eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatki[nsa] Jest uzasadnienie odnośnie drukowania pdfów › Re: [nsa] Jest uzasadnienie odnośnie drukowania pdfów
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!wsisiz.edu.pl!plix.pl!newsfeed1.plix.pl
    !newsfeed00.sul.t-online.de!t-online.de!border2.nntp.dca.giganews.com!nntp.giga
    news.com!nx02.iad01.newshosting.com!newshosting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-e
    xc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED
    !not-for-mail
    Reply-To: "pawelj" <p...@o...pl>
    From: "pawelj" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    References: <op.vectdwr7l60ql1@unk> <hv8j02$7g8$1@news.onet.pl>
    Subject: Re: [nsa] Jest uzasadnienie odnośnie drukowania pdfów
    Date: Tue, 15 Jun 2010 21:33:24 +0200
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5931
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5931
    X-RFC2646: Format=Flowed; Response
    X-Antivirus: avast! (VPS 100615-1, 2010-06-15), Outbound message
    X-Antivirus-Status: Clean
    Lines: 493
    Message-ID: <4c17d585$0$17105$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 95.48.249.153
    X-Trace: 1276630406 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 17105 95.48.249.153:49469
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo.podatki:223989
    [ ukryj nagłówki ]


    > Może zrobiłeś kopię tego uzasadnienia i możesz tu wkleić?
    Wklejam więc
    "Sentencja


    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Artur
    Mudrecki, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia NSA Marek Kołaczek
    (sprawozdawca), Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 6 maja
    2010 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej "A." Spółki
    Akcyjnej w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z
    dnia 17 marca 2009 r. sygn. akt I SA/Kr 97/09 w sprawie ze skargi "A."
    Spółki Akcyjnej w K. na pisemną indywidualną interpretację Ministra Finansów
    z dnia 19 września 2008 r. nr (...) w przedmiocie podatku od towarów i usług
    1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego
    rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Krakowie, 2) zasądza od
    Ministra Finansów na rzecz "A." Spółki Akcyjnej w K. kwotę 380 (słownie:
    trzysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania
    kasacyjnego.
    Uzasadnienie


    Wyrokiem z dnia 17 marca 2009 r., sygn. akt I SA/Kr 97/09, Wojewódzki Sąd
    Administracyjny w Krakowie oddalił skargę "A." Spółka akcyjna w K. na
    pisemną indywidualną interpretację Ministra Finansów z dnia 19 września 2008
    r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

    W dniu 24 czerwca 2008r. do Dyrektora Izby Skarbowej w K., działającego z
    upoważnienia Ministra Finansów, wpłynął wniosek strony skarżącej o
    udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w
    indywidualnej sprawie, dotyczącej zastosowania przepisów ustawy z dnia 11
    marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
    Z wniosku wynikało, iż strona skarżąca jest spółką prowadzącą działalność
    podstawową w zakresie handlu detalicznego. Od kontrahentów krajowych i
    zagranicznych Spółka kupuje towary handlowe, które są sprzedawane w jej
    sklepach. Stosunki handlowe z dostawcami -kontrahentami każdorazowo regulują
    indywidualnie podpisane długoletnie umowy handlowe. Umowy te są tworzone na
    podstawie standardowego wzoru umowy. Negocjacji podlegają wyłącznie warunki
    dostawy i promocji, warunki rozliczenia zwrotów, ceny jednostkowe, terminy
    płatności, kwoty wynagrodzenia za usługi świadczone przez Spółkę. Faktury
    VAT Spółka otrzymuje w efekcie otrzymanych dostaw towarów. W przypadku
    zwrotów, korekt wartości i innych istotnych korekt Spółka otrzymuje faktury
    korygujące VAT.

    Ze względu na nieprawidłową pracę poczty, pośredników i z innych przyczyn
    faktury i faktury korygujące otrzymywane są nawet po kilku miesiącach od
    zaistnienia zdarzenia gospodarczego, którego skutkiem jest wystawienie tych
    dokumentów. Pracownicy firmy mogą zarejestrować w systemie fakturę lub
    fakturę korygującą (korektę faktury) wyłącznie po otrzymaniu oryginału
    takiego dokumentu.

