Nie no, w tabelce masz "cennik" - na zielono za zezwoleniem,
    na czerwono bez zezwolenia :]
    Nie wiem, ale jak z sąsiednich bloków jedyna widoczna zieleń
    to będzie twój "opał" to podejrzwam że z zezwoleniem krucho będzie :]

    > Inny przykład - posadziłem sobie kilka jabłoni.

    AFAIK & AFAIR drzew owocowych to nie dotyczy.
    Patrz niżej.

    > się znudziły - chcę je wyciąć, zasadzić parę sztuk lipy

    ...a to ci wolno.
    Ale z lipami już będziesz miał wtopione, ty i przyszli posiadacze
    nieruchomości.

    > Na to też są potrzebne jakieś durne zezwolenia, za które trzeba się uiścić?

    Na jabłonie AFAIK nie.
    Ale IMO lip ci nie pozwolą wyciąć i tyle.

    > Inny przykład - drzewo uschło. Samo z siebie. Czy ja dobrze rozumiem, że
    > musiałbym to truchło zostawić, albo bulić za jego ścięcie?

    Mi się zdaje iż autor strony coś przeoczył...
    Trzeba by zajrzeć do ustawy o ochronie przyrody:
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU20040920880

    Jakaś możliwość uzyskania bezpłatnej zgody na usunięcie drzewa
    obumarłego musi być :)

    A, w ustawie jest wyraźnie o usuwaniu drzew owocowych bez zezwolenia
    - poczytaj :)
    I te "szybko rosnące krzewy opałowe" IMO też da się załatwić - trzeba
    założyć "plantację" :) (punkt pod drzewami owocowymi) albo
    wycinać je nim mają 5 lat (jeszcze niżej) :)
    O - jest, art. 86, "nie pobiera się opłat za usunięcie..." i cała
    lista (w tym obumarłe).

    Czytanie przepisów nie należy zaczynać od rozporządzeń !
    Trzeba zaczynać od Konstytucji, umów międzynarodowych (tak, ja
    wiem już co myślisz :) ale TAK JEST) i ustaw... :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)