  • Data: 2006-03-07 19:53:24
    Temat: Re: linowy 19 - czy moge ??
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Samotnik napisał(a):

    > Oczywiście tata nie uznawał tego wynagrodzenia za KUP? :)

    A dlaczego nie?

    Ustawa o pdof
    "Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    [...]
    10) wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich
    dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej lub
    osobowej spółki handlowej - także małżonków i małoletnich dzieci
    wspólników,[...]"

    Skoro zakłada firmę to chyba nie jest małoletni ?

    Natomiast zupełnie inną sprawą jest traktowanie go przez ZUS:

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych
    "Art.8 ust.11.
    Za osobę współpracującą z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność
    oraz zleceniobiorcami, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 5, uważa się
    małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione,
    rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiające, jeżeli pozostają z
    nimi we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu tej
    działalności lub wykonywaniu umowy agencyjnej lub umowy zlecenia; nie
    dotyczy to osób, z którymi została zawarta umowa o pracę w celu
    przygotowania zawodowego."

    Wszystko więc zależy od "pozostawania we wspólnym gospodarstwie domowym".

    Ale składki na ubezpieczenie społeczne takiej osoby też odlicza się od
    dochodu:

    Ustawa o pdof
    "Art. 26. 1. Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3,
    art. 28-30 oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9,
    art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po
    odliczeniu kwot:
    1) (skreślony)
    2) składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o
    systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. nr 137, poz. 887, z późn. zm.):
    a) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne
    ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika
    oraz osób z nim współpracujących, [...]"

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~