  • Data: 2011-08-25 19:08:54
    Temat: Re: podatek od sluzebnosci _gruntowej_
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

    > Znaczy co, skarbówka próbuje naliczyć podatek od darowizny bazujący
    > na "wartości prawa"?

    Jeszcze nie, ale komuś (dwóm znajomym osobom) pewien notariusz wmawiał,
    że należy złożyć stosowną deklarację i uiścić podatek od darowizny.

    > Patrząc zarówno na interpretację jak i znaczenie zapisów w KC trzeba
    > się zgodzić z wątpliwościami, ze względu na brak "odrębności"
    > nabytego prawa. Nabywca nie bardzo może je zbyć (chodzi o odrębne
    > zbycie, owo prawo staje się "częścią nieruchomości"), pozostaje pytanie
    > czy owo prawo podnosi wartość nieruchomości (w tym zakresie trzeba
    > by się zgodzić że warunek "na rzecz" jest spełniony).

    Wartość podnosi, ale z drugiej strony służebność (w prawidłowej
    sytuacji) nie jest ustanawiana po nabyciu działki tylko w momencie jej
    nabycia (lub wcześniej).

    Różnica jest jak pomiędzy sprzedażą samochodu z jeszcze trwającym
    półrocznym ubezpieczeniem, a podarowaniem komuś po zakupie tego
    samochodu polisy na pół roku - tutaj wartość tej służebności jest
    elementem ceny działki.

    > Omawiany przypadek w wersji "to nie jest darowizna" :> przypomina
    > takie zdarzenie, że ktoś przychodzi i za darmo domurowuje ścianę
    > (znaczy nie daje *materiału*, lecz wyświadcza *usługę*, żeby była
    > jasność że materiał się jednak daruje, ale coś co przed czynnością
    > nie było "majątkiem" nie staje się darowizną).

    Uściślając: masz na myśli domurowanie ściany do kupowanej nieruchomości?

    [ciach]

    > Albo inaczej: czy w tych spornych interpretacjach prawników pojawiło
    > się hasło "podatek dochodowy"?

    Jeszcze ;-> nie. Póki co czepiają się darowizny.

    Jak dla mnie ustanowienie nieodpłatnej służebności gruntowej po zakupie
    owszem można ewentualnie próbować podciągnąć pod darowiznę, chociaż jest
    to dość dziwna darowizna bo de facto na rzecz "każdej osoby, która
    akurat jest właścicielem w danym momencie", ale w chwili zakupu
    zdecydowanie nie będzie to darowizna, bo wartość tej służebności będzie
    elementem ceny sprzedaży działki.