  • Data: 2013-04-18 11:15:35
    Temat: Re: moze to banalne pytanie - ksiegowanie odsetek w kpir
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 17 Apr 2013, Maciek wrote:

    > jako dokumenty księgowe
    > drukuję sobie potwierdzenia przelewów,

    IMVHO - "cokolwiek".
    Może być, ewentualnie z autografem (własnym oczywiście).
    Dokumentem przychodowym może być również dowód wewnętrzny, nie
    ma ograniczenia do listy dopuszczalnych dowodów jak przy kosztach :)

    > księguję same odsetki (razem z odsetkami zwrócono też koszty sądowe
    > i zaliczki dla komornika, ale nie księgowałem ich wcześniej
    > jako koszty, więc mam nadzieję, że teraz nie muszę ich zaksięgować
    > jako przychód :-))

    Na pierwszy rzut oka takie podejście wydaje się optymistyczne ;)
    (bo co do zasady z faktu iż podatnik nie korzysta z prawa do
    odliczenia nie wynika, że ma prawo nie wykazać przychodu), ale
    wychodzi że masz rację:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,
    ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-oso
    b.html
    +++
    3. Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się:
    [...]
    3a) zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów;
    ---

    :)

    > Dłużnikowi nie
    > muszę przypadkiem wystawiać jakiegoś dokumentu, żeby sobie mógł te
    > odsetki zaksięgować?

    Co do zasady kary umowne nie są kosztem, ale jako że odsetki są
    w przepisach osobno, patrzę, patrzę i nie wiem czy może :O
    (jak ktoś ma jasność czy odsetki od opóźnionych płatności są
    kosztem to poproszę o komentarz - w sumie dopuszczenie zaliczenia
    odsetek od takiego "kredytu" jest logiczne, skoro odsetki od
    kredytu można).

    Nie zmienia to faktu, że jak bardzo będzie chciał, to prawo
    żądania pokwitowania ma, jest ono czysto "cywilne" i ewentualne
    istnienie lub nieistnienie skutków podatkowych jest bez
    znaczenia, zajrzyj do KC art.462

    pzdr, Gotfryd