-
Data: 2002-05-10 07:19:29
Temat: Re: nowe przepisy leasingowe
Od: "__GABRIEL" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]poczytaj: http://infor.pl/dane/index.html?tresc=samochod&right
=3
Leasing i wynajem długoterminowy samochodów
Jednym ze sposobów racjonalizacji kosztów związanych z użytkowaniem
samochodów jest wynajem długoterminowy, który pozwala na dokładne
zaplanowanie wydatków związanych z używaniem pojazdów. Ten rodzaj usług
zdobywa coraz większą liczbę zwolenników. Niesłabnącą popularnością cieszy
się także "klasyczny" leasing.
Leasing
Jednym z popularniejszych sposobów korzystania z samochodów w ramach
działalności gospodarczej jest umowa leasingu. Odpowiednie przepisy
dotyczące tej umowy zawarte zostały w kodeksie cywilnym. Zgodnie z nimi,
leasing to umowa, w ramach której finansujący (leasingodawca) zobowiązuje
się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz, np.
samochód, od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i
oddać tę rzecz do używania leasingobiorcy przez czas oznaczony, a
korzystający (leasingobiorca) zobowiązuje się zapłacić finansującemu w
uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie nabycia
rzeczy (art. 7091 k.c.).
Podstawowym obowiązkiem leasingobiorcy jest opłacanie w terminie rat
leasingowych, natomiast podstawowym obowiązkiem leasingodawcy jest zakup
przedmiotu leasingu i przekazanie go do używania leasingobiorcy. Umowy
leasingowe zobowiązują leasingobiorcę do terminowego odbioru przedmiotu
leasingu. Nieodebranie przedmiotu leasingu, tak jak przewiduje to przepis
kodeksu cywilnego, nie zwalnia z obowiązku uiszczenia rat leasingowych. Z
nieterminowym odbiorem np. leasingowanego samochodu może się wiązać
wypowiedzenie umowy leasingowej. Inny przepis k.c. (art. 7094) potwierdza
uprawnienia leasingobiorcy do otrzymania przedmiotu leasingu w takim stanie,
w jakim nabyła go firma leasingowa, co oznaczać ma w konsekwencji oddanie
przedmiotu leasingu w stanie umożliwiającym użytkowanie go w sposób
przewidziany w umowie. Ponadto firma leasingowa ma obowiązek, zgodnie z
powołanym przepisem kodeksu cywilnego, wydać leasingobiorcy odpis dokumentu
potwierdzającego nabycie przedmiotu leasingu oraz odpis innych dokumentów
związanych z tą transakcją, w tym dokument gwarancji co do jakość przedmiotu
leasingu wydany np. przez producenta.
Leasingobiorca ponosi całkowitą odpowiedzialność za wybór przedmiotu, który
ma być leasingowany. Firmy leasingowe nie ponoszą z reguły żadnej
odpowiedzialności za nieterminowe dostarczenie sprzętu przez dostawcę.
Takiej sytuacji nie zmienia fakt, że niektóre z tych firm pomagają w wyborze
np. samochodu, który ma być leasingowany, czy nawet uczestniczą w
negocjacjach z dostawcą. Odmiennie ta kwestia może być uregulowana jedynie w
przypadku, gdy leasingodawca jest równocześnie producentem lub dostawcą
samochodu. Obowiązek ubezpieczenia np. leasingowanego samochodu spoczywa
przeważnie na leasingobiorcy. Najkorzystniejsza dla leasingobiorcy jest
sytuacja, gdy firma leasingowa sama ubezpiecza przedmiot umowy. Praktyka
taka znacznie upraszcza procedurę towarzyszącą zawarciu umowy leasingowej.
Leasingobiorca obowiązany jest utrzymywać przedmiot leasingu w należytym
stanie, co w przypadku samochodów oznacza odpowiednią konserwację i
dokonywanie napraw np. w autoryzowanych serwisach.