    Dlatego też Spółka rozważa, czy w przyszłości możliwe byłoby w oparciu o
    zapisy art. 218 i 219 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r.
    w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz
    UEL.2006.347; dalej zwana: Dyrektywa 2006/112/WE), odejście od stosowania
    dotychczasowej praktyki w zaprezentowanym powyżej zakresie. To znaczy czy
    możliwe jest przyjęcie przez Spółkę zasady, że dokument (faktura VAT,
    faktura korygująca VAT) otrzymany w postaci papierowej drogą elektroniczną
    (za pośrednictwem faxu lub poczty elektronicznej), lecz niebędący fakturą
    elektroniczną z podpisem elektronicznym, jest dokumentem uprawniającym firmę
    do wykazania podatku naliczonego w rejestrze VAT i do odliczenia od podatku
    należnego wynikającego z takiego dokumentu podatku naliczonego.

    W związku z powyższym zadano pytanie, czy uwzględnienie w rozliczeniu VAT
    kwoty podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na podstawie faktur i
    faktur korygujących otrzymanych drogą elektroniczną lub faksem, niebędących
    fakturami w postaci elektronicznej z podpisem elektronicznym, jest
    prawidłowe.

    Zdaniem strony skarżącej sposób przesłania faktury lub faktury korygującej
    nie wpływa na prawo do odliczenia podatku naliczonego, zatem Spółka ma prawo
    odliczyć podatek naliczony w miesiącu otrzymania faktury przesłanej w
    jakikolwiek sposób (w tym w szczególności faxem lub drogą elektroniczną -
    mailem) umożliwiający wydrukowanie faktury bezpośrednio w Spółce.

    Pismem z dnia 19 września 2008 r., stanowiącym indywidualną interpretację
    Dyrektor Izby Skarbowej w K., działający jako organ upoważniony przez
    Ministra Finansów do wydania interpretacji, stwierdził, iż stanowisko strony
    skarżącej przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

    W uzasadnieniu interpretacji organ, przywołując art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt
    1 oraz art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wskazał, iż
    otrzymanie przez stronę skarżącą faktury (faktury korygujące) poprzez
    systemy elektroniczne, bez stosowania przepisów regulujących tę materię,
    powoduje, że wystawione faktury nie są uznane na gruncie ustawy o podatku od
    towarów i usług za dokumenty wprowadzonym do obrotu prawnego. Skoro zaś nie
    zostały wprowadzone, nie mogą korzystać z ochrony prawnej, a strona skarżąca
    nie jest upoważniona do stosowania prawa do obniżenia kwoty podatku
    należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z przedmiotowych faktur,
    co przewiduje art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

    Pismem z dnia 13 października 2008 r. Skarżąca wezwała organ do usunięcia
    naruszenia prawa.

    Pismem z dnia 12 listopada 2008 r. organ stwierdził, że nie ma podstaw do
    zmiany wydanej w sprawie indywidualnej interpretacji przepisów prawa
    podatkowego.

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, po rozpoznaniu skargi Strony na
    powyższą interpretację indywidualną, uznał, że skarga ta nie zasługuje na
    uwzględnienie.

    Uzasadniając rozstrzygnięcie sąd I instancji wskazał, że "poprzez
    powszechność i neutralność tego podatku [tzn. VAT - przyp. NSA], przepisy
    ustawy wprowadziły w art. 106 ust. 1 obowiązek wystawienia pisemnego dowodu
    dla potwierdzenia dokonanej czynności, wskazujący w sposób szczegółowy dane
    dla uznania w obrocie gospodarczo - podatkowym tego dokumentu za dowód. Z
    treści przepisu art. 106 wynika, że musi mieć on charakter pisemny i
    jednobrzmiący dla obu stron czynności prawnej jak też, że ma zapewnić
    kontrolę prawidłowości rozliczania podatku.".

    Zdaniem sądu I instancji, w świetle art. 106 ust. 1 ustawy każdy podatnik,
    aby skorzystać z praw podatkowych, musi postąpić tak jak wskazano w ustawie
    i rozporządzeniu wykonawczym, to jest wystawić fakturę dokumentującą
    czynność do opodatkowania. Musi też posiadać dwa jednobrzmiące egzemplarze,
    jeden dla siebie, drugi dla kontrahenta. Zdaniem Sądu jest też niesporne w
    świetle analizowanych przepisów, że taka faktura jest spisana na materiałach
    piśmienniczych, a więc przechowywana w sposób charakterystyczny dla
    wytrzymałości tych materiałów przez właściwe okresy podatkowe. Sam sposób
    przekazania faktury kontrahentowi może być dowolny - za pośrednictwem
    jednostek wyspecjalizowanych lub osobiście. Natomiast zdaniem organów
    podatkowych, na pewno nie poprzez systemy elektroniczne.

