    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 25 Aug 2011 19:52:35 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: podatek od sluzebnosci _gruntowej_

    On Thu, 25 Aug 2011, Andrzej Ława wrote:

    > Ave!
    >
    > Z tego co szperam w sieci, i co mi mówią znajomi, zdania prawników są
    > podzielone...
    >
    > Ja się przychylam do opinii, że nieodpłatna służebność gruntowa pod
    > podatek od spadków i darowizn nie podpada - zresztą znalazłem oficjalną
    > interpretację Izby Skarbowej w Warszawie
    > (1401/BF-III/4306/14a-0007/07/JL) popierającą moje zdanie.
    >
    > Miał ktoś może praktycznie do czynienia z próbami naliczenia takiego
    > podatku przez któryś US?

    Znaczy co, skarbówka próbuje naliczyć podatek od darowizny bazujący
    na "wartości prawa"?
    Przyznam że też bym się przychylił do zastrzeżeń (znaczy że to
    jednak nie darowizna), bo przy okazjach wałkowania darowizn wte,
    wewte i w poprzek wyszło że KC bardzo restrykcyjnie warunkuje darowiznę.
    Patrząc zarówno na interpretację jak i znaczenie zapisów w KC trzeba
    się zgodzić z wątpliwościami, ze względu na brak "odrębności"
    nabytego prawa. Nabywca nie bardzo może je zbyć (chodzi o odrębne
    zbycie, owo prawo staje się "częścią nieruchomości"), pozostaje pytanie
    czy owo prawo podnosi wartość nieruchomości (w tym zakresie trzeba
    by się zgodzić że warunek "na rzecz" jest spełniony).
    Omawiany przypadek w wersji "to nie jest darowizna" :> przypomina
    takie zdarzenie, że ktoś przychodzi i za darmo domurowuje ścianę
    (znaczy nie daje *materiału*, lecz wyświadcza *usługę*, żeby była
    jasność że materiał się jednak daruje, ale coś co przed czynnością
    nie było "majątkiem" nie staje się darowizną).

    Mam natomiast inne pytanie: przyjmijmy że wersja z niewłaściwością
    podatku od darowizn jest prawidłowa; czy zdajesz sobie sprawę z tego,
    że jak coś nie jest darowizną a powoduje "korzyść majątkową" to podlega
    pod *inny* podatek, nie powiązany z faktem dokonania konkretnej
    czynności (w ten deseń zaznaczam, że nie mam na myśli PCC ;)) lecz
    wyłącznie z "uzyskaniem świadczenia nie będącego darowizną"?
    Wyższy (zakładając że nie ma "zwolnień rodzinnych") itede?
    (nie, US dokonujący interpretacji nie jest powołany do tego, żeby
    uświadamiać podatnika że "w zamian" jednego podatku trzeba zapłacić
    inny, tym bardziej że podatnik *nie* pytał czy należy zapłacić
    jakiś podatek inny niż od darowizn)
    Albo inaczej: czy w tych spornych interpretacjach prawników pojawiło
    się hasło "podatek dochodowy"?

    pzdr, Gotfryd