eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiobowiązek wystawienia faktury VAT między podmiotami gospodarczymi › Re: obowiązek wystawienia faktury VAT między podmiotami gospodarczymi
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 10 May 2013 22:33:05 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: obowiązek wystawienia faktury VAT między podmiotami gospodarczymi

    On Thu, 9 May 2013, Sławek wrote:

> [...]
    54

    IMO to nie tak.
    Dobrze jest pamiętać, że prawo składa się nie tylko
    z przepisów, ale również "zasad prawnych".
    Jest taka: "impossibilium nulla obligatio est".

    IMO wynika z niej wprost, że nałożony na *sprzedawcę*
    samoistny obowiązek wystawienia f-ry wprost wynika
    z tego, czy *nabywca* przekazał mu wiedzę iż sprzedaż
    jest "na firmę".

    Oczywiście, ważniejsza jest ustawa - tylko mam proste
    pytanie, o której ustawie myślałeś?
    Idąc dalej: skąd wziąłeś pomysł, że termin na wystawienie
    faktury to 5 lat??
    5 lat jest na przedawnienie obowiązku podatkowego,
    nie na wystawienie dokumentów.
    O czym Sławek pisze (cytat niżej), istnieje termin obowiązku
    przyjęcia żądania wystawienia rachunku, w Ordynacji - faktura
    jest rachunkiem i pod ten obowiązek podlega.

    > Podmiot powinien wystawić fakturę lub paragon za usługę/towar
    > niezwłocznie po dokonaniu transakcji.

    Sprzeciw.
    W terminie 7 dni, dla f-ry nie widzę innego warunku.
    "Niezwłocznosć" dotyczy wyłącznie paragonu *fiskalnego*
    (a nie paragonu w ogóle), i to tylko o ile jest
    obowiązkowy (sprzedawca może wystawiać paragony na
    każdą sprzedaż, również dla firm, ale tych już nie
    musi wystawiać "niezwłocznie").
    Również w drugą stronę - przy sprzedaży konsumenckiej
    na f-rę parafon fiskalny (jeśli podlega) powinien
    być "niezwłocznie", zaś faktura do 7 dni.
    Nie można więc wymieniać obok siebie "faktury
    lub paragonu", IMO.

    Co do 7 dni.
    Flejm z tej okazji już był, przypomnę iż spowodowała go skarga
    Przemka (obecnego również w niniejszym w wątku), który najpierw
    spytał "czy dostanę fakturę", potem kupił, a na deser oburzył
    się na hasło "proszę przyjść pojutrze" - fakt, że może to
    być przykre, jak ktoś kupuje będąc przejazdem daleko od
    stałego miejsca "urzędowania", niemniej regulacja jest jaka
    jest i tyle.
    Trzeba się upewnić czy "dostanę fakturę" oznacza "niezwłocznie",
    tak samo jak na allegro trzeba się upewnić czy "faktura
    VAT" nie oznacza aby "faktura VAT marża" :)

    > Jeśli jesteś firmą a dostałeś paragon, to możesz wystąpić o wystawienie
    > faktury na jego podstawie w ciągu 7-miu dni.

    Skąd warunek "a dostałeś paragon"?
    Jest firmą, sprzedawca o tym wie, ma wystawić.
    Ale IMO wcale nie musi wystawić "niezwłocznie" :D i wcale nie trzeba
    do tego *mieć* paragonu (a jak "na firmę" to sprzedawca wcale nie
    musi go wystawić).
    IMO tak, w razie sprzeciwu poproszę o "paragrafy" :D

    > Jeśli nie jesteś firmą, to możesz wystąpić o wystawienie faktury
    > w ciągu 30 dni (albo nawet 90 dni), dokładnie nie pamiętam.

    Ordynacja, 3 miesiące a nie 90 dni ;)
    Kolejne pytanie - skąd warunek "jeśli nie jesteś firmą"?
    Faktura jest rachunkiem, każda faktura.
    Fakt nieprawidłowości wystawienia (po upływie terminu
    dla obowiązku wystawienia spowodowane "brakiem wiedzy")
    IMVHO nijak nie usuwa terminu na skuteczne żądanie faktury.
    Skąd więc wymienione ograniczenie?

    > Ustawa jest ważniejsza niż regulamin firmy.
    >
    > Jeśli coś pomotałem to mnie poprawcie

    Juści :), przy czym do ostatniej tezy nijak się przyczepić
    nie umiem :)

    pzdr, Gotfryd