    Wobec powyższego, zdaniem Sąd, obowiązkiem podatnika jest stosowanie
    powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym przypadku art. 106 ust. 1
    ustawy o podatku od towarów i usług, nakazującego wystawienie faktury dla
    odbiorcy towaru lub usługi na materiałach piśmiennych i w takiej postaci
    doręczenia jej temuż odbiorcy. Nie jest natomiast możliwe, jak pragnie
    Spółka, przyjęcie dualizmu - wystawianie dla kontrahenta faktury i
    pobieranie jej przez zainteresowanego poprzez system elektroniczny, a
    następnie drukowanie jej przez obie strony na materiałach piśmiennych i
    traktowanie jej jako dokumentu na piśmie.

    Końcowo Sąd stwierdził, że Organ zasadnie uznał, iż wystawienie
    kontrahentowi faktury poprzez systemy elektroniczne, bez stosowania
    przepisów regulujących tę materię, powoduje, że wystawione faktury nie są
    dokumentem wprowadzonym do obrotu prawnego. Skoro zaś nie zostały tak
    wprowadzone, nie mogą korzystać z ochrony prawnej, a ujawnione w nich
    podmioty nie są upoważnione do stosowania prawa do obniżenia kwoty podatku
    należnego o kwotę podatku naliczonego, co przewiduje art. 86 ust. 2 pkt 1
    ustawy o podatku od towarów i usług.

    Pismem z dnia 27 maja 2009 r. strona skarżąca wniosła skargę kasacyjną od
    powyższego wyroku sądu I instancji, w której zarzuciła:

    I. Naruszenie przepisów prawa materialnego, tzn.:

    1. Błędną wykładnię art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług
    poprzez przyjęcie, że przepis ten przesądza o konieczności przekazania
    faktury w formie papierowej;

    2. Niewłaściwe zastosowanie § 1, § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów
    z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w
    formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi
    podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 54, poz.
    535 ze zm., dalej - rozporządzenie w sprawie wystawiania oraz przesyłania
    faktur w formie elektronicznej);

    3. Niewłaściwe zastosowanie art. 218, art. 226, art. 232, art. 233 i art.
    273 Dyrektywy 2006/112/WE;

    II. Naruszenie przepisów prawa procesowego, tzn.:

    1. art. 141 § 4 w związku z art. 145 § 1 pkt 1 lit c ustawy z dnia 30
    sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.
    U. Nr 153, poz. 1270 ze zm., dalej - P.p.s.a.) - poprzez posłużenie się
    przez sąd I instancji uzasadnieniem z innego wyroku sądu administracyjnego,
    dotyczącego innego stanu faktycznego, a także

    2. art. 141 § 4 w związku z art. 145 §1 pkt 1 lit c P.p.s.a. - poprzez brak
    odniesienia się przez sąd I instancji do argumentów Strony skarżącej,
    zawartych w skardze.

    Mając na uwadze powyższe zarzuty Strona wniosła o uchylenie zaskarżonego
    wyroku w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania sądowi I
    instancji, a także o zasądzenie kosztów postępowania.

    W odpowiedzi na skargę kasacyjną Minister Finansów pismem z dnia 9 lipca
    2009 r. wniósł o jej oddalenie jako pozbawionej uzasadnionych podstaw, a
    także o zasądzenie kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa
    procesowego, według norm przepisanych.

    W kolejnym piśmie procesowym strony skarżącej z dnia 17 sierpnia 2009 r.,
    zatytułowanym "odpowiedź na odpowiedź na skargę kasacyjną", Strona
    podniosła, że Minister Finansów w odpowiedzi na skargę kasacyjną nie odniósł
    się do argumentów strony skarżącej zawartych w skardze kasacyjnej, tylko
    przedstawił argumentację przeciwko tezom strony skarżącej, które były
    zawarte w skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

    Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

    Skarga kasacyjna zasługuje na uwzględnienie.

    Strona zarzuciła sądowi I instancji naruszenie zarówno przepisów prawa
    materialnego, jak i przepisów prawa procesowego. W tej sytuacji Naczelny Sąd
    Administracyjny w pierwszej kolejności odniesie się do zarzutów procesowych.