Jak już wspomniałem, wraz z przekazaniem przez leasingodawcę przedmiotu
leasingu zostają przekazane dokumenty związane z nabyciem przedmiotu
leasingu, w tym dokument gwarancji. Tym samym firma leasingowa przelewa
wszelkie prawa z tytułu roszczeń co do jakości przedmiotu leasingu względem
dostawcy, np. samochody na leasingobiorcę. Potwierdza to art. 7098 k.c.,
zgodnie z którym leasingodawca nie odpowiada wobec leasingobiorcy za wady
rzeczy, chyba że wady te powstały na skutek okoliczności, za które firma
leasingowa ponosi odpowiedzialność. Wykonanie przez leasingobiorcę np.
uprawnień gwarancyjnych nie wpływa na jego obowiązki wynikające z umowy
leasingu, tzn. nie zwalnia go z obowiązku terminowego uiszczania rat
leasingowych.
Firmy leasingowe mogą zastrzegać sobie prawo do kontroli właściwego
korzystania z przedmiotu leasingu. Czyli np. czy samochód, który ma służyć w
działalności gospodarczej, nie jest używany np. jako samochód startujący w
amatorskich rajdach samochodowych. Kontrola ta nie powinna jednak utrudniać
używania samochodu zgodnie z jego przeznaczeniem gospodarczym.
Gdy leasingobiorca zwleka z zapłatą co najmniej jednej raty, to firma
leasingowa powinna wyznaczyć korzystającemu odpowiedni dodatkowy termin do
zapłaty. Dopiero w sytuacja bezskutecznego upływu tego dodatkowego terminu
umowa leasingu może być wypowiedziana ze skutkiem natychmiastowym.
Oczywiście strony będą mogły ustalić same termin wypowiedzenia w przypadku
opóźnienia w zapłacie raty leasingowej, ale postanowienia mniej korzystne
dla leasingobiorcy od tych określonych w kodeksie cywilnym są nieważne.
W razie wypowiedzenia przez firmę leasingową umowy na skutek okoliczności,
za które odpowiedzialność ponosi leasingobiorca, może on być zobowiązany do
natychmiastowego zapłacenia wszystkich przewidzianych w umowie, a
niezapłaconych rat, pomniejszonych o korzyści, jakie firma leasingowa
uzyskała wskutek ich zapłaty przed umówionym terminem i rozwiązania umowy
leasingu. Gdy w umowie przewidziano możliwość nabycia np. samochodu po
zakończeniu umowy leasingowej, to leasingobiorca może żądać przeniesienia
własności przedmiotu leasingu w terminie miesiąca od upływu terminu
zakończenia umowy leasingowej. Strony mogą ustalić inny termin przeniesienia
własności przedmiotu leasingu, a przytoczony odpowiedni przepis k.c. stanowi
zabezpieczenie dla leasingobiorcy na wypadek, gdy przy podpisywaniu umowy
leasingu przewidziano możliwość przeniesienia na niego własności
leasingowanego samochodu, ale nie określono dokładnie, kiedy ma to nastąpić.
Wynajem długoterminowy samochodów
Obok dotychczasowych sposobów na pozyskanie samochodów niezbędnych do
prowadzenia przedsiębiorstwa, takich jak kredyt czy leasing, na uwagę
zasługuje usługa występująca pod nazwą wynajmu długoterminowego. Wynajem
długoterminowy samochodów łączy ze sobą element finansowania znany np. z
umów leasingowych, z czym łączą się analogiczne korzyści podatkowe, oraz
świadczenie usług serwisowych pojazdów i zarządzanie parkiem samochodów.
Właśnie ze względu na sposób świadczenia usług serwisowych i usługę
polegającą na zarządzaniu flotą pojazdów, tą częścią oferty wynajmu
długoterminowego mogą zainteresować się również firmy nabywające pojazdy np.
za gotówkę. Można zawrzeć umowę tylko na serwis i zarządzanie parkiem
samochodów. Usługę wynajmu długoterminowego oferuje na polskim rynku już
kilka firm, m.in. Multifleet Partners, Arval, Debis. Usługa, o której mowa,
funkcjonuje w naszym kraju w oparciu o sprawdzone wzorce z Europy
Zachodniej.