    Strona zarzuciła sądowi I instancji, w oparciu o art. 141 § 4 w zw. z art.
    145 § 1 pkt 1 lit. c P.p.s.a. - posłużenie się uzasadnieniem z innego wyroku
    sądu administracyjnego, dotyczącego innego stanu faktycznego. Naczelny Sąd
    Administracyjny tego zarzutu nie podziela. Samo zawarcie w treści wyroku
    sądowego fragmentów innego wyroku nie świadczy o tym, że posłużono się
    fragmentem nieadekwatnym dla rozpatrywanej sprawy. Fakt, że fragment
    uzasadnienia w znacznej mierze uwzględniał perspektywę wystawcy faktury, a
    nie nabywcy, również nie może być przesądzający w tym względzie, tym
    bardziej, że w analizowanym zakresie te perspektywy co do zasady powinny być
    zbieżne w tym sensie, że ewentualny brak prawa do sporządzania faktur w
    formie niepapierowej, niewyposażonych w podpis elektroniczny, drukowanych
    następnie przez obie strony transakcji w formie papierowej (względnie
    istnienie tego prawa) powinien skutkować brakiem prawa do odliczenia
    (odpowiednio - istnieniem tego prawa) po stronie nabywcy, który otrzymał i
    wydrukował taką fakturę. Istnieje zatem ścisły związek pomiędzy tymi
    perspektywami, a analiza jednej z nich rzuca światło również na drugą.

    Niezasadne są również oparte na treści art. 141 § 4 w zw. z art. 145 § 1 pkt
    1 lit. c P.p.s.a. zarzuty dotyczące nieodniesienia się przez sąd I instancji
    do szeregu bardzo istotnych - zdaniem Strony - argumentów. Poza wymieniem
    tych argumentów, Strona w żaden sposób nie wykazała, że naruszenia te mogły
    mieć istotny wpływ na wynik rozpatrywanej sprawy. W tym zakresie zarzuty te
    wymykają się spod kontroli sądu kasacyjnego.

    Przechodząc do oceny zarzutów naruszenia prawa materialnego należy w
    pierwszej kolejności podkreślić, że spór w niniejszej sprawie zasadniczo
    koncentruje się wokół możliwości odliczenia podatku naliczonego przez
    podatnika z faktur zakupowych otrzymanych w formie niepapierowej (emailem,
    faksem), wydrukowanych następnie przez nabywcę po ich otrzymaniu w formie
    papierowej. Strona zarzuciła sądowi I instancji w tym zakresie błędną
    wykładnię (art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) oraz błędne
    zastosowanie prawa materialnego (§ 1, § 2, § 4 rozporządzenia Ministra
    Finansów w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie
    elektronicznej, a także art. 218, art. 226, art. 232, art. 233 i art. 273
    Dyrektywy 2006/112/WE). W świetle rozpatrywanego zagadnienia oba typy
    zarzutów (błędnej wykładni oraz błędnego zastosowania prawa materialnego) są
    ze sobą ściśle powiązane w tym sensie, że kwestia przyjęcia takiej a nie
    innej wykładni przepisów prawa krajowego rzutuje na ocenę ewentualnej
    konieczności zastosowania wskazanych przez Stronę przepisów wspólnotowych
    (Dyrektywy 2006/112/WE). W związku z powyższym oba zarzuty zostaną
    rozpatrzone łącznie, z uwzględnieniem zarysowanej korelacji.

    Na wstępie należy zgodzić się z uwagą strony skarżącej, że prawodawca
    krajowy - expressis verbis - nie wypowiada się w art. 106 ust. 1 ustawy o
    podatku od towarów i usług co do ewentualnej konieczności wystawiania przez
    podatników VAT faktur w formie papierowej. Zgodnie z tym przepisem,
    "Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę
    stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży,
    cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę
    podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z
    zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.". Jak
    słusznie Strona zauważa, prawodawca w ogóle nie wypowiada się w tym
    przepisie co do formy faktury. Czysto językowa analiza wspomnianego przepisu
    nie stoi - w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego - na przeszkodzie
    konstatacji, że faktury mogą być wystawiane również w formie innej niż
    papierowa. W szczególności należy uznać, że posłużenie się przez ustawodawcę
    wyrażeniem "wystawia" nie ogranicza zakresu normowania wskazanego przepisu
    do faktur w formie papierowej.