Dzięki wynajmowi długoterminowemu samochodów w czasie oznaczonym w umowie,
przedsiębiorca uzyskuje pełną kontrolę wydatków związanych z parkiem
samochodów. Opłacany w ramach wynajmu długoterminowego czynsz zawiera koszty
związane z finansowaniem, ubezpieczeniem i obsługą serwisową pojazdów (przy
skorzystaniu z pełnej oferty). Obecnie wiele firm stara się mocno
skoncentrować na swojej podstawowej działalności i w związku z tym poszukują
możliwości zlecania takich czynności, jak zarządzanie pojazdami
wykorzystywanymi przez nie w działalności wyspecjalizowanym firmom. Mogą
otrzymać dzięki temu gwarancję pełnej mobilności i równocześnie obniżenia
własnych kosztów.
Jak już wspomniałem, część finansowa wynajmu długoterminowego opierać się
może na rozwiązaniach znanych z umów leasingowych. Może być to również umowa
najmu. Tym, co odróżnia usługę wynajmu długoterminowego od leasingu, jest
brak opłaty wstępnej i opcji wykupu, które to elementy występują w
większości umów leasingowych. To wskazuje na to, iż usługa wynajmu
długoterminowego jest skierowana przede wszystkim do firm traktujących
samochody jako narządzie pracy podlegające okresowej wymianie. Poza tym
wynajem długoterminowy samochodów dotyczy tylko pojazdów do 3,5 tony.
Dla kogo wynajem długoterminowy
Jednym z podstawowych elementów usług wynajmu długoterminowego samochodów
jest część finansowa ujęta w formę umowy leasingowej lub najmu ze wszystkimi
jej konsekwencjami dla stron.
Przedmiotem wynajmu długoterminowego są przeważnie samochody ciężarowe o
ładowności do 3,5 ton lub kwalifikowane jako ciężarowe (wynika to z
kalkulacji finansowej całej oferty opierającej się w znacznym stopniu na
kosztach serwisu, który znacząco wzrasta przy dużych samochodach
ciężarowych). Przypomnijmy, iż przedmiotem standardowych umów leasingowych
czy najmu mogą być wszelkiego rodzaju środki trwałe.
Od firmy oferującej wynajem długoterminowy samochodów otrzymujemy nie tylko
możliwość sfinansowania operacji polegającej na uzyskania koniecznej do
naszej działalności odpowiedniej liczby pojazdów, ale również nowatorskie
rozwiązanie co do serwisu i zarządzania wykorzystywanymi w ramach leasingu
samochodami. Rozwiązanie sprawy serwisu i zarządzania parkiem samochodów w
połączeniu z umową leasingu lub najmu to pierwsza cecha odróżniająca tę
usługę od standardowej oferty, np. firmy leasingowej.
Założeniem umowy finansowania (czyli leasingu lub najmu) wynajmu
długoterminowego nie jest nabycie samochodu po zakończeniu umowy. W usłudze
wynajmu długookresowego nie występuje opcja wykupu. Samochód z samego
złożenia tego rodzaju usługi po okresie oznaczonym w umowie wraca do firmy
wynajmującej dany samochód. Oczywiście możliwość nabycia samochodów po
zakończeniu umowy istnieje, ale podnosi to koszty wynajmu długoterminowego.
Przy wynajmie długoterminowym nie występuje, jak np. w leasingu, opłata
wstępna, która w przypadku umów leasingowych jest często zaliczana na poczet
ceny, za którą jest wykupywany samochód po zakończeniu leasingu. Brak opcji
wykupu i opłaty wstępnej obniża koszt finansowy usługi wynajmu
długoterminowego, przy założeniu oczywiście, że celem skorzystania z tej
usługi nie jest nabycie pojazdu po zakończeniu umowy.