    Jednocześnie w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego spór co do tego, czy
    użyte przez prawodawcę pojęcie wystawienia faktury odnosi się jedynie do jej
    sporządzenia, czy też obejmuje swym znaczeniem łącznie postrzegany proces
    sporządzenia faktury i jej przekazania nabywcy, należy rozstrzygnąć na
    korzyść pierwszego wskazanego stanowiska. Po pierwsze, wskazuje na to
    analiza leksykalna (zgodnie ze słownikiem języka polskiego "wystawić" znaczy
    tyle co "sporządzić dokument, rachunek" - por.
    http://sjp.pwn.pl/szukaj/wystawić). Po drugie, wskazuje na to treść
    pozostałych jednostek redakcyjnych art. 106 ustawy o podatku od towarów i
    usług. Przykładowo w art. 106 ust. 7 ustawodawca posługuje się tym pojęciem
    w odniesieniu do faktur wewnętrznych, które są wystawiane w jednym
    egzemplarzu i nie są przekazywane nikomu przez wystawcę. Z kolei w art. 106
    ust. 10 ustawy prawodawca upoważnia ministra właściwego do spraw finansów
    publicznych do określenia w drodze rozporządzenia sposobów i warunków
    "wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej". Z powyższych
    fragmentów wynika zatem, że ustawodawca odróżnia wystawienie (sporządzenie)
    faktury i jej przekazanie (wręczenie odbiorcy, przesłanie).

    W tym stanie rzeczy, przechodząc do zarzutu błędnego zastosowania przepisów
    rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wystawiania oraz przesyłania
    faktur w formie elektronicznej, rozważania należy poprzedzić wprowadzeniem
    pewnego rozróżnienia, które jednocześnie ułatwi ocenę zarzutu Strony
    odnośnie błędnego zastosowania przepisów wspólnotowych. Po pierwsze, należy
    wyróżnić mogące wystąpić w obrocie gospodarczym sytuacje, w których podatnik
    VAT dokonujący czynności opodatkowanych zarówno sporządza, jak i przesyła
    nabywcy faktury w formie elektronicznej, które następnie są przechowywane
    przez obie strony w tej samej formie (bez przenoszenia ich treści na
    dokument w formie papierowej). Po drugie należy uznać, że w obrocie
    gospodarczym mogą również wystąpić takie sytuacje, w ramach których podatnik
    sporządza i przesyła faktury w formie niepapierowej, ale są one przy tym -
    przez obie strony transakcji - drukowane i przechowywane w formie
    papierowej, a nie elektronicznej.

    Analiza treści rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2004 r. w
    sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej wyraźnie
    wskazuje, że prawodawca wprost uregulował w tym akcie prawnym tylko pierwszą
    ze wskazanych sytuacji. Dowodzi tego m. in. treść § 6 ust. 5 rozporządzenia:
    "Faktury przesłane w formie elektronicznej powinny być przechowywane przez
    ich wystawcę oraz odbiorcę w formie elektronicznej w formacie, w którym
    zostały przesłane, w sposób gwarantujący autentyczność ich pochodzenia i
    integralność ich treści, jak również ich czytelność przez cały okres ich
    przechowywania.". Zdecydowanie należy zatem uznać, że wskazane
    rozporządzenie expressis verbis nie odnosi się do faktur, które są
    sporządzane i przekazywane w formie elektronicznej, a następnie drukowane i
    przechowywane w formie papierowej. Tymczasem wniosek podatnika o wydanie
    indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w rozpatrywanej sprawie, a
    także spór jaki na tle tego wniosku wywiązał się pomiędzy podatnikiem a
    organem dokonującym interpretacji, odnosił się do sytuacji drugiego typu.

    W świetle powyższego należy rozważyć, czy prawodawca w jakikolwiek sposób
    uregulował - w tym lub w innym akcie prawnym - problematykę faktur, które są
    sporządzane i przekazywane w formie elektronicznej, a następnie drukowane i
    przechowywane w formie papierowej. Odpowiedź na to pytanie pozwoli również
    na ocenę zarzutu Strony odnośnie błędnego zastosowania § 1, § 2 i § 4
    rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wystawiania oraz przesyłania
    faktur w formie elektronicznej.