Jeszcze raz należy zaznaczyć, iż oferta wynajmu długoterminowego skierowana
jest do przedsiębiorców wykorzystujących samochody jako narzędzie pracy,
którym trzeba odpowiednio zarządzać, serwisować i które z czasem ulega
zużyciu, co powoduje konieczność jego wymiany. Wynajem długoterminowy
samochodów nie uzyska uznania osób, które np. biorą w leasing samochód z
zamiarem jego wykupu po okresie, na jaki zawarta została umowa leasingowa.
Postępowanie takie wydaje się zrozumiałe w przypadku małych firm czy też
firm, którym w działalności są potrzebne np. dwa samochody niezbyt
intensywnie używane, nad którymi łatwo sprawować pieczę, a właściciel firmy
może sobie pozwolić na dbanie o odpowiedni serwis.
Inaczej sprawa wygląda w przypadku firm, które w ramach prowadzonej
działalności potrzebują kilku lub kilkudziesięciu samochodów,
wykorzystywanych intensywnie. Chodzi tu np. o firmy z rozwiniętą liczbą
oddziałów i placówek, firmy kurierskie i handlowe zatrudniające dużą liczbę
handlowców i przedstawicieli. Z reguły w firmach takich podejmując decyzje o
zawarciu umowy leasingowej określonej liczby samochodów nie zakłada się, że
po okresie, na jaki zawarta została umowa, samochody będzie się
odsprzedawało osobom trzecim. Operacje tego rodzaju nie stanowią przecież
działalności, z której określona firma czerpie zasadniczą część swoich
dochodów. Przedsiębiorstwa takie często są zainteresowane jedynie wymianą
zużytych samochodów na nowe.
Ponadto leasingując, wynajmując, kupując za gotówkę lub w kredycie określoną
znaczną liczbę samochodów konieczne okazuje się często powierzenie
zarządzania takim parkiem samochodów określonej osobie czy komórce w
przedsiębiorstwie. Zawsze niewiadomą będzie natomiast, jakie wydatki wiązać
się będą z serwisem samochodów. Przy wynajmie długoterminowym wydatki
związane z serwisem wkalkulowywane są w czynsz i są stałe przez cały czas
trwania umowy i wraz z opłatami związanymi z finansową częścią wynajmu
długoterminowego stanowią koszty uzyskania przychodu.
Zawarcie umowy wynajmu długoterminowego
Nowatorstwo wynajmu długoterminowego polega właśnie na tym, iż sprawa
zarządzania i opieki nad serwisem samochodów wykorzystywanych w ramach umowy
najmu lub leasingu przekazana zostaje firmie zajmującej się taką
działalnością profesjonalnie.
Na wynajem długoterminowy samochodów składają się dwie części, jedna to
umowa finansowania (czyli albo umowa najmu albo leasingu), druga to umowa o
usługi serwisowe. Przedsiębiorca zainteresowany wynajmem długoterminowym
musi mieć świadomość, iż w celu weryfikacji jego wiarygodności będzie musiał
przedstawić szereg dokumentów. Najczęściej trzeba przedstawić: wpis do
ewidencji działalności gospodarczej, REGON, NIP, zaświadczenie z urzędu
skarbowego o osiąganych obrotach i o niezaleganiu z podatkami, zaświadczenie
z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu ze składkami na
ubezpieczenie społeczne, opinię banku o ewentualnym zadłużeniu i
terminowości regulowania zobowiązań, umowę spółki (w przypadku spółki
cywilnej) lub aktualny wypis z rejestr handlowego (w przypadku spółek prawa
handlowego). Katalog wymaganych dokumentów zależy oczywiście od
indywidualnej polityki weryfikacji potencjalnych klientów każdej z firm
oferujących wynajem długoterminowy samochodów.