    Na wstępie należy zauważyć, że przepisy krajowe dotyczące faktur
    elektronicznych są oparte na przepisach Dyrektywy 2006/112/WE. Zgodnie z
    art. 232 Dyrektywy, faktury mogą zostać przesłane w formie papierowej lub, z
    zastrzeżeniem akceptacji odbiorcy, mogą zostać przesłane lub udostępnione
    drogą elektroniczną. Natomiast w myśl art. 233 ust. 1 Dyrektywy, Państwa
    członkowskie akceptują faktury przesyłane lub udostępniane drogą
    elektroniczną, pod warunkiem że autentyczność pochodzenia faktur i
    integralność ich treści zagwarantowano przy użyciu zaawansowanego podpisu
    elektronicznego lub za pomocą elektronicznej wymiany danych (EDI).
    Jednocześnie zgodnie z tym przepisem, faktury mogą być również przesyłane
    lub udostępniane drogą elektroniczną przy zastosowaniu innych metod, z
    zastrzeżeniem ich akceptacji przez zainteresowane państwo lub państwa
    członkowskie.

    Z kolei zgodnie z art. 234 Dyrektywy, państwa członkowskie nie mogą nakładać
    na podatników dostarczających towary lub świadczących usługi na ich
    terytorium żadnych innych obowiązków ani formalności związanych z
    przesyłaniem lub udostępnianiem faktur drogą elektroniczną.

    Z łącznej analizy powyższych przepisów Dyrektywy 2006/112/WE wynikają dwa
    wnioski. Po pierwsze, Państwa członkowskie mogą dopuścić - jako inną
    metodę - przesyłanie i udostępnianie faktur w formie elektronicznej bez
    wykorzystania żadnej z dwóch wskazanych w art. 233 ust. 1 metod, w tym bez
    konieczności posłużenia się zaawansowanym podpisem elektronicznym (art. 233
    ust. 1 zdanie 2 Dyrektywy). Po drugie, Państwa członkowskie nie mogą
    ograniczać możliwości sporządzania i przesyłania faktur w formie
    elektronicznej wyłącznie do sytuacji, w których również przechowywanie tych
    faktur będzie następowało w formie elektronicznej (art. 234 Dyrektywy).

    Odnosząc powyższe rozważania do wskazanych wyżej dwóch typów sytuacji, jakie
    mogą występować w obrocie gospodarczym, należy zatem z jednej strony
    stwierdzić, że w świetle prawa wspólnotowego podatnicy powinni mieć w
    prawodawstwie krajowym zagwarantowaną możliwość sporządzania i przesyłania
    faktur w formie elektronicznej, bez konieczności przechowywania ich w tej
    samej formie, z drugiej strony natomiast, krajowe rozporządzenie w sprawie
    faktur elektronicznych (przy braku innych regulacji w tym zakresie) wprost
    reguluje wyłącznie sytuacje, w których zarówno sporządzenie, jak i
    przesłanie oraz przechowywanie tych faktur następuje w formie
    elektronicznej.

    Powyższy stan rzeczy może sugerować niezgodność prawa krajowego z prawem
    wspólnotowym, bardziej jednak właściwe - w ocenie Naczelnego Sądu
    Administracyjnego - jest inne potraktowanie rozważanego dylematu. Możliwe
    jest dokonanie takiej wykładni przepisów prawa krajowego, która nie będzie
    skutkowała niezgodnością przepisów krajowych z przepisami Dyrektywy w
    omawianym zakresie. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego wprawdzie
    należy przyjąć, że ustawodawca wprost uregulował - jako wymagające pod tym
    względem wyraźnej prawnej interwencji - jedynie sytuacje, w których zarówno
    sporządzanie, jak i przesyłanie oraz przechowywanie faktur będzie
    następowało w formie elektronicznej, jednakże odnośnie drugiego typu
    sytuacji można dokonać wykładni prowspólnotowej, tzn. uznać a contrario, że
    również one zostały uregulowane, tyle że w odmienny sposób. O ile bowiem w
    przypadku faktur wystawianych, przekazywanych i przechowywanych w formie
    elektronicznej prawodawca wprost wysłowił wymóg zaopatrzenia tych faktur w
    bezpieczny podpis elektroniczny lub zabezpieczenia ich poprzez wymianę
    danych elektronicznych (EDI), o tyle w drugiego typu sytuacjach ustawodawca
    nie wymaga żadnej z tych dwóch metod uwierzytelniania autentyczności
    pochodzenia faktur i integralności ich treści. Prowspólnotowa wykładnia
    prowadzi zatem z jednej strony do wniosku, że prawodawca krajowy uregulował
    kwestię wystawiania i przekazywania faktur w formie elektronicznej, bez
    konieczności ich przechowywania w tej samej formie, tyle że nie uczynił tego
    wprost, z drugiej zaś strony wskazuje, że skoro w odniesieniu do faktur
    przechowywanych w formie elektronicznej wprowadzono wymóg ich
    kwalifikowanego uwierzytelnienia, to - a contrario - w przypadku faktur
    elektronicznych nieprzechowywanych w tej formie, wymóg taki nie istnieje, w
    przeciwnym razie byłby bowiem wprost wyrażony.

    Na poparcie powyższego wywodu należy wskazać na dwie kwestie. Po pierwsze,
    normą prawną jest nie tylko norma postępowania wprost wysłowiona w
    przepisach prawnych, ale również norma, którą - przy zastosowaniu reguł
    inferencji (np. reguł wnioskowania a contrario) - można wywnioskować z norm
    wprost wysłowionych. Po drugie, sądy krajowe - tak daleko jak jest to
    możliwe, a więc w przypadku gdy nie kłóci się to z wyraźnym językowym
    znaczeniem tekstu prawnego i gdy nie prowadzi do rezultatów contra legem -
    są zobowiązane do dokonywania prowspólnotowej (prounijnej) wykładni prawa
    krajowego. Konsekwencją wstąpienia Rzeczypospolitej do Unii Europejskiej
    jest bowiem przyjęcie całego acquis communautaire (wspólnotowego dorobku
    prawnego), a wykładnia prowspólnotowa pozwala na pełniejszą realizację
    obowiązków z tym związanych.

    Za rozstrzygnięciem wspieranym przez wykładnię prowspólnotową przemawiają
    również względy racjonalności i sprawności funkcjonowania obrotu
    gospodarczego, a także postępu technologicznego oraz upowszechnienia się
    elektronicznych środków komunikacji oraz przesyłania danych. Naczelny Sąd
    Administracyjny podziela argumenty Strony, że posługiwanie się fakturami
    sporządzanymi i przekazywanymi w formie elektronicznej znacznie przyspiesza
    obrót gospodarczy oraz pozwala na pewne oszczędności. Posługiwanie się
    takimi fakturami, drukowanymi przez strony transakcji na papierze i w tej
    formie przechowywanymi, nie zmniejsza przy tym bezpieczeństwa obrotu
    prawnego w porównaniu z sytuacją, w której faktury od samego początku mają
    postać papierową i w takiej formie są przekazywane nabywcy. Z kolei
    uzasadnione jest takie rozumienie przepisów prawnych, zgodnie z którym
    faktury przechowywane wyłącznie w formie elektronicznej powinny być
    dodatkowo zabezpieczone w celu zagwarantowania autentyczności ich
    pochodzenia oraz integralności ich treści. Racjonalne jest bowiem odmienne
    uregulowanie oraz wprowadzenie dodatkowych wymogów autoryzacyjnych w
    przypadku faktur stwarzających większe zagrożenie dla pewności i
    autentyczności tego obrotu, tzn. faktur nie tylko sporządzanych i
    przekazywanych, ale również przechowywanych w formie elektronicznej.

    Naczelny Sąd Administracyjny zauważa ponadto, że - jak zasadnie stwierdziła
    Strona - Komisja Europejska podejmuje kroki w celu zachęcenia
    przedsiębiorstw do korzystania z oszczędnej i wydajnej metody fakturowania
    elektronicznego, m. in. poprzez stworzenie takiej sytuacji, w której organy
    podatkowe akceptowałyby faktury elektroniczne na takich samych warunkach,
    jakie obowiązują w odniesieniu do faktur papierowych. Jeżeli chodzi o
    wystawianie faktur papierowych, Komisja proponuje zrównanie statusu faktur
    papierowych i faktur elektronicznych. Jak wskazała Komisja Europejskiej we
    wniosku z dnia 28 stycznia 2009 r., dotyczącym dyrektywy Rady zmieniającej
    dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości
    dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania, "Możliwość
    wyboru różnych opcji sprawiła, że państwa członkowskie wdrożyły przepisy
    dotyczące fakturowania elektronicznego na różne sposoby. Sytuacja ta
    doprowadziła do powstania niezharmonizowanych przepisów dotyczących
    fakturowania elektronicznego, przestrzeganie których sprawia
    przedsiębiorstwom trudności, zwłaszcza w przypadku faktur elektronicznych
    wystawianych w kontekście transgranicznym. Wprowadzając zasadę równego
    traktowania faktur, bez względu na to, czy wysłano je drogą elektroniczną,
    czy w wersji papierowej, niniejszy wniosek ma na celu usunięcie przeszkód
    prawnych w fakturowaniu elektronicznym wynikających z dyrektywy o podatku
    VAT. Usuwa się więc odniesienia do tego, że ważność faktury elektronicznej
    powinna być potwierdzona zaawansowanym podpisem elektronicznym lub EDI
    (...).".