Po wybraniu samochodów podpisywana jest umowa leasingowa lub najmu. Koszt
finansowy tej części wynajmu długoterminowego zależy od liczby samochodów i
od możliwości uzyskania przez firmę wynajmującą samochody określonych
rabatów czy też preferencyjnego oprocentowania kredytu, który służy nabyciu
samochodów. Po zawarciu umowy finansowania następnym krokiem jest podpisanie
umowy o świadczenie usług serwisowych. Należy zaznaczyć, iż umowy serwisowe
mogą być zawierane nie tylko na samochody pozyskane przy współpracy z firmą
oferującą wynajem długoterminowy. Umowa serwisowa może dotyczyć pojazdów już
posiadanych przez przedsiębiorstwo, nabytych za gotówkę, w kredycie lub
wykorzystywanych w ramach umowy leasingowej podpisanej z typową firma
leasingową.
Warunki świadczenia usług serwisowych
Po zawarciu umowy finansowania na oznaczoną liczbę samochodów przez firmę
oferującą wynajem długoterminowy przedstawiana jest określonemu
przedsiębiorcy oferta świadczenia usług serwisowych. Usługi te świadczone są
w różnych opcjach. Może być to np. opcja usług obsługi technicznej oraz
usług Assistance, opcja wymiany opon oraz opcja usług udostępnienia pojazdu
zastępczego.
Usługi serwisowe nie są świadczone w stosunku do: pojazdów używanych do
świadczenia usług transportowych przewozu osób i towarów, pojazdów
samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz
pojazdów, których substancja została zmodyfikowana i po modyfikacji nie jest
zgodna z oryginalnym świadectwem homologacji wydanym przez konstruktora
pojazdu, a także pojazdów wykorzystywanych do zawodów sportowych i pojazdów
terenowych.
Umowa serwisowa zawierana jest na czas oznaczony oraz limit przebiegu
pojazdu, ściśle określone i uzgodnione przez strony. Może być to np. 80 tys.
100 tys., 120 tys. lub więcej. Umowa świadczenia usług serwisowych może
wygasnąć zatem zarówno po upływie terminu, na jaki została zawarta, jak i po
przekroczeniu określonego w niej limitu kilometrów. Przedłużenie umowy
serwisowej po przekroczenia limitu kilometrów wiąże się z dodatkową opłatą.
W takim przypadku ustalany jest z reguły nowy limit przebiegu pojazdu, na
jaki ma obowiązywać umowa. Jak już wspomnieliśmy umowa usług serwisowych
może być świadczona w różnych opcjach. I tak, w przypadku wyboru opcji usług
obsługi technicznej wraz z usługami Assistance zapewniana jest pełna obsługa
techniczna pojazdu bez względu na miejsce jego postoju. Ponadto w ramach
takiej opcji, w przypadku awarii i niemożności dokonania naprawy na miejscu
wystąpienia awarii, oferowane jest zorganizowanie i pokrycie kosztów
holowania pojazdu oraz wynajem samochodu zastępczego. Płatności za obsługę
techniczną i Assistance ponosi firma oferująca wynajem długoterminowy
samochodów.
Przeglądy i naprawy przeprowadzane są z częstotliwością i w zakresie
przewidzianym dla danego samochodu. Wszelkie przeglądy, konserwacje, naprawy
i remonty muszą być realizowane w stacjach obsługi technicznej wskazanych
przez firmę wynajmującą.
W celu skorzystania z usług obsługi technicznej, przedsiębiorca wynajmujący
samochód otrzymuje kartę rozliczeń bezgotówkowych, indywidualnie przypisaną
do konkretnego pojazdu objętego zakresem świadczeń serwisowych na podstawie
zawartej umowy. Klienta obciążają koszty wszelkich zgłoszonych dodatkowych
prac wykraczających poza zakres usług serwisowych określonych w umowie o
świadczenie usług serwisowych. Do korzystania z opisywanych usług
Assistance-Awaria są upoważniani w zależności od woli przedsiębiorcy:
kierowca pojazdu oraz pasażerowie w maksymalnej liczbie wskazanej w dowodzie
rejestracyjnym.