    W celu realizacji wskazanych wyżej zamierzeń, w projekcie dyrektywy
    zmieniającej Dyrektywę 2006/112/WE proponuje się m. in. wykreślenie art. 233
    Dyrektywy 2006/112/WE, który to przepis wprowadza generalny wymóg
    uwierzytelniania faktur przesyłanych w formie elektronicznej bezpiecznym
    podpisem elektronicznym lub przy wykorzystaniu elektronicznej wymiany danych
    (EDI).

    Wskazany postulaty mają oczywiście charakter postulatów de lege ferenda,
    pozwalają one jednak potwierdzić, że również obecnie funkcjonujące w
    państwach członkowskich rozwiązania prawne, pozwalające na wysyłanie faktur
    w formie elektronicznej bez posłużenia się przy tym podpisem elektronicznym
    lub systemem EDI, są dopuszczalne, natomiast wszelkie ograniczenia w tym
    zakresie powinny zostać wyeliminowane jako zakłócające obrót gospodarczy.
    Wskazuje to dodatkowo na prawidłowość i racjonalność przeprowadzonej wyżej
    przez Naczelny Sąd Administracyjny wykładni przepisów krajowych dotyczących
    wystawiania, przesyłania i przechowywania faktur w formie elektronicznej.

    Oceniając w świetle powyższych rozważań zarzuty Strony zawarte w skardze
    kasacyjnej dotyczące naruszenia prawa materialnego, należy uznać, że są one
    częściowo zasadne, co prowadzi do skutecznego zakwestionowania orzeczenia
    sądu I instancji. Jak wyżej wykazano, zasadny jest zarzut dotyczący błędnej
    wykładni art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przepis ten w
    ogóle nie odnosi się bowiem do kwestii formy, w jakiej powinny być
    wystawiane faktury. Zasadne są również zarzuty błędnego zastosowania w
    sprawie § 1, § 2, § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wystawiania
    oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej. Przepisy te bowiem regulują
    te sytuacje występujące w obrocie gospodarczym, w których zarówno
    sporządzenie, jak i przesłanie oraz przechowywanie faktur występuje w formie
    elektronicznej, tymczasem w nie budzącym wątpliwości stanie faktycznym
    wskazanym przez Stronę dochodzi do sytuacji, gdy faktury sporządzone i
    przesłane w formie elektronicznej są następnie drukowane i przechowywane w
    formie papierowej przez obie strony transakcji.

    Niezasadne natomiast okazały się zarzuty dotyczące niezastosowania w sprawie
    przez sąd I instancji art. 218, art. 226, art. 232, art. 273 Dyrektywy
    2006/112/WE. Jak przyjmuje się w doktrynie oraz w orzecznictwie, w przypadku
    niezgodności przepisów krajowych z przepisami dyrektywy, te ostatnie mogą
    znaleźć bezpośrednie zastosowanie, o ile są wystarczająco precyzyjne i
    bezwarunkowe, oraz nie zostały prawidłowo przetransponowane do krajowego
    porządku prawnego (por. wyrok ETS w sprawie Ursula Becker C-8/91). W ocenie
    Naczelnego Sądu Administracyjnego w niniejszej sprawie przepisy Dyrektywy
    nie mogły zostać przez sąd I instancji w ogóle zastosowane, bowiem kwestie
    będące przedmiotem wspólnotowej regulacji zostały wyczerpująco - w omawianym
    zakresie - uregulowane w przepisach krajowych i w normach z tych przepisów
    wyinterpretowanych zgodnie z ich prowspólnotową, wyżej zaprezentowaną,
    wykładnią.

    Mając na uwadze powyższe, stosownie do treści art. 185 § 1 P.p.s.a.,
    Naczelny Sąd Administracyjny orzekł jak w sentencji. O kosztach orzeczono na
    podstawie art. 203 pkt 1 P.p.s.a."


    --
    PawełJ


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1