W ramach usług Assistance w sytuacji, jeżeli nie ma możliwości zakończenia
naprawy w dniu, w którym nastąpiła awaria, zapewniane jest wynajęcie
samochodu o podobnym standardzie na czas trwania naprawy. Wynajem samochodu
zastępczego stanowi usługę świadczoną zamiennie do pokrycia kosztów dalszej
podróży lub powrotu do domu. Ponadto dodatkowym warunkiem zapewnienia
samochodu zastępczego jest funkcjonowanie na danym terenie wypożyczalni
samochodów.
Usługi Assistance świadczone są przez 24 godziny na dobę przez 7 dni w
tygodniu.
Ewentualne interwencje firmy oferującej wynajem długoterminowy samochodów w
zakresie usług obsługi serwisowej i usług Assistance są podejmowane
bezzwłocznie po powiadomieniu jej o konieczności podjęcia takiej
interwencji.
W przypadku wyboru w umowie serwisowej opcji wymiany ogumienia firma
wynajmująca samochody pokrywa koszty zakupu opon oraz ich wymiany i
składowania.
Opłaty za usługi serwisowe (powiększone o należności z tytułu VAT) uiszcza
się w okresach wskazanych w umowie serwisowej przez cały okres obowiązywania
umowy. Płatności dokonywane są na podstawie faktur VAT. Obowiązek
regulowania zobowiązań istnieje bez względu na możliwość faktycznej
eksploatacji pojazdu w danym okresie oraz nie jest w żaden sposób związany
ani ze stanem ogólnym pojazdu, ani też z jego wydolnością techniczną.
Zmiany wysokości opłaty serwisowej są możliwe, o ile następują zmiany
którejkolwiek ze stawek podatków, opłat skarbowych lub urzędowych, w oparciu
o które kalkulowane są te opłaty serwisowe. Jest jeszcze jedna przyczyna, ze
względu na którą mogą wzrosnąć opłaty serwisowe. Jeżeli w okresie
obowiązywania umowy serwisowej teoretyczny chwilowy przebieg pojazdu
określony w umowie zostanie przekroczony, np. o co najmniej 15 proc.,
wówczas wysokość opłat serwisowych, wynikających z umowy serwisowej, ulegnie
zwiększeniu proporcjonalnie do rzeczywistego przebiegu pojazdu. Zmiana
wysokości opłat serwisowych następuje w drodze jednostronnego pisemnego
oświadczenia firmy oferującej wynajem długoterminowy skierowanego do ich
klienta w przedmiocie zaktualizowanej wysokości opłat serwisowych.
Niektóre z firm oferujących wynajem długoterminowy samochodów proponują, aby
należności z tytułu opłat serwisowych były uiszczane w formie pobrania
środków pieniężnych przez tę firmę z rachunku bankowego ich klienta na
podstawie udzielonego jej pełnomocnictwa. Oczywiście jest to jeden ze
sposobów uiszczania należności wynikających z umowy serwisowej, oprócz
takich sposobów jak np. przelew rozpowszechniony najbardziej. Zawarcie umowy
serwisowej może być uzależnione przez firmę wynajmującą samochody od
złożenia przez ich klienta kaucji lub od ustanowienia gwarancji bankowej dla
zabezpieczenia roszczeń wynikających z umowy serwisowej. Warto zaznaczyć, że
ustanawianie zabezpieczeń, o których mowa, nie jest regułą.
Należy mieć świadomość, iż firmy wynajmujące samochody i oferujące zawarcie
umowy serwisowej nie ponoszą odpowiedzialności za działania stacji obsługi
technicznej, w szczególności za sposób funkcjonowania stacji i warsztatów
obsługi technicznej, jak również za jakość i terminowość świadczonych przez
stacje usług.
Umowa serwisowa jest wypowiadana przede wszystkim, jeżeli wystąpią zaległość
w zapłacie opłat serwisowych (wysokość tych zaległości ustalana jest różnie
przez różne firmy). Ponadto firma wynajmująca samochody może wypowiedzieć
umowę klientowi, wobec którego został złożony wniosek o ogłoszenie
upadłości, wniosek o otwarcie postępowania układowego lub zachodzą podstawy
do złożenia takowych wniosków.
Wypowiedzenie umowy przez każdą ze stron z zachowaniem określonego terminu
jest możliwe np. w przypadku kradzieży pojazdu lub stwierdzenia przez zakład
ubezpieczeń, że pojazd jest niezdatny do naprawy, a jego eksploatacja
stwarza potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Zarządzanie parkiem samochodów i usługi dodatkowe
Przedsiębiorca korzystający z samochodów w ramach wynajmu długoterminowego
otrzymuje dodatkową usługę ułatwiającą zarządzanie parkiem samochodów.
Polega to na tym, iż co miesiąc lub co kwartał, zależnie od decyzji
przedsiębiorcy, otrzymuje on informacje o zużyciu paliwa w odniesieniu do
średniej wszystkich użytkowanych samochodów, o przebiegu każdego z pojazdów
oraz o ilości dokonywanych napraw i przestojach. Informacje, o których mowa,
przedstawiane są w formie raportów i zestawień. Daje to możliwość stałego
monitorowania sposobu użytkowania poszczególnych pojazdów oraz efektywności
ich wykorzystywania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Korzyści, jakie wiążą się z opisywaną usługą, to kontrola i obniżenie
kosztów eksploatacji samochodów, możliwość zaplanowania w czasie
rzeczywistych kosztów użytkowania samochodów, zapewnienie stałej mobilności.
Firmy oferujące wynajem długoterminowy samochodów proponują często umowy
ubezpieczenia, które mają być dopasowane do indywidualnych potrzeb każdego z
klientów. Wysokość ubezpieczenia AC samochodów jest uzależniona od ilości
szkód powstałych w całym parku pojazdów. Koszty ubezpieczenia mogą być w
takich wypadkach wliczane w koszt czynszu miesięcznego wynajmu lub płatne
jednorazowo. Ponadto w ramach kompleksowej obsługi parku pojazdów firmy
wynajmujące samochody zajmują się również całością obsługi i likwidacją
szkód komunikacyjnych.
Przedsiębiorca podpisujący umowę wynajmu długoterminowego otrzymuje również
od niektórych firm oferujących wynajem karty paliwowe umożliwiające
bezgotówkowe zakupy paliwa. Marek Kobylański
Podstawowym obowiązkiem leasingobiorcy jest opłacanie w terminie rat
leasingowych, natomiast podstawowym obowiązkiem leasingodawcy jest zakup
przedmiotu leasingu i przekazanie go do używania leasingobiorcy.
Najnowsze wątki z tej grupy
- kontrole kont przez fiskus
- jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- Praca w Monako i podatki
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Który program do PIT-ów?
- Jak się płaci CIT ?
- Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- Przetwarzanie danych
- KSEF - jakies plusy?
- KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- KSEF demo jakie opinie?
- Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- In-vitro
Najnowsze wątki
- 2024-07-25 kontrole kont przez fiskus
- 2024-07-02 jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- 2024-06-26 Praca w Monako i podatki
- 2024-05-11 Chess
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 7-11a
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 1-6
- 2024-04-30 Który program do PIT-ów?
- 2024-04-26 Jak się płaci CIT ?
- 2024-04-11 Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- 2024-03-05 Przetwarzanie danych
- 2024-01-25 KSEF - jakies plusy?
- 2024-01-18 KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- 2024-01-16 KSEF demo jakie opinie?
- 2023-12-11 Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- 2023-11-30 In-vitro